Etihad Airways heeft grote groeiplannen2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Etihad Airways heeft laten weten voor de komende jaren flinke groeiplannen te hebben. Dat maakte de CEO van de maatschappij onlangs bekend. Eind vorig jaar maakte de maatschappij al bekend om toch weer te gaan vliegen met de Airbus A380.

Etihad heeft grote groeiplannen

Na een aantal moeilijke jaren heeft Etihad laten weten de komende jaren flink te willen groeien. Zo wil de maatschappij uit Abu Dhabi aan het einde van dit decennium drie keer zoveel passagiers vervoeren. Etihad wil zich hierbij gaan richten op vooral medium- en long-haul vluchten. Ultra long-haul vluchten (meer dan 12 uur) zouden namelijk financieel gezien niet interessant zijn voor de maatschappij. Bij medium en long-haul vluchten moet je denken aan het verbinden met China, India en Zuid-oost Azië met bestemmingen in Europa en de oostkust van de Verenigde Staten.

Boeing 787 Dreamliner van Etihad stijgt op (Bron: Etihad)
Etihad wil de komende jaren flink gaan groeien. (Bron: Etihad)

Aanvankelijk deed Etihad er echt alles aan om omzet te halen en te groeien. Daarbij werd er echter niet altijd winst behaald. Dat is nu wel anders aangezien de maatschappij in handen is van staatsfonds ADQ. Hierdoor vliegt Etihad volgens CEO Neves alleen op bestemmingen die interessant zijn om winst te maken. Neves legt ook uit dat Etihad wil groeien maar dit niet te willen realiseren door vooral samenwerkingen aan te gaan met andere maatschappijen. “Het oude Etihad probeerde een eigen alliantie op te richten en investeerde in maatschappijen zoals Air Serbia, Alitalia, Jet Airways en Virgin Australia. ‘Deze investeringen draaiden niet altijd op een goed resultaat uit’, aldus Neves.

Nieuwe terminal Abu Dhabi

Zoals het er nu naar uitziet wil Etihad tegen 2030 een vloot bezitten van in totaal 150 toestellen. Deze vloot zal vooral bestaan uit Boeing 787 Dreamliners en Airbus A350 toestellen. Ook heeft de maatschappij nog een aantal Airbus A321 toestellen in de vloot die vooral geschikt zijn voor de korte- tot middellange afstanden. Als Etihad de komende jaren voldoende weet te groeien is het aannemelijk dat ook de nieuwe Midfield terminal op de luchthaven van Abu Dhabi zal worden geopend.

Uitgelichte afbeelding: Etihad

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    ADQ is “een fonds van staatsrijkdommen”? Dat is een wel heel creatieve vertaling van sovereign wealth fund.

    Ze zouden trouwens moeten beginnen met die midfield terminal nou eindelijk eens een keer te openen, daar wachten de passagiers nu al jaren op. Tot die tijd is het beter om Etihad en Abu Dhabi links te laten liggen. Er zijn genoeg alternatieven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *