Eindhoven Airport werkt aan innovatieve ‘Brainportlijn’

Terminal gebouw van Eindhoven Airport (landlide) (Bron: Eindhoven Airport)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een vliegveld heeft veel ruimte nodig en is daarom vaak in het buitengebied gelegen. Er zijn steden die luchthavens vlakbij de stad hebben, denk aan Londen City Airport (LCY), maar dat is niet overal zo. Alhoewel Eindhoven Airport niet heel ver van de stad afligt wil de luchthaven toch werken aan een beterde OV-verbinding in de vorm van een ‘Brainportlijn’. En die verbeterde verbinding ziet er anders uit dan je zou verwachten.

1 miljard euro

Samen met Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen moet er dus een zogenaamde ‘Brainportlijn’ opgezet worden. Deze lijn gaat de luchthaven niet alleen beter verbinden met de trein, maar ook met de stad en andere belangrijke Brainport locaties. Zo moeten bedrijven gemakkelijker bereikbaar worden vanuit de Eindhovense luchthaven. Het project is ingediend bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een verzoek om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. En dat gaat om maar liefst 1 miljard euro. Een flinke investering dus!

‘Pods’

Leuk zo’n nieuwe verbinding, maar hoe gaat dat eruit zien vraag je jezelf misschien af. Volgens Eindhoven Airport en de samenwerkende organisaties gaat dat als volgt:

“De Brainportlijn is een nieuw, slim en emissieloos OV-systeem waarin ‘pods’ van verschillende omvang over vrije rijbanen rijden, langs overstappunten bij uitvalswegen en rond bestaande OV- knopen. Er wordt gebruik gemaakt van sensortechnologie, autonomous driving en van bewezen technologie, zoals platooning. De Brainportlijn kan stapsgewijs worden ingevoerd in de periode tot 2030.”

De Brainportlijn moet flexibel zijn, dus er is geen sprake van een vaste verbinding met bijvoorbeeld rails of busbanen. In onderstaande video is een impressie te zien van de Brainportlijn.

Groei

Het opzetten van de Brainportlijn zou geen overbodige luxe zijn, aldus de initiatiefnemers waaronder Eindhoven Airport. De tech regio Eindhoven blijft namelijk groeien. Tot 2040 zouden er maar liefst 70.000 banen bijkomen in de regio. Daarvoor zijn 60.000 woningen nodig én goede verbindingen met het buitenland. Voor Eindhoven Airport is dit ook een mooie kans om het aanbod aan bestemmingen uit te bereiden en huidige populaire zakelijke routes te intensiveren.

Door de Coronacrisis ligt het vliegverkeer nagenoeg stil. Maar na de crisis is de verwachting dat de regio zich snel zal herstellen. Een herstel waar de airlines die op Eindhoven vliegen en de luchtvaart zelf al langere tijd naar verlangen. De recentelijke vernieuwing van de Brabantse luchthaven en de plannen die nog op de plank liggen kunnen daar ook mooi aan bijdragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *