Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Franse nationale maatschappij Air France communiceert op verschillende manieren met haar klanten. Voor klanten is het natuurlijk ook mogelijk om contact te leggen met Air France, bijvoorbeeld via Facebook Messenger. Waar andere maatschappijen zoals KLM en Cathay Pacific al veel eerder de keuze maakten om via WhatsApp te communiceren, hebben klanten bij Air France nu ook de mogelijkheid dit te doen (of althans, bijna dan!).
Contact met Air France
Voor verschillende zaken kan het nodig zijn om contact te leggen met een vliegtuigmaatschappij. Bijvoorbeeld omdat je een ticket wilt kopen of omdat je een reis wilt wijzigen. Bij onder andere KLM is het sinds 2007 al mogelijk om dit bijvoorbeeld via WhatsApp te doen. Ook kent het bedrijf andere kanalen zoals Twitter, Facebook Messenger en zelfs WeChat.
Air France wil niet achterblijven en gaat nu ook WhatsApp gebruiken voor een directere relatie met haar klanten.
Stéphanie Charlaix-Meyer, Air France-KLM Customer Service Director, geeft het volgende aan over de nieuwe service:
We zijn verheugd om te zien dat dit nieuwe kanaal meteen een succes is. Het is nu al de nummer twee digitale contactpunt van Air France. De populariteit bevestigt de ‘proximity strategy’ van Air France op het gebied van klantenservice, een strategie die we in andere markten zullen blijven toepassen.
Beschikbaarheid via WhatsApp
De WhatsApp dienst van Air France is 7 dagen per week, 24 uur per dag beschikbaar. Reizigers vanuit 22 landen kunnen gebruikmaken van de dienst, waarbij contact gelegd kan worden in 4 talen. Dit zijn Engels, Frans, Italiaans en Braziliaans/Portugees.
WhatsApp kan bij Air France gebruikt worden voor, tijdens en na de vlucht. Je kunt het gebruiken voor:
- Directe antwoorden op veelgestelde vragen via de chatbot Louis en voor meer specifieke antwoorden, contact opnemen met een vertegenwoordiger van Air France.
- Als klanten ervoor kiezen, worden er meldingen naar hen verzonden op elk belangrijk moment van de reis: van de afgifte van de instapkaart tot vluchtinformatie (wijziging van het vluchtschema of de boardinggate; laatste oproep voordat de vliegtuigdeur sluit, enz.) of de bagageband bij aankomst.
Natuurlijk probeerden we de nieuwe dienst even uit. Maar dit was van korte duur, want het lijkt nog niet te werken. Zodra je klikt op het gebruik van WhatsApp, krijg je het bericht dat ze nog niet bereikbaar zijn op WhatsApp en ze je verder helpen via Facebook Messenger. Hopelijk dus snel beter nieuws!
Bron & Beeldmateriaal: Air France
Geef een reactie