Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Omdat Europese regels bij de totstandkoming van de nieuwe omgevingsvergunning niet zouden zijn gerespecteerd maakt Brussels Airlines formeel bezwaar hiertegen. In april werd bekend dat de Belgische luchthaven nog met 13% mag groeien.
Brussels Airlines maakt formeel bezwaar
De Belgische maatschappij kondigde afgelopen weekend formeel bezwaar aan. De maatschappij verwijst hierin naar dezelfde ‘balanced-approach-procedure’ waarover eerder rond Schiphol veel te doen was. Net als bij Schiphol zit Brussels Airport klem tussen de druk om verder te groeien en de druk van omwonenden en natuurbeschermers om minder te vliegen. Alhoewel nachtvluchten mogelijk blijven is er wel een maximum aantal vliegbewegingen in het vooruitzicht gesteld. Volgens Brussels Airlines is bij de nieuwe vergunning niet de door Europa opgelegde procedure van ‘gebalanceerde aanpak’ toegepast.
Volgens de luchtvaartmaatschappij kan men operationele beperkingen pas toepassen adat eerst andere mogelijkheden zijn onderzocht. “Operationele beperkingen kunnen we niet zien als eerste toevlucht”, legt een woordvoerder van de maatschappij uit. Of het bezwaar van Brussels Airlines en kans van slagen heeft is moeilijk te zeggen. Verschillende milieuorganisaties dienden namelijk ook al bezwaren in.
Schiphol
Om juridische bezwaren zag het demissionaire kabinet in Nederland zich in november genoodzaakt om het krimpplan op Schiphol voorlopig op te schorten. Europees transportcommissaris Adina Vălean maakt zich onder meer vanwege de eerste stap in het krimpplan. Dit zou in strijd zijn met het Europees recht omdat van te voren niet goed overlegd zou zijn met de luchtvaartsector. Er was hier niet voldaan aan de ‘balanced-approach-procedure’.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie