Daar gaat hij dan, mijn 1e reisverslag

.
Enfin, vanwege de hoeveelheid punten die er te verkrijgen waren en mijn hunt naar FB Platinum, besloot ik maar eens een (lang weekend) naar Rome/Valencia te reizen. 308€ voor 60XP was niet verkeerd.
Geen zin om alleen te reizen, dus had een maatje meegevraagd, soort van "mannenweekend".
Donderdag 20 December heen, 2 dagen in Valencia, dan terug naar Rome om uiteindelijk Zondag 23 December terug te reizen.
Uiteraard waren de vluchten niet echt handig geregeld qua timing (eerste vlucht 11:40, dus 9:40 op de luchthaven) en is Zaventem niet zo makkelijk te bereiken als Schiphol, althans, qua trein. Zodoende maar een taxi geboekt, zodat we toch op tijd op de luchthaven zouden zijn.
Gezien ik in het schitterende West-Brabant woon, viel de reistijd in principe mee (om en nabij een uur naar Brussel volgens GoogleMaps).
Om 7:40 stond de taxi netjes voor mijn deur en gingen we op naar Zaventem. Gezien het nog geen Kerstvakantie was, bestond het risico op files, maar niets van dat alles was waar, dus binnen een uur waren we alweer op Zaventem.
We begaven ons naar de incheckbalie, maar in plaats van de reguliere SkyTeam balies (die ik gewend ben op Schiphol) had Alitalia hun eigen balie...zonder personeel...
Dit resulteerde op een dik uur wachten (stond ik dan met mijn goede intenties om 3 uur vantevoren aanwezig te zijn), omdat de check-in kennelijk pas open ging rond 9:40. Gemiste kans van Alitalia.
{foto1}
Enfin, 9:40, de check-in gaat open en we mogen door. De handbagage even laten bekijken (tot verbazing van de man achter de balie reisden we zonder checked baggage), de verplichte labels en tickets gekregen, om vervolgens onze weg te begeven richting security en de lounge. Gezien het relatief rustig was op de luchthaven, waren we al snel door de security check heen en begaven we ons door het doolhof richting de lounge. Wat dat betreft is Schiphol toch echt een stuk duidelijker. Zaventem lijkt wel gebouwd om zoveel mogelijk shops door te moeten lopen... na een labyrinth van ongeveer 10 minuten aangekomen bij de lounge. Gezien we SkyTeam vlogen, mochten we de Diamond Lounge in
{Foto2}.
Fijn om een lounge te hebben waar je een deel van de baan en de terminals kan zien. Bij goed weer kun je zelfs het Atomium in de verte spotten! Bijkomend voordeel is dat overal schermen hangen, zodat je je vlucht kan tracken.
Qua voedsel was de lounge standaard (broodjes, vleeswaren, wat zoetigheden, wat fruit), qua drank was het een stuk uitgebreider, zeker qua bier, 5 verschillende soorten (waaronder ook de zwaardere bieren). Helaas was het amper half elf in de ochtend, dus dat ging hem niet worden.
Wat ook opviel, was dat het meubilair weleens vervangen mag worden en het opruimen/schoonmaken van de tafels achterwege blijft. Hierdoor lijkt het erg chaotisch/slordig, wat jammer is, want het is best een mooie locatie.
Ondertussen is de gate al 2x veranderd, wat niet echt veel goeds voorspelt. Wat ook opvalt is de geringe stroom aan vliegtuigen die de luchthaven verlaat, terwijl er toch nogal wat op de lijst staan.
Zo rond 11uur begeven we ons naar gate. Daar wacht een schitterend Italiaans schouwspel, iedereen staat door elkaar te praten en voor de balie, maar geen orde te bespeuren. Ondertussen verstrijkt de inchecktijd en begint er zich de eerste vertraging te vormen (let wel, we hadden precies 75 minuten overstaptijd). Blijkt dat Swissport een "onaangekondigde" staking heeft gedaan tot 11 uur, dus er is geen enkele koffer geladen. Het was natuurlijk ook de goden verzoeken, vliegen met een Italiaanse maatschappij vanuit België...
En natuurlijk flink balen, want Swissport en Alitalie hebben niets met elkaar te maken, dus de EC261 vlieger gaat dus in dit geval niet op.
Uiteindelijk kan er dan toch geboard worden, met een half uur vertraging. Het boardingsprocess verloopt ook niet echt vlot, iedereen doet maar wat, aan Elite-Status of Business class wordt geen voorrang verleend. Slecht verhaal. Tot overmaat van ramp moet iedereen de bus in, lekker proppen.
Het toestel is een standaard Airbus 320 voor European Business class, maar wat wel opvalt is dat de middelste stoel in de Business class omgetoverd is tot tafel. Best een goede vondst en zo ziet het er toch weer iets specialer uit dan als je met andere SkyTeam members vliegt binnen Europa. Dit blijkt overigens elke Alitalia vlucht op ons schema zo te zijn.
{Foto 3/Foto4}
Nadat iedereen eindelijk zijn plaats heeft gevonden, zijn we klaar om te gaan...maar toch niet helemaal, want degene die ons van de plaats af zou moeten duwen, eindigt zijn dienst om 12uur, dus weer een kwartier vertraging. Ondertussen lijkt het alsof we onze vlucht naar Valencia moeten gaan missen en een extra dag gedwongen in Rome verblijven.
Enfin, we verlaten het regenachtige Brussel en vertrekken richting Rome. De vlucht zelf is eigenlijk best aangenaam, service is prima en het voedsel is goed binnen te houden

. Ravioli met tomatensaus, een salade, een warm broodje en een creme toetje
{foto 5}.
Ondertussen passeren we de Alpen, wat deze dag een schitterend zicht is
{foto 6}
Aangekomen op FCO hebben we mazzel, in plaats van een standplaats ergens achterin op het terrein, krijgen we een plaats bij Terminal B. 14:30 staan we in de Terminal zelf, en onze vlucht vertrekt om 15:00. Rennen om deze nog te halen dus. Gelukkig zijn we precies op tijd en is het boarden nog niet gesloten. Bij het scannen van mijn ticket en paspoort gaat het echter mis, ik sta niet meer in het systeem.
De agent gaat meteen bellen met (naar ik schat) de Alitalia desk op FCO en een kleine 10 minuten (ondertussen is iedereen al in de bus en staat de 2e bus al bijna vol) verder krijgen we onze nieuwe tickets. Alitalia bleek onze vlucht dus verplaatst te hebben van donderdag naar vrijdag, wegens de opgelopen vertraging.
{foto7}.
Wat ik me wel afvraag, had ik nu wel van EC261 gebruik kunnen maken, of waren het "buitengewone omstandigheden"?
Hoe dan ook, het weer in Rome was ronduit ruk te noemen tot en met zaterdag, terwijl Valencia lekker warm en zonnig is, dus zat eigenlijk niet te wachten op te stranden op FCO.
Na het verkrijgen van onze tickets is het dan zo ver, in de bus richting het vliegtuig naar Valencia. In totaal zijn er maar liefst 6 stoelen in de BC, de rest van het vliegtuig is EC. Het personeel weer vriendelijk en professioneel. De maaltijd is eigenlijk hetzelfde als de vorige, alleen de ravioli is vervangen voor lasagna. Als afsluiter mogen we nog kiezen tussen limoncello en grappa, ik kies voor de limoncello (het is immers alweer na 12en, dus dan mag het).
{foto 8/9}
Een dik uur laten komen we alweer aan op Valencia, en we vliegen keurig over de stad heen. Mooi gezicht om de "Cuidad de las Artes y las Ciencias" te zien, zeker gezien ons hotel daar ook is. Ook grappig om een hele drukke stad te zien, maar ook er exact naast gewoon boerderijen.
Enfin, aangekomen op VLC, snel naar de uitgang en daar de metro pakken. Erg handig gedaan, de metro start gewoon vanaf het vliegveld, dus hoef je niet eerst een bus of taxi te pakken. Voor 20€ mag je 48uur lang gebruik maken van al het openbaar vervoer.
Op naar het centrum van Valencia. Ookal is het na 5en, de zon is nog steeds op. Erg fijn, wat zuidelijker zitten dan Nederland. In het centrum van Valencia is wel een vreemd schouwspel te zien, gezien het kerst is, hebben ze een grote ijsbaan neergezet. De locals zijn erop aan het schaatsen met hun winterjassen en wanten aan, en uiteraard de mutsen op. Sta je dan, in je t-shirt bij 18 graden.
{foto 10}
De bus gepakt (note-to-self, gebruik voortaan enkel de GoogleMaps app, want Rome2Rio geeft ALLE lijnen aan, ook het nachtnet) richting het moderne gedeelte van Valencia (dat helaas niet aangesloten is op het metro netwerk, erg onhandig).
Inchecken in het NH Las Artes, alwaar ik word geupgrade naar een Superior room op de 10e verdieping. Erg fijn

. Daarnaast staat er nog een flesje water klaar en ligt er een brief van de manager, die mij verwelkomt in het hotel.
De kamer is zoals elke kamer in het NH, zakelijk en degelijk te noemen. Airconditioning werkt helaas niet, dus dan maar het raam open om wat koele lucht binnen te krijgen (ik slaap het beste bij 16 graden, of een vriezer, zoals mijn reisgenoten vaak zeggen).
Het begint donker te worden en we krijgen honger, dus gaan we op verkenningstocht in Valencia. Wat opvalt is, dat zodra je uit de oude stad komt, het gehalte aan toeristen een stuk lager is. we lopen dus vooral tussen de locals. Mijn Spaans is gelukkig ok genoeg om mee te komen.
Enfin, donderdag-vrijdag-zaterdag in Valencia, alwaar we genoeg gezien hebben (voor een korte impressie, zie de foto's).
Aanraders zijn de oude stad (uiteraard), de klim in de toren (La Seu de Valencia), de markt (Mercat Central) en de stadiontour bij Mestalla.
{Foto's Valencia}
Dan is het zaterdag en tijd om weer terug te gaan naar de luchthaven. We zijn weer ruim op tijd en uiteraard is er bij elke SkyTeam partner iemand aanwezig, behalve Alitalia...Ongeveer 1:45u voor vertrek komen er dan eindelijk mensen. Gezien iedereen verkeerd staat (EC passagiers bij SkyPriority en BC passagiers bij de EC, mag iedereen even lekker wisselen (in plaats van dat ze de check-in balies zelf even wijzigen...)).
Gezien mijn eerdere ervaring, vraag ik nog of we met SkioPriority ook gebruik kunnen maken van de fastlane bij de security. "Jahoor, geen probleem". Helaas werkt dat kennelijk alleen bij Iberia passagiers, want bij ons wordt de zuil rood en mogen we bij de gewone passagiers aansluiten. Gelukkig is het lekker rustig en zijn we binnen een kwartier aangekomen bij de lounge. Nu is de luchthaven van Valencia eigenlijk 1 grote hal, dus veel hoeft er niet gelopen te worden.
De lounge is toegankelijk voor alle passagiers (er is maar 1 lounge op de luchthaven), dus iedereen mag de "Sala VIP Joan Olivert" in.
Ik ben er al een aantal keer geweest en ik word er niet echt warm van. Geen uitzicht op de luchthaven zelf, het aanbod van drank (standaard) en eten(denk aan voorverpakte sandwiches bij het benzinestation) is relatief karig en verder zijn er eigenlijk weinig faciliteiten. De wifi werkt overigens wel redelijk snel en elke set stoelen is voorzien van plugs voor het opladen van je laptop, tablet of telefoon.
{foto 11/12)
Ondertussen is het alweer half zes, tijd om te boarden. De bordjes ontbreken voor SkyPriority en normaal, dus iedereen gaat maar een beetje staan waar ze willen. Lekkere chaos weer. Gelukkig gaat het boarden prima, waardoor we eigenlijk binnen 20 minuten in het vliegtuig zitten.
14 business class stoelen, verder alle EC. Het is vrijwel dezelfde Airbus A320 als dat we op donderdag hadden, dus weinig nieuws te melden wat dat betreft.
Het eten is weer bijna hetzelfde, alleen is de lasagne dit keer vervangen voor iets wat ik niet echt kan duiden. In Rome maar een slice pizza nemen ditmaal. Vanuit het vliegtuig valt nog wel een mooie zonsondergang te zien.
Rond 20u komen we aan op FCO, alwaar we weer ergens achteraf worden geparkeerd. Het vliegtuig uit met bussen dus, hoera...je zou verwachten dat op de thuisbasis elke AZ vliegtuig toch op de terminal mag staan, maar niets is minder waar.
{foto13/14}
Na een ritje van ongeveer 5 minuten staan we op de terminal en gaan vanaf daar richting het station om de Leonardo Express te pakken richting Rome. Vergis je niet, het is nog een dikke 15 minuten lopen alvorens je op het station bent vanuit de terminal, dus zeker bij terugkomst moet je hier wel rekening mee houden.
Voor 14€ per enkeltje ben je in ongeveer 30 minuten op Termini, oftewel hartje Rome. Je kunt overigens voor 8€ een "lokale" trein nemen, die in ongeveer 28 minuten op Roma Ostiense aankomt, waar je ook meteen de metro naar je bestemming kunt nemen. Mocht je aan de zuidkant van Rome zitten (waar bijvoorbeeld het Colloseum en het Forum Romanum te vinden zijn), dan is die laatste optie eigenlijk de beste. Beide treinen gaan minstens 1x per half uur.
Gezien we de kosten laag wilden houden, kozen we voor een standaard hotel via booking, het DnB hotel. Bleek bij aankomst het Domus Nova Bethlem te zijn, wat toch weer een extra stukje Kerstsfeer brengt. De ochtend erop kwam ik in de gangen van het pand zelfs een aantal nonnen tegen. Wat wil je nog meer

.
Enige nadeel is dat de metro recht onder het hotel doorloopt, en dat merk je zodra deze voorbij komt. Denk aan 4 zware vrachtwagens die met 80 voorbij komen denderen op een keienweg, terwijl jij langs de weg zit op een stoeltje. Kamers zijn overigens ruim van opzet, hoge plafonds en recent vernieuwd. Dikke prima!
Het voordeel van deze vlucht is dat je zowel in Valencia als Rome een paar dagen kunt hebben. Zodoende dat we de laatste vlucht van Rome naar Brussel pakten, waardoor je ongeveer 18 uur in Rome hebt. Genoeg om even de hotspots te pakken. Zoals eerder vermeld was het tot aan zaterdag slecht weer, en dat bleek ook wel toen we in Rome aankwamen. Het had er nog flink geregend, dus alles was nat, maar gelukkig was het zaterdagavond en zondag droog

.
Voor 7€ een 24-uurs metrokaart gekocht en zodoende alle spots afgegaan. Mooi om de diverse bezienswaardigheden zowel s'avonds als bij daglicht te zien.
Op Zondag natuurlijk als echte Katholiek bij de Paus op audiëntie geweest (of althans, naar de Sint Pieter in Vaticaanstad gegaan). Nog een bak koffie gedaan bij een van de café's aldaar (let op, ga NOOIT aan een tafel zitten, maar bestel gewoon aan de bar, scheelt een factor 3 qua prijs)
{foto's Rome}
Als laatste brachten we een bezoek aan de Spaanse trappen op zondagmiddag, om vervolgens weer richting de luchthaven te gaan. Alle OV-diensten deden het gewoon en derhalve waren we binnen 50 minuten (10 minuten Metro, 10 minuten lopen en 30 minuten trein) op de luchthaven. Hier waren gelukkig vrijwel alle balie's van Alitalia, dus hoefde er niet gewacht te worden op de check-in. Binnen no-time waren we door de security heen en mochten we ons begeven naar de lounge, die bij terminal D was, terwijl wij op B zaten. Reken op een dik kwartier lopen. Gezien we een Schengen vlucht hadden, mochten we de Alitalia Piazza Venezia in. Een behoorlijk nette lounge, uitzicht op de vliegtuigen aan de terminal (ik blijf wat dat betreft een klein kind), 2 douches en overal schermen met de vertrektijden er op. Voor koffie/thee/limonade (en sterkers) is er een speciale bar waar iemand de bestelling opneemt en voor je maakt. Verder zijn er wat hapjes die gekoeld klaarliggen en kun je flesjes spa blauw/rood pakken.
Keurig verzorgd in ieder geval en gebruikte spullen worden ook in rap tempo opgeruimd.
{Foto 15/16/17}.
Na ongeveer een 45 minuten "loungen" konden we de trip van D terug naar B weer maken, om daar als Ryanair-vee weer de bus in te gaan. De boarding was wat vertraagd, vanwege het schoonmaken van het vliegtuig, maar bij aankomst lagen er nog kruimels op de stoelen en iets wat leek op flosdraad op de grond. Geen puike prestatie geleverd dus.
De Airbus A321 was ingericht met 8 BC plaatsen en verder enkel EC. Rond 15:10 was het tijd om te vertrekken en vlogen we weer naar Brussel. Weet overigens wel dat bij geen enkele vlucht er in flight entertainment of WiFi was, dus neem je eigen Ipad mee (en prop die vol met films) als je iets wilt kijken.
De maaltijd was eigenlijk wederom dezelfde als de vorige keer, alleen nu met een lasagne zoals ik hem zelf ook zou maken (chaos en onverzorgd dus

). Biertje er bij, het was immers na 15u op zondag. Rond 4uur vlogen we boven de Alpen, alwaar er nog een paar foto's gemaakt konden worden (vond ik zelf). Omstreeks 17:30 waren we alweer op Zaventem. Snel bellen met het taxibedrijf om ons op te komen pikken (gezien we geen bagage hadden, hoefden we daar ook niet op te wachten). Zodoende rond 19u thuis, alwaar ik nog mooi Studio Sport mee kon pakken met mijn Opa

.
Al met al een geslaagde trip, effectief 2 dagen Valencia, 1 dag Rome, 60 XP en 7766 miles.
{foto's 18/19/20}
Klik om te vergroten...