Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Brussels Airlines heeft in haar zestienjarige bestaan eigenlijk nog nooit haar long-haul toestellen vervangen. De airline heeft 10 A330’s in haar vloot. Hiervan zijn er vier A330-200 toestellen en zes A330-300 toestellen. Een aantal toestellen kent al een levensduur van ruim 25 jaar. Aangezien brandstof erg aan de prijzige kant is, gaat de Belgische maatschappij daarom de oude A330’s gedag zeggen en komen er nieuwe toestellen.
Vloot
Zoals al aangegeven vliegt Brussels Airlines dus met de volgende A330-vloot:
- Zes stuks A330-300, met de volgende registratienummers;
- OO-SFN (inmiddels vloot verlaten),
- OO-SFO,
- OO-SFV,
- OO-SFW,
- Vier stuks A330-200, met de volgende registratienummers;
- OO-SFY,
- OO-SFU,
- OO-SFT.
Niet alle A330’s worden vervangen. Het betreft hier voornamelijk de oudere toestellen en de toestellen die geleased worden. De nieuwere toestellen zijn stiller, beter voor het milieu door onder andere een lagere uitstoot van CO2 en efficiënter. De passagier zal vooral merken dat de comfort hoger is. In de nieuwe toestellen zal een geheel vernieuwd interieur worden geïnstalleerd. Hierdoor zijn de drie cabines straks geheel vernieuwd.
Brussels Airlines en Lufthansa hebben afgelopen jaar rond de tafel gezeten en bekeken hoe de huidige vloot wordt ingezet. Omdat er flink ingezet gaat worden op het intercontinentale netwerk is er ook besloten om voor de grotere A330-300 te kiezen. De nieuwe A330-300 toestellen kunnen bij de start meer gewicht dragen, waardoor ze ook een grotere vrachtcapaciteit hebben.
Wat ook opvalt is dat er straks niet al te veel verschillende motoren meer aan de verschillende toestellen hangen. Nu werkt men met verschillende leveranciers. Als de zeven toestellen zijn vervangen, zullen de nieuwe toestellen over de Rolls Royce Trent 700 motoren beschikken. Deze zijn stiller, verbruiken minder brandstof en hebben minder CO2-uitstoot. Het kiezen voor eenzelfde motor is ook voor de onderhoudsafdeling een stuk interessanter en voordeliger.
Tijd
Onlangs heeft Brussels Airlines al gedag gezegd tegen de OO-SFN. In december zal de OO-SFM de vloot verlaten, gevolgd door de rest. Dit zal op zijn laatst plaatsvinden in 2020. In juni van dit jaar werden de eerste twee nieuwe toestellen al in ontvangst genomen. Het betreft hier de OO-SFC en de OO-SFB.
Beeldmateriaal: Brussels Airlines
Geef een reactie