Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De hoogste baas van Air France, Benjamin Smith, bevestigde vorige week dat de A380 vloot van de maatschappij zal gaan inkrimpen. Zijn voorganger had al eerder plannen om de A380 vloot kritisch te gaan bekijken. Momenteel heeft Air France tien A380 toestellen, waarvan er vijf geleased zijn. In de herfst van 2020 staat groot onderhoud van de cabine van deze toestellen gepland. Nu zal dit dus waarschijnlijk enkel voor de vijf toestellen in eigen beheer het geval zijn.
Airbus A380
De Franse maatschappij introduceerde de A380, eveneens van Franse makelij, op 23 november 2009. Het toestel startte met vluchten tussen Parijs (CDG) en New York (JFK). In het toestel heeft de maatschappij vier klassen: Economy, Premium Economy, Business Class en La Première (First Class). Voor die laatste, en duurste, klasse heeft Air France negen zitplaatsen beschikbaar. Je kunt hier alle luxe verwachten. Waaronder een speciale ruimte om je om te kleden. En een bar waar je alle drankjes kunt bestellen die je maar wil. Uiteraard krijg je exclusieve maaltijden voorgeschoteld. Ook kun je gebruikmaken van de recentelijk vernieuwde First Class lounge in Parijs (CDG).
Hoge kosten
In 2016 zag Air France al af van de aanschaf van twee extra A380 toestellen. De voorkeur ging toen naar twee extra A350 toestellen. De reden dat de Fransen afzien van de A380 zijn de hoge bedrijfskosten. Ook verbruikt de A380 vele malen meer kerosine dan kleinere efficiënte toestellen. Waarvan sommige met gemak ook lange afstanden af kunnen leggen. Denk bijvoorbeeld aan de Boeing 777-300ER. Nu ziet de maatschappij af van nog eens vijf bestaande toestellen. Dit meldt de Franse krant Les Echos.
Daarnaast loopt de maatschappij bij technische problemen van de A380 tegen allerlei bezwaren aan. Afgelopen zomer was er maar liefst twintig keer sprake van technische problemen met het toestel. Ook het vorige seizoen waren er diverse technische mankementen. Los van de hoge reparatiekosten, hebben dan direct meer dan 500 reizigers een vervangend toestel nodig.
De A380 toestellen hebben nog niet de nieuwste cabine die Air France wel beschikbaar heeft op de Boeing 777-300ER. Het ombouwen van de gehele A380 cabine kost ruim 45 miljoen euro per toestel. Sommigen zeggen dat Air France onder druk zou staan om de toestellen van Franse makelij zoveel mogelijk te behouden. Los daarvan is het de vraag of men de toestellen wel weet te verkopen. Veel vraag naar grote toestellen is er namelijk momenteel niet. Kleinere en efficiëntere toestellen als de A350 en de Dreamliner van Boeing zijn veel populairder. Een maatschappij is met zo’n toestel veel flexibeler en kan daarmee ook bestemmingen bereiken waar minder vraag naar is.
Geef een reactie