Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air Belgium heeft aangekondigd vanaf juli dit jaar weer te gaan vliegen. Als klap op de vuurpijl maakt de Belgische carrier ook nog eens een nieuwe bestemming bekend, namelijk Curaçao. Hiervoor gaat de airline samenwerken met Air Caraïbes. Is de nieuwe verbinding met Curaçao extra concurrentie voor KLM?
Hervatten vluchten
Wegen de onvoorspelbaarheid van de reisrestricties houdt Air Belgium de ontwikkelingen nauw in de gaten. De airline is afhankelijk va de Belgische en Franse autoriteiten wat betreft de mogelijkheden om te vliegen. Maar men moet ook rekening houden met de autoriteiten op de Caribische eilanden. De airline moest al enkele keren alle vluchten staken.
Op basis van de informatie die nu beschikbaar is heeft Air Belgium besloten om per 2 juli 2021 de vluchten weer volledig te hervatten. Tegen die tijd zal mogelijk het leisure verkeer ook weer op gang komen gezien het begin van de zomervakantie. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de situatie op dat moment.
De Belgische overheid is streng als het gaat om niet-essentiële reizen. Reizigers moeten kunnen aantonen dat ze niet anders kunnen dan vliegen, anders worden ze mogelijk geweigerd. Bestemmingen als Martinique en Guadeloupe zijn daarom al langere tijd niet rendabel om te verbinden met België.
Air Belgium, en met haar vele andere airlines, hoopt op een voorspoedig vaccinatie campagne in Europa. Hierdoor zou veilige en verantwoorde reisbewegingen weer mogelijk moeten zijn. De airline rekent daartoe ook reizen tot o.a. Martinique en Guadeloupe.
Curaçao
Air Belgium gaat het netwerk verder uitbreiden vanaf begin juli dit jaar. Vanaf 3 juli 2021 start de verbinding. De route vertrekt vanuit de luchthaven Brussels Charleroi en vliegt naar Curaçao via Fort-de-France in Martinique. Het laatste stuk is in samenwerking met Air Caraïbes. Dit gedeelte van de reis duurt zo’n anderhalf uur. De nieuwe route wordt vanaf juli in eerste instantie tweemaal per week aangeboden met de Airbus A340-300. Het toestel is voorzien in 18 stoelen in business class en 21 in premium economy. De resterende 264 stoelen staan in de economy cabine.
Volgens de website Air Belgium zijn de twee A340s in de vloot niet hetzelfde ingedeeld. Er is namelijk een configuratie A en B. Dit lees je ook terug op Seatguru. Toch stelt de website Airfleets dat de indeling hetzelfde is, maar waarschijnlijk klopt dit niet. Meer over de reisklassen bij Air Belgium lees je hier.
Concurrentie met KLM?
De nieuwe route naar Curaçao vanuit Brussel kan concurreren de verbindingen die KLM aanbiedt vanuit Schiphol. Zeker voor Nederlanders die in Zeeland, Noord-Brabant of Limburg wonen kan Brussel dan een optie zijn, mits de prijsstelling aantrekkelijk is. Voor de rest van Nederland moeten de prijzen dermate hoog zijn om de extra reistijd naar Brussel goed te maken. De ticketprijzen bij Air Belgium starten in economy rond de € 600 voor een retour per persoon (6 oktober heen en 13 oktober terug). Dit is inclusief een stuk ruimbagage. Bij KLM kost een ticket voor dezelfde data zo’n € 50 minder. Je hebt dan wel een directe vlucht, maar geen ruimbagage. Dit kost € 40 per vlucht, waardoor je uiteindelijk met KLM voor deze datum € 30 duurder uit bent.
Air Belgium heeft als nadeel de extra overstap in Fort-de-France. KLM vliegt vanuit Amsterdam wel direct naar Curaçao. Alhoewel er in het verleden nog wel eens sprake was van een tussenstop in Sint Maarten. Mocht KLM de concurrentie met Air Belgium gaan merken dan zou het wel weer positief kunnen zijn voor de prijsontwikkeling. Om de toestellen gevuld te houden zou KLM dan de prijzen kunnen verlagen.
Geef een reactie