Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het noodlottige Air Belgium heeft afgelopen maandag toestemming gekregen van de rechter om een gerechtelijke reorganisatie door te voeren. Vorige week werd al bekend dat de Belgische maatschappij per 3 oktober stopt met het uitvoeren van eigen vluchten.
Gerechtelijke reorganisatie Air Belgium
Door meerdere tegenslagen is het Air Belgium niet gelukt om winst te halen uit eigen passagiersvluchten. Critici geven aan dat het businessmodel van de Belgische maatschappij niet goed is opgezet. Daarnaast heeft Air Belgium het niet getroffen met corona, de oorlog in Oekraïne en de toenemende inflatie. Hierdoor heeft de Belgische maatschappij nu zoveel schulden opgebouwd dat het bedrijf moet reorganiseren. Air Belgium richt zich op dit moment al op vrachtvervoer en wet-lease overeenkomsten. Zo zijn de toestellen en de crew op dit moment al actief bij British Airways. Later dit jaar gaan deze toestellen ook vliegen voor LOT Polish Airlines. Komende week vliegt Air Belgium voor de laatste keer naar Johannesburg en Mauritius. Vanaf dan zijn de activiteiten volledig gericht op vrachtvervoer en wet-lease.
Een reorganisatie brengt natuurlijk enige tijd met zich mee. Air Belgium heeft van de rechter de kans gekregen om de zaken binnen vier maanden op orde te krijgen. Daarna is het de bedoeling dat de maatschappij dus weer winst gaat maken. Gedurende deze vier maanden is Air Belgium beschermd tegen schuldeisers. Op dit moment is het merendeel van de aandelen nog in Europese handen. De Chinese luchtvaartmaatschappij Sichuan Airlines heeft meerdere malen interesse getoond om (een deel) van deze aandelen over te nemen. Na de eventuele overname zou Air Belgium dan voor het grootste deel in Chinese handen zijn.
Uitgelichte afbeelding: Air Belgium
Geef een reactie