Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Elke frequent flyer junkie weet dat airlines altijd proberen om “ons” tegen te werken in onze gekke hobby, daar tegenover staat dat degenen die veel miles verzamelen altijd zullen proberen om de luchtvaartmaatschappijen een stap voor te blijven door te zoeken naar allerlei achterdeurtjes… Jammer genoeg hebben we in de Benelux niet de mogelijkheid om zoals in de Verenigde Staten grote sign up bonussen van kredietkaarten te verdienen. In de VS wordt je bij wijze van spreken dood gegooid met bonussen die variëren van 25.000 tot soms wel 80.000 miles!
Jarenlang is het “uitbuiten” van deze hobby goed gegaan, maar tijden zijn aan het veranderen en zo ook de loyaltyprogramma’s van de airlines. Zowel Delta als United zijn al naar een revenue based programma overgeschakeld, wat betekent dat het aantal miles dat je gaat verdienen zal worden berekend aan de hand van de prijs van je ticket en een aantal andere parameters. Dit gaat in de tweede helft van dit jaar ook gebeuren bij American Airlines, waar onze redacteur Jan al eerder over schreef in een ander artikel. Meer details over alle veranderingen in het AAdvantage loyaltyprogramma kan je terug vinden op deze link.
Maar dit zijn helaas niet de enigste veranderingen, want op 22 maart 2016 zullen de tarieven voor de zogenaamde award tickets of redemptions gaan veranderen.
Sommigen onder ons hebben momenteel nog een flinke voorraad AA miles en daarom is het nu de hoogste tijd om een strategie te bepalen hoe je de de waarde van jouw American Airlines miles kan maximaliseren voor de devaluatie zijn intrede zal doen. Je hebt nog een week de tijd om jouw miles in te wisselen tegen de oude tarieven op de verschillende award charts. Met dit artikel zal ik proberen een inzicht te geven in de aankomende veranderingen en een aantal voorbeelden geven hoe ik mijn AA miles heb gebruikt.
Devaluatie
Over precies een week veranderen de award charts van American Airlines drastisch veranderen en dan heb ik het voornamelijk over de award charts van de verschillende partner airlines van AA binnen de OneWorld alliantie. Want aan de hand van deze redemption charts kan je awards boeken bij partners als Qatar Airways, Etihad, Cathay Pacific, Japan Airlines en British Airways die stuk voor stuk een goeie business en sommigen een uitstekende first class hebben.
Hieronder volgt een overzicht van de veranderingen in de partner award charts die vooral voor ons als Europeanen van belang zullen zijn:
Economy Class (Off Peak)
Zoals je kan zien in de bovenstaande tabel zijn de veranderingen in de economy off peak awards niet zo drastisch, er is maar één verandering en dat is een verhoging van 2500 miles voor een vlucht uit Europa voor een enkele reis.
Economy Class
Wat de normale economy class awards betreft zijn er redelijk wat veranderingen, de meeste in de negatieve zin, maar voor een tweetal awards moet je vanaf 22 maart minder miles betalen. Het gaat om oneway award vluchten van Europa naar Centraal-Amerika waarvoor je 12.500 miles moet neerleggen en voor redemptions naar Zuid-Amerika regio 1 zal het je 5000 miles minder kosten ten opzichte van de huidige award chart.
De grootste veranderingen komen voor vluchten naar Hawaii (+10.000 miles) en vluchten richting Oceanië (+15.000 miles). Om te weten welke landen tot welke regio behoren, kan je kijken naar deze site waar alles overzichtelijk staat vermeld.
Business Class
Als we dan kijken naar de business class awards dan zit er niks bij om blij van te worden want behalve voor de vluchten vanuit Europa naar Zuid-Amerika Regio 2 waar je 7.500 miles voor gaat betalen, gaan alle andere awards flink omhoog. De grootste uitschieter zie je wederom bij vluchten naar Oceanië waar je in de toekomst 25.000 miles meer voor zal moeten ophoesten…
First Class
Voor de door ons zo fel begeerde first class awards is het helemaal huilen met de pet op! De kleinste verandering bedraagt een flink 20.000 miles en de grootste bedraagt 25.000 miles! Aangezien we in het verleden met goedkope mileage runs grote aantallen miles bij elkaar konden sprokkelen, waren deze awards haalbaar en vooral betaalbaar. Maar vanaf het moment dat AA naar een revenue based programma overschakelt, waarvan de exacte datum nog steeds onbekend is, zal het pakken moeilijker en duurder worden om nog first class redemptions te maken…
Voorbeelden
Ik zal aan de hand van twee voorbeelden laten zien hoeveel meer het je gaat kosten als je zo’n award niet voor 22 maart zou boeken. Een eerste voorbeeld is een award in Etihad First Class op de A380 van Abu Dhabi naar London of omgekeerd, momenteel zijn deze nog voor 40.000 AA miles te boeken. Recent heb ik hierover nog een uitgebreid artikel geschreven met daarin een hele uiteenzetting over het zoeken naar en het boeken van een Etihad Guest award ticket.
Vanaf 22 maart zal je voor een soortgelijke award 62.500 miles moeten neerleggen! Dat zijn er 22.500 meer! Snap je nu waarom je deze week nog moet boeken?
In een ander voorbeeld boekte ik enige tijd terug een award vlucht met Qatar Airways vanaf Parijs naar Doha in first class en vervolgens een aansluitende vlucht naar Bali in business class voor 70.000 miles. Op het moment dat de veranderingen intreden zal je voor deze zelfde route maar liefst 90.000 miles betalen!
Op het forum van InsideFlyer NL zijn er een aantal leden die fanatiek AA miles hebben verzameld het afgelopen jaar en deze voor de devaluatie hebben ingewisseld. Zo was er Sanne die al z’n miles heeft opgebruikt voor een trip samen met z’n vriendin, hij schreef op z’n eigen blog een artikel waarin ie uitlegde hoe ie op z’n plan is gekomen. Daarnaast is er Sander die op dit moment met een trip bezig is, zijn verhalen kan je volgen op deze link.
Conclusie
Eigenlijk is er maar één conclusie en dat is dat je best deze komende week zoekt naar beschikbare awards zodat je kan aan de oude tarieven je miles kan inwisselen. Het maakt niet uit wanneer je vliegt, de award tickets moeten geboekt worden voor 22 maart!
Geef een reactie