De klok tikt voor Menzies Aviation, Swissport en Aviapartner2 min leestijd

De klok tikt voor Menzies Aviation, Swissport en Aviapartner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In de luchtvaart is erg veel concurrentie, niet alleen bij de vliegtuigmaatschappijen, maar ook op de grond. We willen met z’n allen steeds goedkoper en vaker reizen, maar zeker niet meer betalen. De concurrentie is voor alle partijen eigenlijk moordend. Zo ook voor de afhandelaren van vracht en passagiers, Menzies Aviation, Swissport en Aviapartner. FNV heeft nu een ultimatum gesteld.

Concurrentie

De luchthaven van Schiphol is geliberaliseerd, dat zorgt ervoor dat er hevige concurrentie is. Ticketprijzen gaan alleen maar omlaag, om net die ene reiziger over de streep te halen met hen te vliegen. Doordat er minder voor een ticket betaald wordt, blijft er ook minder over voor verschillende andere belangrijke onderdelen van de luchthaven. Denk dus aan de afhandelaren van bagage en passagiers. Hierdoor blijft al jaren het salaris van de medewerkers bij Aviapartner, Swissport en Menzies Aviation gelijk of blijft achter bij de inflatie. Het zorgt voor de medewerkers daardoor voor koopkrachtverlies.

Naast het koopkrachtverlies zijn de voorwaarden in de CAO er niet beter op geworden. De concurrentie heeft er alleen maar voor gezorgd dat de werkdruk bij de 1.650 medewerkers is verhoogd. FNV heeft al meermaals aan de bedrijven gevraagd samen te werken om zo tot een sterkere marktpositie en kwaliteitsverbetering van de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden, aldus FNV.

De klok tikt voor Menzies Aviation, Swissport en Aviapartner

Ultimatum

FNV Luchtvaart wil dat de bedrijven stoppen met bezuinigingen en korte termijnstrategie ten koste van de medewerkers. FNV heeft een aantal eisen:

  • De werkdruk moet verminderen, dit kan door meer mensen in dienst te nemen. Meer vaste contracten en betere roosters.
  • Het salaris moet met 3% (en een minimum van 75,- p/m) omhoog.

Bovenstaande punten zijn in het ultimatum aan de bedrijven kenbaar gemaakt. Als zij niet reageren voor aanstaande donderdag 19 april 12.00 uur zullen er acties volgen.

Men verwacht in eerste instantie niet dat de reizigers last zullen hebben van de acties. Echter staat de meivakantie voor de deur en dus extra drukte op Schiphol. Het kan dus voorkomen dat je langer moet wachten op je bagage. “Dat is niet fijn voor de reiziger, maar het geduld van mijn collega’s is nu ook echt op”, aldus een medeweker van Aviapartner.

Hopelijk reageren de drie bedrijven voor het stoppen van het tikken van de klok. Allereerst natuurlijk voor de medewerkers van de bedrijven. Zij werken hard om ervoor te zorgen dat vracht en passagiers op tijd op de juiste plek zijn. Daarvoor zijn goede arbeidsvoorwaarden zeker op zijn plaats. Daarnaast is het voor de reiziger natuurlijk ook prettig dat er geen acties komen. We zullen het snel merken. Moeten we langer wachten op de bagage, dan zijn ze er helaas samen niet uitgekomen.

Beeldmateriaal: Parool.nl en FNV Luchtvaart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *