Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Etihad Airways (EY) en Alitalia (AZ) hebben eerder vanavond details van een langverwachte samenwerking bekend gemaakt. Etihad investeert fors in Alitalia; de deal omvat ruim 1,8 miljard euro. 560 miljoen komt van Etihad zelf en hiervan wordt 387,5 miljoen gebruikt om een belang van 49% in de Italiaanse maatschappij te verkrijgen. Daarnaast injecteert de nationale airline van de Verenigde Arabische Emirates samen met andere betrokkenen miljoenen om Alitalia weer een ‘concurrerende, gezonde en winstgevende luchtvaartmaatschappij’ te maken. Dit zou tegen 2017 zo moeten zijn.
Schulden en leningen
Niet alleen Etihad zelf investeert in het noodlijdende Alitalia. Betrokken aandeelhouders en banken hebben tot 598 miljoen euro toegezegd om de short en medium termijn schulden kwijt te raken. Verder heeft Alitalia voor 300 miljoen aan nieuwe leningen gekregen van Italiaanse financiële dienstverleners.
Frequent flier programma en slots
Naast het bedrag om een groot aandeel in de maatschappij te krijgen, heeft Etihad 112,5 miljoen euro in Alitalia Loyalty Spa gepompt waarmee de maatschappij een belang van 75% krijgt. Het frequent flyer programma van AZ, MilleMiglia, behoort toe aan Loyalty Spa. Dit betekent verder dat MilleMiglia leden binnenkort miles kunnen besteden en verdienen op Etihad vluchten en die van haar partners. Verdere ‘integratie’ staat op de planning maar wat dit inhoudt is nog niet bekend. Misschien wederzijdse Elite voordelen?
Verder heeft EY 5 paar ‘slots’ voor London Heathrow van Alitalia gekocht voor €60 miljoen. Deze worden teruggeleased aan Alitalia nadat de transactie eind dit jaar is voltooid.
Samenwerking op vluchtgebied
Beide maatschappij zullen intensiever samen gaan werken op gebied van codesharing. Alitalia passagiers zullen op Abu Dhabi naadloos kunnen overstappen op EY’s wereldwijde netwerk. Hiervoor worden de vluchtfrequenties tussen de Alitalia hubs in Italië en AUH verhoogd. In het winterseizoen van 2014 zal Alitalia dagelijks tussen Rome en de hoofdstad van de VAE gaan vliegen. Nu is er nog een 5 wekelijkse service. Vanaf Milan Malpensa zal door AZ een nieuwe dagelijkse route worden geopend. Etihad vliegt op dit moment al dagelijks naar beide steden.
Uitbreiding in Italië
Het netwerkplan focust zich vooral op uitbreiding op long-haul vluchten. Er zullen nieuwe long-haul bestemmingen komen vanaf Milan Malpensa en Rome, wat een grotere intercontinentale hub voor Europa moet worden. Wat erg interessant is zijn de plannen om andere Italiaanse steden met Abu Dhabi te verbinden. Vanaf de zomer 2015 zouden er directe vluchten moeten komen vanaf steden als Venetië, Catania en Bologna. Dit is werkelijk een mega uitbreiding wat beschikbare stoelen betreft tussen Italië en de VAE!
Vracht
Tegen de wereldwijde trend in, is het plan de vrachttak van Alitalia nieuw leven in de blazen. De Italiaanse vracht markt is de op twee na grootste van Europa en de VAE is de belangrijkste handelspartner van Italië in het Midden-Oosten en Afrika (niet zo gek gezien alle luxegoederen). Daarom focust de deal op verbeteringen op vrachtluchthavens in Noord-Italië en het integreren van vrachtvluchten in het netwerk.
Toezichthouders
Deze deal hangt nog wel af van toestemming van mededingingsautoriteiten, aandeelhouders en pro forma Alitalia.
Etihad in Europa
Etihad is aan een imposante uitbreidingsslag bezig in Europa. Naast Alitalia heeft de maatschappij een groot belang in Air Berlin, Aer Lingus en Air Serbia. Het Zwitserse Darwin Airlines is nu ge-rebrand in Etihad Regional en voert Europese vluchten uit. Wereldwijd heeft Etihad nog aandelen in Virgin Australia, Air Seychelles en het Indiase Jet Airways. Etihad probeert dus overal een vinger in de pap te krijgen en het heeft samenwerkingsverbanden met vele airlines, Air France-KLM incluis. Ik vind dit een fascinerend business model. EY werkt samen met airlines uit allerlei allianties (en alliantieloze maatschappijen) zonder zelf tot een alliantie te behoren en dit zou zomaar wel eens een casus kunnen zijn voor andere airlines in de toekomst.
Geef een reactie