Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Populaire steden als Londen, New York, Berlijn en Parijs blijven altijd in trek. Maar er zijn natuurlijk ook opkomende bestemmingen. Daarnaast verandert de manier van reizen en wat consumenten belangrijk vinden tijdens een vakantie. Het nieuwe Skyscanner Travel Trends 2023 rapport laat zien dat men ook in tijden van economische onzekerheid reizen nog steeds erg belangrijk vindt.
Skyscanner reistrends 2023
Elk jaar onderzoekt Skyscanner de trends voor het nieuwe jaar. Hiervoor worden duizenden reizigers ondervraagt op uiteenlopende onderwerpen. Maar ook de data die Skyscanner heeft van haar website wordt in overweging genomen. En die lijkt interessante inzichten op te leveren. Door het gedrag van online bezoekers te analyseren weet Skyscanner namelijk precies welke bestemmingen populair zijn, wanneer de prijzen laag of juist hoog zijn en welke (veranderende) voorkeuren belangrijk zijn.
Dit alles komt samen in het Skyscanner Travel Trends rapport, dat ook dit jaar weer beschikbaar is gemaakt. Daarin zijn dus niet alleen de top bestemmingen voor volgend jaar terug te vinden, maar ook wat vakantiegangers belangrijk vinden bij het samenstellen en plannen van een reis. Voor het onderzoek vroeg Skyscanner wereldwijd bijna 10.000 reizigers om hun mening. Zo’n 1.000 daarvan komen uit Nederland.
Top bestemmingen voor 2023
Tijdens een exclusieve avond in het nieuwe Amsterdamse restaurant Secret Garden presenteerde Skyscanner de trending destinations voor 2023 aan de Nederlandse reismedia. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de respondenten volgend jaar van plan is om korte vlucht te gaan maken. Bijna 40% wil juiste een verre vlucht gaan maken. Waar de Nederlandse consument naartoe wil reizen? Hier volgen de top 3 bestemmingen voor zowel families als koppels.
Voor families is Punta Cana in de Dominicaanse Republiek populair met een stijging van meer dan 200% in het aantal zoekopdracht voor deze bestemming. Op de tweede plaats komt het prachtige Paphos op Cyprus met een stijging van 320%. Niet verrassend komt Turkije met Izmir op de eerste plaats voor familievakanties. Op deze bestemming wordt zelfs 363% meer gezocht.
Voor koppels ziet de top 3 er wel net wat anders uit. Het gaat namelijk driemaal om een verre bestemming. Op de derde plek komt Amman in Jordanië, met een stijging van het aantal zoekopdracht van bijna 200%. Op de twee plaats komt ook Punta Cana in de Dominicaanse Republiek met 214% extra zoekopdrachten. Maar de topbestemming voor koppels in 2023 is toch echt Mexico-Stad. Deze bestemming zag een stijging van meer dan 600% in het aantal zoekopdrachten.
Goedkoopste bestemmingen van 2023
Skyscanner deed ook onderzoek naar de goedkoopste bestemmingen van volgend jaar. Op de derde plaats staat Valletta op Malta met een prijsdaling van 14% ten opzichte van 2019. Op de voet gevolg door Fes in Marokko met een daling van 15%. Niet heel verrassend staat Manilla in de Filipijnen bovenaan. Deze bestemming kent dit jaar een gemiddelde prijsdaling van 22% ten opzichte van 2019.
Andere reistrends
Naast de populaire bestemmingen voor 2023 besteed het Skyscanner Travel Trends rapport ook aandacht aan andere reistrends. Zo blijkt uit het onderzoek dat 13% van de Nederlanders volgend jaar van plan is om remote te gaan werken tijdens de vakantie. Bijna een derde doet dat ook om vaker op reis te kunnen gaan. Landen als Mexico, Jordanië, Egypte en Taiwan hebben zelfs speciale ‘Digital nomad-visa’ in het leven geroepen voor deze doelgroep.
Met de huidige stijging van de kosten voor levensonderhoud in Europa is het nog extra aantrekkelijk om in het buitenland te werken. Zo zijn de kosten voor levensonderhoud in bijvoorbeeld Egypte tot wel 70% lager dan in Nederland. Voor Mexico-Stad is dat ‘slechts’ 45%.
Alhoewel sommigen juist dachten dat reizen zou afnemen na de pandemie laat het onderzoek van Skyscanner zien dat dit niet het geval is. Social media heeft daarin een steeds grotere rol. Populaire bestemmingen die volgens Skyscanner via social media gedeeld of gezocht worden zijn onder meer Mexico-Stad, Amman in Jordanië en Zagreb in Kroatië.
Tot slot nog een trend uit het rapport van Skyscanner: solo reizen. Steed meer mensen wil graag eens alleen op pad, en dan gaat het niet alles om singles. Meer dan een derde van de reizigers staat hiervoor open. De bevordering van het eigen welzijn en de geestelijke gebondenheid is voor bijna de helft van de soloreizigers een belangrijke overweging. De ideale periode om alleen te reizen zou één week zijn.
Het hele rapport hier is te downloaden: Skyscanner Travel Trends 2023
Afbeeldingen: Skyscanner reistrends rapport
Geef een reactie