Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het einde van WOW air is gekomen; alle vluchten zijn geannuleerd en het luchtvaartbedrijf is in zijn geheel gestopt. WOW air heeft een statement geplaatst op haar website dat de operatie is gestopt en dat alle vluchten niet meer uitgevoerd gaan worden. De laatste informatie zal je op deze pagina vinden van de IJslandse luchtvaartmaatschappij.
Het einde van WOW air
Gisteren schreven we al over het feit dat het niet goed ging met de IJslandse luchtvaartmaatschappij. Verschillende vluchten werden de afgelopen dagen al geannuleerd en er is zelfs een vliegtuig in beslag genomen. Helaas kon de luchtvaartmaatschappij het hoofd niet meer boven water houden, waardoor ze vanochtend zijn gestopt met de operatie.
Mocht je getroffen zijn door het stoppen van WOW air, dan is het beste om contact op te nemen met je reisverzekering (of creditcard maatschappij). Indien de vlucht van WOW air behoort tot een pakketreis, dan kun je het beste contact opnemen met de reisorganisatie. Zij zorgen dan voor vervangend vervoer richting je bestemming.
Het komt vaak voor dat andere luchtvaartmaatschappijen zogenoemde rescue fares aanbieden. Dit zijn vluchten tegen een gereduceerd tarief om ervoor te zorgen dat je op je bestemming komt. Daarnaast kan het zo zijn dat je een compensatie kunt claimen met betrekking tot de Air Passanger Rights, maar deze dien je in te dienen bij de curator. Het is nu echter nog niet duidelijk bij wie je dit kunt doen.
Statement ICS – VISA en Mastercard
Het onderstaande statement heeft ICS eerder aan InsideFlyer gegeven met betrekking tot het einde van luchtvaartmaatschappijen en de desbetreffende betalingen:
Wanneer een Card-houder met zijn Visa of Mastercard een vlucht heeft geboekt die niet wordt geleverd volgens afspraak kan de betaling inderdaad betwist worden. In het geval van een faillissement zal de curator klanten benaderen met een richtlijn hoe te handelen om een refund te krijgen. Een refund kan vanuit de curator gedaan worden maar wanneer met een creditcard is betaald, zal de curator meestal adviseren om een betwisting bij de creditcard-uitgever te doen. Het kan ook gebeuren dat de geboekte vlucht wordt overgenomen door een andere airline en dus wel wordt geleverd. Betwisting is dan in principe niet mogelijk, tenzij de vlucht bijvoorbeeld op een andere datum plaatsvindt waardoor de klant een belangrijke meeting mist. De geleverde service is dan immers niet conform afspraak. ICS heeft geen inzicht in de chargebackprocedures en -protocollen van andere creditcard-uitgevers. Wat betreft Visa en Mastercard geldt overigens voor iedere issuer dezelfde regelgeving.
Je kunt dan dus terecht bij de curator, al is het nog niet geheel duidelijk wie dit zal zijn en of het faillissement al officieel is afgekondigd. Daarnaast kun je terecht bij ICS (als je met een van hun kaarten hebt betaald) voor het betwisten van de betalingen. Voor andere creditcards kun je het beste contact opnemen met de uitgever van de kaart.
Geef een reactie