Eerste Airbus A321neo van KLM feestelijk onthaald op Schiphol7 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vandaag ontving KLM op een zonovergoten dag haar eerste Airbus A321neo toestel op Schiphol. De feestelijke ontvangst trok natuurlijk veel bekijks rondom Schiphol. Op uitnodiging van KLM mocht InsideFlyer als een van de eersten een kijkje nemen aan boord van het gloednieuwe vliegtuig. In dit artikel lees je dan ook alles over de ontvangst van de nieuwe Airbus A321neo van KLM. 

Nieuw lid van de familie 

Gisteren schreven we al een uitgebreid artikel over de langverwachte ontvangst van de nieuwe Airbus A321neo van KLM. En vandaag was het dan eindelijk zover, de Nederlandse nationale airline mocht een nieuw lid van de familie verwelkomen. En KLM heeft er een mooie dag voor uitgekozen: het was stralend weer!

Engineering & Maintenance Hangar 12

Het is al even geleden dat KLM en Air France een megaorder plaatsen bij het Franse Airbus. De vliegtuigbouwer is druk doende met de productie van 100 vliegtuigen van de Airbus A320/A321 narrowbody familie. AF-KLM houdt nog de optie om nog eens 60 extra vliegtuigen bij te bestellen.  Daarnaast komen er ook nog eens 50 Airbus A350 widebody vliegtuigen bij, met de optie voor nog eens 40 extra. Voor de introductie van de A350 bij KLM moeten we nog wel tot zeker 2026 wachten. 

Engineering & Maintenance Hangar 12

Voor KLM zijn zowel de Airbus A321neo als de Airbus A350 nieuw. De narrowbody vloot bestaat nu namelijk uit Boeing 737 (KLM) en Embraer (KLM Cityhopper) kisten. Bij Air France is dat anders. Daar vliegen de Airbus A320/A321 en A350 al rond. Qua Airbus widebodies heeft KLM wel de beschikking over de A330, maar die wordt op termijn dus vervangen door de A350.

Engineering & Maintenance Hangar 12 - Boeing 787

We maakten ook een tof videoverslag van het KLM event. Check ons InsideFlyer YouTube kanaal voor het uitgebreide het Event Report.

Ontvangst eerste Airbus A321neo op Schiphol 

De eerste Airbus A321neo van KLM, genaamd Koninginnepage, werd vandaag op Schiphol groots onthaald. Na een korte ferry flight vanuit Hamburg landde de PH-AXA iets voor schema rond 15.00 uur op de Buitenveldertbaan. Het vliegtuig maakte nog een extra taxirit langs de spottersplek bij de Polderbaan. Daarna arriveerde de A321neo in Hangaar 12 op Schiphol-Oost, begeleid door medewerkers van Schiphol en KLM. De Koninginnepage werd door een elektrische tow truck binnengehaald. 

Aankomst eerste Airbus A321neo van KLM

Onder luid applaus van de aanwezige genodigden ging de deur van het toestel open en nam Marjan Rintel, CEO van KLM, het woord. Ook Minister Barry Madlener van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat sprak het publiek toe. Hij benadrukte het belang van de Nederlandse luchtvaart en de rol van KLM daarin. 

Naar dit moment heb ik enorm uitgekeken. Met de komst van de eerste A321neo markeren we de start van de vervanging van onze Boeing 737-vloot. De A321neo produceert minder geluid en CO2 en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan een schonere en stillere toekomst. Het vliegtuig biedt bovendien meer comfort voor passagiers. Ik ben heel benieuwd hoe zij het gaan ervaren. – Marjan Rintel, President & CEO KLM

Presentatie Marjan Rintel KLM

Onder de genodigden waren ook 105 medewerkers van KLM, een referentie naar de komende verjaardag van de maatschappij. Daarnaast mochten ook medewerkers van Schiphol en omwonenden een kijkje komen nemen. Verder waren er Flying Blue Ultimate leden en andere relaties van KLM aanwezig. In totaal zo’n 450 mensen. 

Aankomst eerste Airbus A321neo van KLM

Cabine Airbus A321neo van KLM

De stoelen in de cabine van de Airbus staan in een 3-3 opstelling. Daarbij hebben de eerste 6 rijen extra beenruimte. Deze worden straks gebuikt voor de Europe Business Class en Economy Comfort. Dit deel is flexibel in te delen door een verschuifbare afscheiding. 

Cabine eerste Airbus A321neo van KLM
Cabine eerste Airbus A321neo van KLM

Na deze 6 rijen volgen er 10 rijen met Economy Class stoelen. Deze hebben een standaard pitch. Daarna volgen er 2 rijen bij de nooduitgang, hier is de beenruimte een stuk royaler natuurlijk. Na nog eens 9 rijen met Economy Class stoelen is er weer 1 rij met stoelen bij de nooduitgang. Deze rij heeft echter een 3-2 indeling door de extra jumpseat voor de crew. De laatste 10 rijen zijn weer Economy Class stoelen. In totaal zijn er dus maximaal 227 zitplekken. 

Cabine eerste Airbus A321neo van KLM

Deze week publiceren we een uitgebreid InsideLook artikel met alle details over de nieuwe Airbus A321neo van KLM. Uiteraard vol met foto’s én een filmpje. Check onze website om op de hoogte te blijven!

Eerste A321neo vluchten 

De eerste vlucht vertrekt op maandag 16 september 2024 naar Kopenhagen, gevolgd door vluchten naar Berlijn en Stockholm. Op die vluchten zullen overigens nog niet alle stoelen gevuld worden. Dit heeft ermee te maken dat wanneer het toestel eventuele technische problemen ondervindt er een vervangende Boeing 737 ingezet kan worden. Zou het toestel helemaal vol zijn dan is de 737 te klein om alle passagiers te vervoeren. 

Cabine eerste Airbus A321neo van KLM

Nog meer A321s verwacht

Uiteraard blijft het niet bij deze eerste Airbus A321neo. Nog dit jaar worden ook de PH-AXB, PH-AXC en PH-AXD verwacht. De A321 vloot van KLM telt dan al 4 toestellen. Deze zullen respectievelijk in september, november en december arriveren. Volgend jaar moeten er nog eens 6-8 stuks bijkomen. De komende jaren moet de A321 vloot tot zo’n 50 kisten groeien. 

Livery eerste Airbus A321neo van KLM

Het is echter nog niet bekend wanneer de eerste Boeing 737 de vloot gaat verlaten. Bij Transavia gaan er komende zomer al wel enkele 737s met pensioen. 

Bron foto’s: InsideFlyer – Christian

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “Het vliegtuig biedt bovendien meer comfort voor passagiers. Ik ben heel benieuwd hoe zij het gaan ervaren.”

    Oh ja? Hoe dan?

    De stoelen op de foto’s zien er niet bepaald comfortabel uit, het verschil met de 737 kan niet anders dan minimaal zijn. Slechts zes rijen EB/EC is bovendien nogal aan de zuinige kant. De 738 heeft er ook zes, maar de 739 maar liefst 10. En dat terwijl die kisten respectievelijk 41 en 39 stoelen minder hebben dan de A321.

    Het comfort aan boord staat en valt natuurlijk met de stoelen. Daar moet je nu eenmaal in zitten, als passagier heb je geen keus. Weliswaar hebben ITA en Aer Lingus een handjevol A321s met fastoenlijke J klasse stoelen, maar verder is het bij alle Europese maatschappijen huilen met de pet op.

    De catering in de J klasse zal aan boord van de A321 net zo erbarmelijk zijn als in alle andere shorthaul kisten van KLM, dus ook daar worden de passagiers niets wijzer van.

    Ik begrijp wel dat KLM het nodig vond om vandaag op de grote trom te slaan, maar de A321 is niet bepaald een nieuw of revolutionair toestel. Er vliegen er al bijna 1,500 rond, de eerste al 7 jaar lang. Ik heb met diverse maatschappijen in die kisten gevlogen, als passagier is het verschil met andere types nauwelijks merkbaar. Het is eigenlijk allemaal één pot nat. Wil je comfortabel in de J klasse vliegen moet je voor een niet-Europese maatschappij kiezen.

  2. Van Gooiland zegt

    “Daarbij hebben de eerste 6 rijen extra beenruimte. Deze worden straks gebuikt voor de Europe Business Class en Economy Comfort. ”

    Hoe zit het nu precies? In het vandaag op Insideflyer gepubliceerde artikel staat opeens:

    “De eerste 10 rijen zijn bedoeld voor Economy Comfort en Europe Business Class.”

    En vervolgens:

    “De A321neo factsheet van KLM is hier terug te lezen.”

    Wie die factsheet doorneemt, ziet dat KLM het volgende schrijft:

    “Recaro BL3710 C/Y-class 30 stoelen”
    Dat staat dus gelijk aan vijf rijen van 3+3.

    Geen touw aan vast te knopen!

    Stom toevallig zag ik een paar uur geleden dat één van mijn komende vluchten opeens als Neo gepland staat. Volgens de seat map in de KLM App zijn er zes rijen EB/EC. Nu vertrouw ik die app voor geen meter, maar ik ga er voorlopig toch maar vanuit dat het beter is om uit te gaan van die zes rijen. Voor wie EB vliegt maakt het natuurlijk allemaal niks uit, je krijgt sowieso de minst slechte van de twee stoeltypes aan boord.

    40 pax meer en nog steeds slechts drie toiletten is overigens niet bepaald een verbetering te noemen. Het zou dan ook wel zo prettig zijn als KLM er eindelijk eens voor zou zorgen dat de lui van achter het gordijn niet van het J klasse toilet gebruik maken. Andere maatschappijen doen dat met gemak en consequent, dus zo moeilijk is dat niet.

    “Op die vluchten zullen overigens nog niet alle stoelen gevuld worden. Dit heeft ermee te maken dat wanneer het toestel eventuele technische problemen ondervindt er een vervangende Boeing 737 ingezet kan worden. ”

    Nou, op mijn aanstaande vlucht zijn slechts 6 stoelen geblokt (37ABC en 39ABC). Om het mogelijk te maken om een vervangende 737 in te zetten zouden ze toch echt rij 33-39 moeten blokken. KLM heeft er blijkbaar alle vertrouwen in dat de introductie van de Neo probleemloos zal verlopen. Weliswaar is er tegen de tijd van mijn vlucht als het goed is nog een kist toegevoogd aan de vloot, maar twee is nog steeds heel weinig. Het gaat niet alleen om het risico van technische mankementen, maar ook andere problemen zoals de beschikbaarheid van vervangende crew bij vluchtverstoringen of vluchtuitval door nare weersomstandigheden en dergelijke.

    Het zal mij benieuwen, allemaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *