Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ondanks de inspanningen van Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing mag de 777X nog steeds niet de lucht in voor een nieuwe ronde testvluchten. De luchtvaartautoriteit van de VS wil eerst nog meer onderzoek laten doen naar de veilige werking van het nieuwe toestel. Boeing startte al in 2013 met de ontwikkeling van de 777X. Het originele plan was om het toestel vorig jaar al de eerste commerciële vluchten uit te laten voeren. Een succesvolle introductie van de 777X laat echter nog even op zich wachten.
Vlaggenschip
De 777X moest eigenlijk een vlaggenschip worden voor Boeing, maar ervaart nu vertraging op vertraging wat betreft de formele introductie. Het toestel moet de concurrentie aangaan met de Franse Airbus A350XWB, die al wel vliegt. Echter is de ontwikkeling en productie van de 737 MAX en de 787 Dreamliner ook erg belangrijk voor Boeing. Eerder werd dus besloten om de ontwikkeling van de 777X op een laag pitje te zetten. Maar nu de 737 MAX weer de lucht in mag wil Boeing de 777X ook een vliegende start geven. Heel goed lukt dat dus nog niet.
Federal Aviation Authority
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Authority (FAA) wil de 777X nog niet de lucht insturen voor een nieuwe ronde testvluchten. Dat blijkt uit een uitgelekte brief waar diverse nieuwssites over berichten. De belangrijkste zorgen hebben te maken met de software van het toestel. Er is nog onvoldoende zekerheid dat de software in alle gevallen een veilige werking van het vliegtuig kan garanderen. Een woordvoerder van de FAA liet afgelopen weekend weten geen goedkeuring voor testvluchten te geven voordat aan alle veiligheids- en certificeringsvoorwaarden voldaan is.
Boeing stelt zelf het ontwerpproces dusdanig aan te passen dat elk veiligheidsaspect aan bod komt. Zo wordt systematisch onderzocht of de vliegtuigbouwer geen zaken over het hoofd ziet. Daarmee verwijst Boeing indirect aan ontwerpfouten van de Boeing 737 MAX vliegtuigen, met als gevolg twee fatale crashes. De MAX mag inmiddels in zowel de VS als Europa weer de lucht in.
Wanneer kunnen we de 777X verwachten?
Eigenlijk zou de 777X vorig jaar al de lucht in moeten gaan. De introductiedatum is nu dus flink vertraagd. Boeing verwacht medio 2023 een start te kunnen maken met de uitlevering. Maar het zou ook eind 2023 kunnen worden. Dave Calhoun, CEO van de vliegtuigfabrikant, zegt nog steeds vertrouwen te hebben een commerciële start voor het einde van 2023.
Als het allemaal goed gaat moeten we dan tegen het einde van 2023 eindelijk de eerste 777X toestellen zien vliegen. Ze komen in de vloot bij o.a. All Nippon Airways, Cathay Pacific, Emirates, Etihad, Lufthansa, Qatar Airways en Singapore Airlines. KLM en Air France hebben (nog) geen interesse getoond in dit type toestel.
Geef een reactie