Europa werkt aan minimumeisen voor handbagage

Discussie in 'Nieuws' gestart door RobertFB, 4 okt 2023.

  1. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    809
    Leuk Bevonden:
    443
    Trofeepunten:
    63
    Het Europese Parlement heeft een motie aangenomen waarbij luchtvaartmaatschappijen te maken krijgen met minimumeisen voor handbagage. Dit moet een einde maken aan de verschillende maten en gewichten die de maatschappijen nu hanteren voor handbagage. Ook moet het hierdoor mogelijk worden dat een vastgesteld minimum aan handbagage 'gratis' wordt. Het woord is nu aan de Europese Commissie om de regels vast te stellen. Dat kan helaas nog wel een jaartje of meer duren - maar een begin is er.
    De tekst van de motie van het Parlement staat hier: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2023-0391_EN.html
     
  2. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.400
    Leuk Bevonden:
    1.200
    Trofeepunten:
    223
    Minimale eisen aan afmetingen zie ik wel zitten, dan heb je iig geen twijfel meer of je koffertje dat bij KL wel mee mag bij FR ook mee zal mogen.

    Ik zou het jammer vinden als ze idd zich gaan bemoeien met het businessmodel van LCC's. Als iemand met een klein rugzakje onder de stoel wil en kan reizen, waarom zou ie dan meer moeten betalen omdat "iedereen een koffer mee moet kunnen nemen". Slecht voor het milieu die extra kilo's die mensen dan gaan meenemen. Of denkt men daar niet aan in Brussel?
     
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Het is een drogreden dat standaard afmetingen van handbagage de prijzen zouden doen stijgen.
    Daar zijn andere opties voor zoals alleen de eerste 90 rolkoffers gegarandeerd mee aan boord en de rest mogelijk aan de gate alsnog het ruim in.

    En wat ‘self loading cargo’ dan extra als gewicht aan bagage gaat meenemen is echt verwaarloosbaar, omdat men ook al met gemiddelden werkt qua gewicht van de passagier zelf en daarop wordt het benodigde brandstof berekend.

    Het is juist goed dat er een duidelijke richtlijn komt zodat er geen onduidelijkheid is en de passagier weet waar hij aan toe is.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  4. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    809
    Leuk Bevonden:
    443
    Trofeepunten:
    63
    De maatregel is bedoeld om een einde te maken aan de wirwar van maten en gewicht voor handbagage bij de verschillende maatschappijen. Daarmee wordt inderdaad het business model niet beïnvloed.
     
  5. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.400
    Leuk Bevonden:
    1.200
    Trofeepunten:
    223
    Als ze het gaan hebben over maten, neem ik aan dat het gaat over de rolkoffers en niet over rugzakjes etc.
    Als daarnaast wordt gesteld dat "...een vastgesteld minimum aan handbagage 'gratis' wordt", dan zie ik dus wel een business model in gevaar komen.
     
  6. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.200
    Leuk Bevonden:
    1.054
    Trofeepunten:
    223
    En het is natuurlijk niet Europa maar de EU.
    Dan ga ik me zorgen maken...
     
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Je bedoelt de Wizzairs van deze wereld? Zoals gesteld, een luchtvaartmaatschappij kan dan dingen doen zoals alleen de eerste 90 rolkoffers kunnen gegarandeerd mee aan boord, anders moet het bij de gate alsnog het ruim in en zal de passagier overgehaald om speedy boarding te kopen.
     

Deel Deze Pagina