Award Praktijk: rond de wereld met frequent flyer miles8 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dat je met Frequent Flyer miles leuke dingen kunt doen, dat wist je waarschijnlijk al. Maar een praktijkvoorbeeld kans soms helpen om wat extra inspiratie op te doen voor bepaalde routes. Neem nu bijvoorbeeld de trip intro van Goffe,  die maar liefst 40 (!) keer in het vliegtuig zal stappen tijdens zijn aankomende reis.

Voor aankomend najaar boekte ik een aantal vluchten door middel van van frequent flyer miles. Hoewel het aanvankelijk helemaal niet mijn bedoeling was, vlieg ik in een rondje om de wereld. Voor minder dan duizend euro aan belastingen en toeslagen kwam uiteindelijk de volgende route tot stand:

  • Amsterdam – Detroit – New York – Hong Kong – Seoul – Kuala Lumpur – Denpassar – Hong Kong – Tokio – Kuala Lumpur – Singapore – Abu Dhabi – Muscat – Doha – Zurich – Amsterdam.
De route….

In dit verslag kun je lezen hoe ik er toe gekomen ben om deze route te boeken.

Veertien uur First Class voor 50.000 American Airlines miles

Voor 42.500 Aadvantage miles kun je een ticket boeken van Europa naar het Midden Oosten in Business Class. Met Etihad en Qatar Airways op de menukaart is dit heel aantrekkelijk. Aanvankelijk was dit dan ook het doel. De optie om voor 50.000 miles van Azië naar het Midden Oosten in First Class te vliegen is echter nog aantrekkelijker.

Malaysia Airlines heeft onlangs een nieuwe Airbus A350 aan haar vloot toegevoegd. Aan boord van dit toestel bevinden zich vier First Class stoelen in een 1-2-1 opstelling. Aanvankelijk was er geen enkele award beschikbaarheid te vinden, maar op een regenachtige zondag zag ik ineens dat er volop beschikbaarheid was op de vlucht van Tokio naar Kuala Lumpur!

Malaysia Airlines A350 First Class

Etihad Aiways vliegt met de Boeing 787-9 van Singapore naar Abu Dhabi. Aan boord van dit toestel vinden zich acht First Class “suites”. Ook hier was de award beschikbaarheid prima te noemen. Award beschikbaarheid voor de korte vlucht tussen Kuala Lumpur en Singapore was al helemaal geen probleem, waardoor er een mooie route ontstond: ruim 7 uren van Singapore naar Abu Dhabi en nog eens 7 uren van Tokio naar Kuala Lumpur.

Etihad First Class cappuccino

Na een telefoongesprek van circa 30 minuten was het eerste award ticket geboekt!

Geluk bij een ongeluk: 20 uur First Class voor 70.000 Alaska miles

Het ticket van Azië naar het Midden-Oosten was overduidelijk niet het meest logische begin van de reis, maar goed: dat was geboekt. Aanvankelijk was het de bedoeling om Starpoints om te zetten naar JAL Mileage Bank en vervolgens een Emirates First Class ticket te boeken. Helaas werd hier ineens een significante brandstoftoeslag aan toegevoegd, die ook nog eens per segment wordt berekend. Hierdoor zouden twee vluchten met Emirates zomaar eens € 600,00 aan toeslagen kunnen kosten. Hierdoor viel de keuze op Cathay Pacific First Class. Een directe vlucht vanaf Europa naar Hong Kong: 11 uren in First Class vertoeven is geen straf.

Award beschikbaarheid voor Cathay Pacific kun je zoeken op de website van British Airways. Er waren nog een paar opties maar nadat ik voldoende Starpoints had omgezet naar Alaska Mileage Plan waren deze allen verdwenen. Alaska heeft heel behulpzame medewerkers op het callcenter in Seattle, maar er was geen enkele First Class stoel meer te vinden vanuit Europa.

Dit was flink balen. Als je eenmaal je waardevolle Starpoints hebt omgezet naar Alaska, is er geen weg meer terug. En wat had ik hier nu nog aan? Cathay Pacific is de enige optie om vanuit Europa naar Azië te vliegen met Alaska miles. Vanaf New York was er nog wel een mogelijkheid, dus ik dacht: waarom ook niet? Maar liefst 16 uren in First Class vliegen is geen enkel probleem!

Vreselijk om 16 uur te vliegen? Valt wel mee…

Even later kwam ik tot het besef dat vertrek vanuit de VS een voordeel met zich mee brengt: vanuit de VS is het toegestaan een stopover in te bouwen in Hong Kong. Hierdoor kon ik nog een First Class vlucht tussen Hong Kong en Tokio toevoegen! En ik hoefde niets bij te betalen.

22 cent per mile? Niet gek!

Beginnen in New York: hoe dan?

Erg veel schoot het niet op met deze route: hij begint in New York en eindigt in Abu Dhabi… Waar gaat dit naar toe? Bij Flying Blue waren de business class award tickets naar New York nauwelijks beschikbaar. Via de website was de keuze als volgt:

  • Amsterdam – Dublin – New York (JFK);
  • Amsterdam – Orlando – New York (JFK).

Geheel tegen mijn verwachting in kwam ik award beschikbaarheid tegen op de vlucht van Amsterdam naar Detroit, enkele dagen voor mijn vlucht van New York naar Hong Kong. Deze vlucht wordt uitgevoerd met Delta’s nieuwe Airbus A350 met de Delta One Suite. Award vluchten van Detroit naar New York John F. Kennedy waren er niet, maar wel naar Newark. Zo snel mogelijk boeken dan maar!

Delta One Suite
Delta One Suite

Online boeken was helaas niet mogelijk. Na een telefoongesprek van ruim een uur was ook dit award ticket geboekt: voor 62.500 Flying Blue miles was er eindelijk een duidelijk begin van de reis.

Dan ook maar een terugreis, nietwaar?

Van het Midden-Oosten naar Europa was de keuze inmiddels al wat beperkter. Voor 50.000 Flying Blue miles is het bijvoorbeeld mogelijk om van Dubai naar Amsterdam te vliegen in de Boeing 787. Maar dat is een nachtvlucht en die vermijd ik het liefst. Bovendien zijn de toeslagen relatief hoog bij Flying Blue.

British Airways Executive Club heeft echter een mooie sweet spot: voor 37.500 Avios vlieg je van Doha naar Europa in business class (zolang je onder de 3.000 miles blijft). Award beschikbaarheid van Doha naar München was snel gevonden en zo was ook deze terugreis geboekt. Deze vlucht wordt echter uitgevoerd met een Airbus A350 van LATAM, die een business class configuratie in een 2-2-2 opstelling heeft. Niets mis mee, maar niet zo goed als Qatar’s eigen A350 met 1-2-1 business class configuratie.

Qatar Airways Business Class Sale April 2017
Bar aan boord van de Airbus A350

Na het vinden van award beschikbaarheid op de route Doha – Zurich (in Qatar’s eigen A350), besloot ik daarom de vlucht te wijzigen. Dit is voordeel van een award ticket: wijzigen is vaak relatief eenvoudig.

Flying Blue Sweet Spot: Azië voor 25/K in business class

Om de stad Kuala Lumpur te bezoeken had ik nog een ticket nodig van Honk Kong naar Kuala Lumpur. Bij Flying Blue betaal je hier voor 1 juni slechts 25.000 Flying Blue miles voor. Het was geen probleem om award beschikbaarheid bij Korean Air te vinden. Van Hong Kong naar Seoul en vervolgens naar Kuala Lumpur. Twee vluchten van in totaal circa 10 uren Business Class. Dat is een prima deal voor 25.000 miles!

Korean Air Boeing 777-300ER Business Class
Korean Apex Business Class suite

Voor een vlucht van Kuala Lumpur naar Denpassar kwam ik al snel tot de conclusie dat het zonde is om een award ticket te boeken. Voor iets meer dan € 100,00 kocht ik een business class ticket bij Malindo Air. Geen geld voor een drie uur durende vlucht.

Van Denpassar moest ik vervolgens weer terug zien te komen naar Hong Kong, omdat ik daarvandaan verder zou vliegen met Cathay Pacific naar Tokio. Garuda vliegt rechtstreeks met haar nieuwe Business Class configuratie van Denpassar op Hong Kong. Ook deze vlucht kost tot 1 juni slechts 25.000 Flying Blue miles. Voor een vlucht van vijf uren is dat geen mega deal, maar zeker niet slecht.

Garuda A330 Business Class

Het Midden-Oosten conflict

Van Abu Dhabi naar Doha was een paar jaar geleden een fluitje van een cent. Binnen 50 minuten vloog je van A naar B. Helaas, dat is niet langer het geval en er zijn geen rechtstreekse vluchten meer. En dat is nog best lastig, want in Economy beginnen de prijzen voor een indirecte vlucht op € 306,00 in Economy. Oeps.

Dat zijn stevige tarieven….

Ook hier vond ik spoedig een oplossing voor. Bij Etihad Guest kun je een Economy award ticket boeken bij Oman Air van Abu Dhabi naar Doha (via Muscat) voor 6.000 miles. En dus verzocht ik IHG Rewards Club om 30.000 punten om te zetten naar 6.000 Etihad Guest miles. Door wat gedoe werd deze transactie maar liefst twee keer uitgevoerd, waardoor ik ineens 12.000 Etihad Guest miles tot mijn beschikking had. En dat was precies het aantal benodigde punten voor dezelfde reis in business class.

Oman Air’s nieuwe 737 Max business class

Tot slot moest ik nog van Zürich naar Amsterdam. Elite status bij een vliegmaatschappij heb ik niet, dus moet ik voor stoelkeuze en een koffer bijbetalen. Voor slechts € 150,00 kocht ik een business class ticket bij Swiss. Normaliter vind ik business class in Europa onnodig, maar omdat ik een ruime overstap heb, is loungetoegang toch wel mooi meegenomen.

Rond de wereld met Frequent Flyer miles: conclusie

Het heeft een aardig wat uren puzzelen gekost, maar uiteindelijk komt er een reeks mooie vluchten aan. Vrijwel alle frequent flyer miles zijn nu dan ook wel op, maar dat was ook het doel. In de toekomst wil ik iets minder bezig zijn met miles & punten, waardoor het me een goed idee leek om nog eens een gave trip in elkaar te zetten.

Je ziet aan de hand van dit voorbeeld dat je met miles op een relatief eenvoudige manier een mooie reis in elkaar kunt zetten. Dit was tevens mijn laatste artikel voor Insideflyer. Hartelijk dank voor het lezen en het gehele Insideflyer team: bedankt!

Oant sjen!

 

Reacties

  1. dvddvdv zegt

    Mooi artikel en wat een gave trip, jaloers !!
    Je hebt heel veel miles, maar geen Elite status? Hoe kom je dan aan al die miles, dan heb je toch wel ergens als status lijkt mij?

    • Sander zegt

      Bedankt! De meeste miles heb ik verzameld zonder te vliegen. Bij Groupon kun je regelmatig pakketjes Avios kopen, heb een keer een goedkope huurauto gehad en een paar goede acties bij Hilton. De Flying Blue miles komen vrijwel volledig van creditcard acties en nog een paar losse acties (hotels e.d.). Bij American had ik inderdaad tot 1 februari elite status, waardoor ik wat extra miles binnen heb gehaald. Maar ook hier is het grootste gedeelte binnengehaald zonder te vliegen. Bijvoorbeeld met de Aadvantage e-shop, een huurauto, etc. De Alaska miles komen vanaf SPG punten, waarvan ik 30/K gekocht heb en de rest bij Marriott bij elkaar “getwitterd en gespaard” heb.

      De meeste dingen heb ik dus bij elkaar geharkt met acties voor producten die ik toch al nodig had. Maar er zijn uitzonderingen, zoals een abonnement op een Ierse krant enzo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *