Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De directe ICE van Amsterdam naar de Zwitserse stad Basel zal per 15 juli 2024 niet meer rijden. Nederland heeft op dit moment verbindingen naar verschillende landen. Denk hierbij aan de Eurostar naar Londen en Parijs en de ICE naar Duitsland en Zwitserland.
Geen directe ICE naar Basel meer
Op dit moment rijdt er meerdere malen per dag een ICE-trein tussen Amsterdam en Duitsland. De meeste van deze hogesnelheidstreinen hebben Frankfurt als eindpunt. Een trein die in de ochtend vertrekt vanuit Amsterdam rijdt echter op dit moment nog door naar Basel. Aldaar keert deze zelfde trein later in de middag nog terug naar Amsterdam. Om verschillende redenen komt er op 15 juli een einde aan deze directe treinverbinding naar Zwitserland. Volgens Treinreiziger.nl zal de verbinding namelijk na deze datum niet meer terugkeren. Dit heeft met ingrijpende werkzaamheden aan het spoor in Duitsland te maken.
Tussen Frankfurt en Mannheim zal er in 2024 namelijk aan het spoor worden gewerkt waardoor het aantal treinen dat kan passeren beperkt is. Daardoor is besloten om de trein tussen Amsterdam en Basel uit de dienstregeling te halen. In 2025 staan er spoorwerkzamheden gepland tussen het net over de bij Arnhem over de grens liggende Emmerich en Oberhausen. Daar werkt men namelijk aan de realisatie van een derde spoor waardoor de vertraging op dit traject in de toekomst af moet nemen. Op dit moment is er nog al eens sprake van vertraging op de trein naar Duitsland. Dit heeft deels te maken met slecht onderhoud aan het spoor maar vooral door het vele goederenverkeer wat ook over deze lijn moet.
In 2026 zal in Duitsland de dienstregeling zo wijzigen dat de directe trein tussen Amsterdam en Basel niet meer in de dienstregeling past. Het verdwijnen van de direct ICE tussen Nederland en Zwitserland is best een achteruitgang te noemen. Zeker als je bedenkt dat een directe treinverbinding voor een reiziger een doorslaggevende factor kan zijn in het nemen van de trein of het vliegtuig. Reizigers hebben nu eenmaal een hekel aan overstappen als zij de trein nemen. Op dit moment is er natuurlijk ook nog de nachttrein. Maar niet iedereen houdt ervan om in de nacht te reizen. Bovendien heeft deze nachttrein ook regelmatig rijtuiguitval.
Directe trein naar Basel in de toekomst
De kansen op weer een directe dagtrein in de toekomst zijn echter nog niet helemaal verkeken. GoVolta heeft namelijk plannen om een directe verbinding te realiseren tussen Amsterdam en station Basel Bad. Dit zal echter niet eerder zijn dan augustus 2025. Via welke route deze trein zal rijden is nog niet bekend.
Uitgelichte afbeelding: NS International
Geef een reactie