Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air Belgium, de nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij, gaat naar verwachting vanaf maart voor het eerst vliegen. Vanaf de thuis-luchthaven Brussel Zuid Charleroi zal dan gevlogen worden naar Hong Kong met een Airbus A340-300. Op langere termijn wil Air Belgium ook vluchten aanbieden naar India en andere Aziatische bestemmingen. Air Belgium maakte de plannen woensdagochtend officeel bekend in Charleroi.
Al langer hing het nieuws in de lucht dat Air Belgium van start wilde gaan. Afgelopen zomer schreven we al dat naar verwachting vanaf afgelopen oktober al gevlogen zou kunnen worden. Dit is dus inmiddels doorgeschoven naar maart 2018.
Brussels South Charleroi Airport
De luchthaven in Charleroi wordt momenteel vooral gebruikt door budgetmaatschappijen, zoals Ryanair en Wizz Air. Maar de luchthaven van Charleroi gaat haar infrastructuur zodanig aanpassen dat het Air Belgium met zijn vloot van vier A340-300-vliegtuigen kan verwelkomen.
Deze toestellen zullen vanaf februari 2018 geleidelijk worden geleverd. Alles wordt in het werk gesteld om elke passagier in optimale omstandigheden te ontvangen.
Op de plaats van de huidige Terminal Sud (Executive Aviation Terminal) komt er een Premium-terminal. Zodoende wordt aandacht besteed aan business- en premiumclass-reizigers. Zij kunnen voordat ze inchecken gebruikmaken van de parkeerfaciliteiten en zitten binnen twintig minuten in het vliegtuig, inclusief douanecontrole en boarding.
Voor de passagiers die voorafgaand aan de vlucht willen werken of relaxen, biedt de business lounge al het nodige comfort. De werkzaamheden beginnen eind mei en zullen een jaar in beslag nemen. In de tussentijd zorgt de luchthaven voor tijdelijke oplossingen om het comfort van de reizigers al vanaf de eerste vluchten te verzekeren.
Airbus A340-300
De komst van het eerste vliegtuig midden februari 2018 geeft de luchtvaartmaatschappij de ruimte om zijn vlieglicentie te bemachtigen. De eerste vluchten naar Azië van Air Belgium zijn gepland voor eind maart 2018, met Hongkong als eerste bestemming.
Op de website van Air Belgium zijn nog geen details bekend over de prijzen. Wel is er info over de reisklasses in het vliegtuig. Zo is er een economy class, een premium class en een business class.
De komende tijd blijft Air Belgium zich focussen op het werven van personeel. De luchtvaartmaatschappij zoekt nog piloten, cabinemedewerkers en verschillende types gespecialiseerd grondpersoneel. Er is tot op heden geen directe verbinding tussen België en Hong Kong, dus daar zou Air Belgium op in kunnen springen. Ware het niet dat Cathay Pacific viermaal per week vanaf maart 2018 tussen Brussel Zaventem en Hong Kong gaat vliegen. We schreven hier al eerder over. De concurrentie gaat dus meteen van start!
We zijn benieuwd hoe de ontwikkelingen verder gaan en of de nieuwe maatschappij levensvatbaar is in een luchtvaartwereld met harde concurrentie…
JustinCase zegt
Wat is de value propositie van Air Belgium? Qua hard product ziet het er niet heel competitief uit?
Ze hebben geen schaal om kosten effectief te zijn, behalve dan van een secundaire luchthaven vliegen die ongetwijfeld goedkoper is, maar of dat het verschil maakt?
Ze vliegen op een route waar al heel veel concurrentie is van elke andere serieuze maatschappij.
Ze vliegen met een kist dat door Singapore Airilnes een ” vliegende tanker met een paar passagiers aan boord” werd genoemd, waardoor ze qua kostprijs niet erg kunnen concurreren met bijvoorbeeld een B787 of A350.
In hoeverre is Belgie/Brussel een premium market, zodat je het geld kan verdienen aan je Business Class passagiers? En gaan C passagiers voor gemak en allianties (corporate contracts), of voor prijs?
Hoop dat ze dit letterlijk en figuurlijk van de grond kunnen krijgen, maar ben bang dat het een beetje het “La Compagnie” van België wordt.
Theo Sikking zegt
Inderdaad, als je er van buitenaf naar kijkt, is het moeilijk voor te stellen dat dit een succes gaat worden. De concurrentie heeft al op zoveel vlakken voorsprong.
Maar het zou niet gestart worden als men er niets in ziet. Ik ben heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen…