Air France Act moet focus op duurzaamheid vergroten4 min leestijd

Air France, Boeing 787-9 Dreamliner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De commerciële luchtvaart heeft een grote impact op het milieu en de leefomgeving. De laatste jaren wordt door onder meer door milieugroepen en omwonenden van vliegvelden opgeroepen tot een matiging van de groei of zelfs krimp. Maar ook reizigers zelf laten vaker van zich horen. Bijvoorbeeld door het compenseren van de CO2-uitstoot of door minder of anders te reizen. Steeds meer airlines lijken ook op enige manier actie te ondernemen als het gaat om duurzaamheid. Air France komt nu met een nieuw programma dat de focus op duurzaamheid en voornamelijk CO2-reductie moet vergroten.

Akkoord van Parijs

Historisch gezien zijn er diverse verdragen gesloten als het om klimaatverandering gaat. De ene effectiever dan de andere. Het Klimaatverdrag van de Verenigde Naties uit 1992 wordt als de eerste echte vorm van klimaatafspraken gezien. Het Kyoto-Protocol uit 1997 regelde vervolgens de emissiereductie per land en de verhandeling van uitstootrechten. In het Akkoord van Pari werd afgesproken de opwarming van de aarde te beperken tot 2 graden Celcius. De deelnemende landen streven echter naar 1,5 graden Celcius. Dit akkoord trad in 2016 in werking en wordt elke 5 jaar opgevolgd.

Uiteraard dient de luchtvaart ook haar steentje bij te dragen. Daar is de industrie het in ieder geval over eens. Diverse maatschappijen maakten de afgelopen periode bekend te streven naar ‘net zero emissions’ in 2050, of zelfs eerder. Airline alliantie Oneworld is een voorbeeld van een groep maatschappijen die per 2050 CO2-neutraal wil worden. Zowel KLM als Air France hebben deze ambitie ook. Tevens zijn er carriers als Air France, British Airways en easyJet die zelf de uitstoot van een deel van de (binnenlandse) vluchten verzorgd.

Uitstoot verlagen

Het is natuurlijk een ‘makkelijke uitspraak’ om te zeggen je uitstoot te willen verlagen. De praktijk laat zien dat het niet makkelijk is om de daad bij het woord te voegen. Airlines zijn daar ook niet altijd even transparant en geloofwaardig in geweest. Zo kwam lange tijd CO2-compensatie puur op de welwillendheid van de reiziger aan in de vorm van een toeslag op het vliegticket. En ook het gebruik van biofuel, ook wel sustainable aviation fuel (SAF) genoemd, is nog zeer beperkt. Dit type brandstof is een mix van conventionele en duurzamere vormen van kerosine. Het gebruik van biofuel  zou de uitstoot van schadelijke gassen flink moeten verlagen.

De laatste tijd lijken er echter enkele ontwikkelingen te komen. Zo komt Flying Blue met meer mogelijkheden om de milieu-impact van een vlucht te verkleinen. Alhoewel de reiziger dat nog steeds zelf moet bekostigen. Maatschappijen zelf proberen meer gebruik te gaan maken van SAF, ook door er zelf in te investeren. KLM startte hier in 2019 een samenwerking met SkyNRG om een fabriek te bouwen die duurzamere vormen van vliegtuigbrandstof moet gaan produceren. De fabriek moet in 2025 haar deuren gaan openen in Delfzijl. KLM heeft toegezegd de komende 10 jaar elk jaar zo’n 75.000 ton brandstof van de fabriek af te zullen nemen.

Airbus A220-300 van AIr France (Bron: Air France)
Airbus A220-300 van AIr France (Bron: Air France)

Air France Act

De Franse nationale maatschappij Air France wil ook meer gaan doen als het op duurzaamheid aankomt. Althans, dat blijkt uit de nieuwe plannen in het programma genaamd Air France Act. Air France doet dat op drie manieren:

  • Vermindering van de CO2-uitstoot door de Air France operatie,
  • Verminderen van de indirecte uitstoot,
  • En het ondersteunen van projecten die elders CO2 opnemen.

Air France heeft tot doel om de CO2-uitstoot per passagier met 30% te verlagen ten opzichte van 2019. Dat betekent 12% minder uitstoot van de operatie in absolute zin.

Verder staan er in het plan vijf punten die moeten bijdragen aan een duurzamere operatie. Een aantal punten is overigens niet nieuw.

  • Vlootvernieuwing: met de nieuwe Airbus A220 en A350 heeft Air France zuinigere en stillere toestellen in de vloot verwelkomd. Uiterlijk in 2030 moet de vloot voor 70% uit zuinigere vliegtuigen bestaan.
  • Meer gebruik van SAF: volgens AF zal biodiesel bij kunnen dragen aan een verlaging van de CO2-uitstoot tot 80%. Sinds dit jaar bestaat het brandstofgebruik voor 1% uit SAF. Dit is in lijn met de Franse wetgeving. In 2030 moet dit 10% zijn en 2050 zelfs 63%.
  • Nieuwe vliegtechnieken: Air France heeft hier verschillende ideeën voor. Bijvoorbeeld het taxiën met een motor in plaats van twee. Maar ook het optimaliseren van vliegroutes middels kunstmatige intelligentie. Dit moet nog 2-3% vermindering van uitstoot opleveren.
  • Duurzamere catering met lagere ecologische voetafdruk: zowel aan boord als in de lounges. Bijvoorbeeld door het verminderen van voedsel afval.
  • Alternatief vervoer: tot slot is er de vervanging van korte vluchten door reizen per trein. Air France werkt hiervoor steeds meer samen met de Franse nationale spoorwegen (SNCF).

Meer over Air France Act lees je op deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *