Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
American Express voert enkele opvallende vernieuwingen door voor de Platinum Card. De kaart krijgt naast een indrukwekkende nieuwe look & feel een uitgebreider Privium lidmaatschap. Aan de gerenommeerde telefonische Travel & Lifestyle Service komt helaas een einde. Deze zal binnenkort enkel nog digitaal beschikbaar zijn via de recentelijk geïntroduceerde American Express Experiences app. Alles over de vernieuwingen van de Platinum Card lees je in dit artikel en op het forum.
Metalen Platinum Card
De Platinum Card is de duurste kaart die American Express in Nederland aanbiedt. De kaart, waarvoor je zo’n € 700 per jaar betaalt, biedt ook de meeste voordelen en privileges in vergelijking met bijvoorbeeld de goedkopere Gold Card of de Green Card. Qua uitstraling en materiaal is de kaart altijd hetzelfde geweest als de ander kaarten. Het enige verschil is die kleur. American Express wil daar nu verandering in brengen. Voor de vernieuwde Platinum Card heeft American Express gekozen voor een materiaal dat ‘qua uitstraling en ‘feel’ – perfect past bij de exclusieve en waardevolle privileges’, aldus de creditcardmaatschappij. Huidige kaarthouders ontvangen vanaf 16 april de nieuwe metalen kaart, zodra de huidige kaart aan vervanging toe is.
Privium Partner Membership
De tweede verandering is de uitbreiding van het Privium Membership dat je bij de Platinum kaart krijgt. Met het Privium lidmaatschap kun je gebruikmaken van snelle grens passage op Schiphol en de Privium lounges. Van laatste genoemde is er zowel een landside als een airside lounge.
Voorheen was dit voordeel alleen van toepassing op de hoofdkaarthouder. Een eventuele extra kaarthouder, bijvoorbeeld een partner, kreeg geen toegang tot deze service omdat het alleen voor de hoofdkaarthouder geldt. Daar komt nu verandering in. Met het Privium Partner Membership kan namelijk ook de extra Platinum kaarthouder aangemeld worden voor Privium. Dit zit dan bij de lidmaatschapsprijs inbegrepen. Vanaf 16 april kan de extra Platinum kaarthouder via de American Express Experiences app aangemeld worden.
Platinum Travel & Lifestyle Service
Een grote aderlating voor de Platinum kaart is toch wel het feit dat de telefonische Travel & Lifestyle Service komt te vervallen. De persoonlijke telefonische service wordt namelijk door veel Platinum kaarthouders erg gewaardeerd. Vanaf 16 april zal de Travel & Lifestyle Service via de American Express Experiences App verlopen. De app kwam afgelopen oktober beschikbaar met de bedoeling om alle info en acties centraal beschikbaar te stellen. Nu wordt daar dus vanaf 16 april de Travel & Lifestyle Service aan toegevoegd als digitale service. Via American Express Travel Online regel je alle reis-gerelateerde zaken. De Lifestyle service is telefonisch nog bereikbaar tot en met 15 april 2020.
Robert- Jan Meijers, Country Manager American Express Nederland stelt:
We zijn verheugd om de vernieuwde Platinum Card van metaal te lanceren. Wij weten dat onze members snelle grenspassage op Schiphol enorm waarderen. De uitbreiding van het Privium lidmaatschap zorgt ervoor dat ook de houder van de extra kaart kosteloos kan genieten van nog meer reiscomfort. Denk hierbij aan snelle grenspassage met irisscan en, indien beide kaarthouders samen reizen, toegang tot exclusieve Privium Lounges. Hiermee willen wij onze members de best mogelijke reiservaring bieden.
De American Express Flying Blue Platinum kaartvoordelen lijkt (nog) niet te wijzigen. Alle info over de wijzigingen van de American Express Platinum kaart is ook hier na te lezen.
wim zegt
Blijft de €150 voucher nog wel of is die weg?
Jelle zegt
Ik heb Amex deze week gesproken, hij gaat er helaas uit. Maar hij blijft wel geldig als je er nog een hebt t/m één jaar nadat je hem gekregen hebt.
em van ingen zegt
Beste Christian,
Dank voor de update. Als achtergrond: Ik heb de FB Platina kaart (EUR) en de Internationale Platina kaart (USD550 ).
Ik ben een redelijk tevreden klant, maar wel een kritische. Mijn EUR platina kaart heb ik omgezet naar de USD platina kaart, honderden euro’s goedkoper en ik verlies geen voordelen omdat ik bijna altijd gebruik kan maken van Schiphol’s priority lijn.
Naast de meestal juichende berichten over AMEX, zou ik het zo fijn vinden als jullie ook eens objectief naar de geadverteerde voordelen zouden kijken.
Bijvoorbeeld:
Is er waarde in het GOLD niveau van de hotel programma’s? Hilton en Bonvoy hebben de concrete voordelen behoorlijk ingeperkt lijkt me.
Is het AMEX reisbureau de moeite waard? Bijvoorbeeld, ook in het dure segment van de “eigen” hotel programma heb ik nog nooit een prijs kunnen vinden die lager was dan op de hotel website of booking.com inclusief de correctie voor de extra “voordelen”.
Ik heb zojuist business class tarieven voor mijn woonplaats-AMS vergeleken. In slechts één geval is AMEX met Emirates EUR180 goedkoper. Alle andere vluchten zijn duurder, inclusief Etihad, AMEX’ speciale partner, die zich niet aan de AMEX afspraken wenst te houden en waaraan AMEX vervolgens niets doet.
Conclusie: Enorm oppassen met de opgeklopte beloften en altijd even vergelijken.
JTown zegt
As a non-EU national who resides in NL, I cannot use Privium or my partner for that matter (only certain nationalities can obtain this). A new benefit that is not really a benefit….
If only Visa Infinite operated here in NL… AMEX has a pretty big monopoly on the high end of the market.
Rutger zegt
Ik merk ook dat bij hotels als wij boeken via amex het altijd Veel duurder is dan booking .com of rechtstreeks bij hotel . Jammer vind ik dat .
Niet wat ik zou verwachten. Grtz. Rutger