Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Enige tijd geleden kwamen er fantastische deals voorbij voor business class-vluchten naar Jakarta. Na een beetje puzzelen kon ik een lang weekend in de Indonesische hoofdstad doorbrengen om zo een flink aantal miles te sparen en reviews te schrijven over mijn vluchten en het Doubletree Jakarta-Diponegoro hotel. Mijn vluchten tussen Berlijn-Tegel en Abu Dhabi werden uitgevoerd door AirBerlin (een uitgebreide review van die vluchten vind je hier) en mijn vluchten tussen Abu Dhabi en Jakarta werden uitgevoerd door één van mijn favoriete airlines: Etihad.
Etihad Premium Lounge
Ik was al een flink aantal keer eerder op de luchthaven van Abu Dhabi geweest, maar deze keer was de enorme Etihad Premium Lounge in Terminal 3 van de luchthaven net geopend – de uitgelezen kans om daar eens flink rond te snuffelen. Na het inchecken van mijn vlucht begon ik gelijk aan de lange wandeling naar deze lounge, die zich ongeveer halverwege de gates in Terminal 3 bevindt.
Ik werd vriendelijk welkom geheten en na het scannen van mijn boarding pass kon ik meteen doorlopen. Bij binnenkomst verbaasde ik me over de grootte van de lounge: hij was aanzienlijk groter dan de oude lounge van Etihad en alles zag er erg verzorgd uit. Er liep ontzettend veel personeel rond en er kwam gelijk iemand naar me toe om mijn jas aan te nemen (!) en me een korte rondleiding door de lounge te geven.
In de lounge bevinden zich twee à la carte-restaurants, een grote cocktailbar en een aantal buffetten. Verspreid over de lounge zijn verschillende zitgedeeltes.
Verder zijn er de bekende Six Senses Spa (met gratis behandelingen en massages) en Style and Shave: een schoonheidssalon waar je je als man ook kunt laten scheren.
Ik maakte een afspraak voor een massage en nam even een snelle douche. De douchecabines in de spa waren goed verzorgd, met een ruim assortiment aan toiletartikelen en geweldige waterdruk.
Na mijn heerlijke massage nam ik een drankje aan de bar, waar naast een mooie wijnkaart ook een groot assortiment aan cocktails is.
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van de lounge en ik vond het haast jammer dat ik na ongeveer twee uur in de lounge alweer richting mijn gate moest om naar Jakarta te vliegen.
Vlucht EY472 van Abu Dhabi naar Jakarta
Aangekomen bij de gate (ruim 10 minuten vóór de aangegeven boardingtijd op mijn boarding pass) was het volkomen uitgestorven: kennelijk was het boarden eerder begonnen dan gepland en ik was de laatste die nog aan boord moest. Omdat de Airbus A330-200 waarmee we naar Jakarta zouden vliegen op een remote stand stond, werd ik in mijn eentje door een bus naar het toestel gebracht.
Aan boord van het toestel ging ik linksaf in het tweede gangpad en ik werd door een vriendelijke stewardess naar mijn stoel begeleid. Ik had stoel 7K, een stoel aan het raam die erg veel privacy bood. Opvallend was dat de kussentjes met het nieuwe kleurenschema van Etihad al in dit toestel lagen.
Ik nam plaats en er werd meteen een glaasje champagne bij mijn stoel gebracht. Etihad schenkt champagne in ‘echte’ champagneflûtes, wat een chique effect geeft.
Ik had al eerder in dit type stoelen van Etihad gevlogen en in vergelijking met de vlucht van AirBerlin die ik vlak daarvoor had gehad, deden de stoelen erg ruim aan. De stoelen staan in zigzagopstelling door de cabine en iedere stoel heeft een voetenbankje met daarboven een entertainmentsysteem en daaronder bergruimte.
De vriendelijke cabin service manager (een soort purser) kwam zich voorstellen en ik kreeg van haar een aantal Engelstalige tijdschriften voor tijdens de vlucht. Vervolgens kwam de aardige food and beverage-manager mij een handje geven en ze sprak met mij het menu van deze vlucht door en vroeg wat ik allemaal wilde eten. Het menu zag er als volgt uit:
Bij ieder gerecht had de food and beverage-manager een dranksuggestie, wat een leuk detail was. Na mijn bestelling geplaatst te hebben, kwam de melding dat we door drukte op de luchthaven nog een halfuurtje moesten wachten voordat we op konden stijgen. Meteen kwam de food and beverage-manager de cabine in om iedereen nog een glaasje champagne aan te bieden voor tijdens het wachten.
Toen we uiteindelijk de lucht in gingen, werden vrij snel de lampjes ‘stoelriemen vast’ alweer uitgedaan. De crew kwam meteen in actie en iedereen kreeg nog een drankje voordat de lunch begon.
Ik maakte even een praatje met wat mensen van de crew en we kwamen tot de conclusie dat ik op dezelfde vlucht als de crew terug van Jakarta naar Abu Dhabi terug zou zitten – heel grappig! Nadat we even gekletst hadden, was het al tijd voor de lunch. Als voorgerecht had ik voor de Arabische mezze gekozen, die heerlijk was:
Als hoofdgerecht had ik een biefstukje, dat ook erg lekker smaakte.
Als nagerecht had ik een kaasplankje. Na de wat viezige kaas bij AirBerlin was deze kaas weer heerlijk.
Ik sloot de lunch af met een glaasje whisky, dat erg goed smaakte.
Omdat ik een vrij korte nacht had gehad de avond van tevoren, besloot ik een paar uur te gaan slapen. Ik zette het bed in de slaapstand en ik legde het dekbed en het kussen erop. In tegenstelling tot het net iets te korte en te krappe bedje bij AirBerlin, was de stoel bij Etihad in de slaapstand ontzettend comfortabel.
Door de comfortabele stoel sliep ik in één stuk door tot vlak voor de landing. Ik bestelde nog een kopje koffie en een likeurtje en voor ik het wist was de 9-uur durende vlucht al voorbij en stonden we aan de grond in Jakarta.
Ik nam afscheid van de vriendelijke crew (‘Meneer Kuperus, tot over twee dagen!’) en ik ging naar de aankomsthal waar de chauffeur van het DoubleTree Jakarta-Diponegoro op me stond te wachten.
De terugreis
Twee dagen later was het voor mij alweer tijd om terug te gaan richting Abu Dhabi. Vanuit het centrum van Jakarta nam ik ’s avonds laat een taxi en gelukkig viel het met het verkeer erg mee: binnen een uur stond ik bij terminal 2 en kon ik gaan inchecken.
Het inchecken ging gelukkig vrij vlot en ik kon door de paspoortcontrole richting de lounge. Jakarta is (zachtjes uitgedrukt) niet mijn favoriete luchthaven, dus ik besloot nieteens een rondje te lopen door de terminal maar meteen naar de lounge te gaan. Etihad gebruikt de Garuda-lounge in Terminal 2 en omdat Garuda sinds kort een vijfsterrencarrier is, had ik hoge verwachtingen van deze lounge. Helaas viel de lounge erg tegen: de lounge was erg druk, vrij klein en ontzettend smerig: de lounge lag helemaal vol met etensresten en lege blikjes drinken.
Er was een ontzettend klein buffetje met alleen wat oude broodjes en loempia’s en er was een klein koelkastje met frisdrank dat constant leeg was omdat er veel te veel mensen waren. In een hoek van de lounge was een balie waar je naar alcoholische drankjes kon vragen, die werden dan uit een koelkastje onder de balie gepakt. Er was alleen nog wat bier beschikbaar op het moment dat ik er was, dus ik nam één biertje en besloot maar alvast naar de gate te gaan – de lounge was niet echt de moeite waard om lang te blijven…
Bij de gate was het al vrij druk en na een minuutje of 10 wachten begon het boarden. Business class-passagiers mochten als eerste aan boord, dus ik worstelde me tussen de wachtende mensen door en kon aan boord van de Airbus A330 die ons naar Abu Dhabi zou brengen.
Vlucht EY471 van Jakarta naar Abu Dhabi
Aan boord werd ik heel hartelijk welkom geheten door de cabin service manager: ‘Meneer Kuperus, welkom terug aan boord! U weet uiteraard de weg naar uw stoel!’ – de mensen achter mij in de rij keken erg verbaasd toen ik zo begroet werd. Ik nam plaats in mijn stoel (weer 7K) en de hele crew kwam even een handje geven en zeggen dat ze het leuk vonden dat ik weer aan boord was. Ik voelde me haast een beroemdheid, ontzettend grappig!
Er werd meteen weer een glaasje champagne ingeschonken voor tijdens het wachten:
Vervolgens nam ik de tijd om het menu door te lezen. Het drankgedeelte was hetzelfde op de heenweg. Daarnaast was er een All Day-menu en een à la carte-ontbijtmenu:
De ondertussen bekende food and beverage-manager kwam weer naar mij toe om het eten door te spreken. Ik gaf aan dat ik eigenlijk wel wat wilde eten na het opstijgen en dat ik geen uitgebreid ontbijt hoefde. Dat werd genoteerd en was gelukkig geen probleem. Vervolgens kwam iemand anders van de crew nog toilettasjes uitdelen:
De vlucht liep op de grond wat vertraging op en na een halfuurtje wachten stegen we op in de richting van Abu Dhabi. Meteen na het opstijgen werden er drankjes en nootjes uitgedeeld:
Praktisch iedereen in de business class-cabine leek meteen na het opstijgen te gaan slapen, maar ik ging eerst nog even eten. Ik kreeg eerst een (heerlijke!) sandwich.
Na het broodje nam ik nog een kaasplankje met een glaasje port:
En ik sloot mijn late avond-snack af met een glas thee en een beetje Cointreau.
Na dit kleine diner zette ik mijn bed weer in de slaapstand en ik kon een aantal uur heerlijk slapen. Ongeveer 40 minuten voor de landing werd ik wakker gemaakt door een stewardess die mijn ontbijtje zoals ik dat besteld had voor me had:
Terwijl ik mijn ontbijtje opat, kon ik genieten van de zonsopkomst boven de woestijn, wat samen met de laaghangende mist een prachtig uitzicht gaf:
Even later was het al tijd om te gaan landen. Alle tafeltjes werden afgeruimd, de stoelen werden rechtop gezet en de crew kwam één voor één nog even gedag zeggen. Voor ik het wist was de rustige vlucht alweer voorbij en landde de Airbus A330 veilig op de luchthaven van Abu Dhabi.
Conclusie
Altijd als ik met Etihad vlieg ben ik -gelukkig- erg tevreden over de vlucht en de service. Ook op deze vlucht weer was de stoel erg comfortabel – vooral in de bedstand. Omdat ik een stoel aan het raam had, had ik veel privacy, wat voor een heerlijke nachtrust zorgde. De crew was ontzettend vriendelijk en was erg pro-actief ten opzichte van alle passagiers met het aanbieden van eten en drinken. Het eten was weer van erg hoge kwaliteit en het is een groot pluspunt dat je zonder problemen zelf kunt kiezen wat je wanneer wilt eten tijdens de vlucht. Al met al heb ik weer een heel fijne vlucht met Etihad gehad en ik hoop in de toekomst nog vaak met ze te mogen vliegen!
mattietissen zegt
Zoals gebruikelijk een goede report van een gave vlucht.
Is ’t niet een keer een idee een dag (of dagdeel) een hands-on praktijk workshop/meetup te organiseren met Valentijn in de hoofdrol? Die leert ‘ons, de dromende lezer’ dan aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden hoe dit ook te doen?
(ik weet overigens van die FTU meeting maar dat was niet helemaal mijn ding, en vooral prijs)
Valentijn Kuperus zegt
Bedankt! Het lijkt mij persoonlijk zeker leuk om een keer een soort IVV-meetup te doen en wat leuke tips/ervaringen uit te wisselen! Misschien een idee om daar op het forum even over te discussiëren?