Nederland krijgt belangrijke stem in wereldwijde luchtvaart2 min leestijd

Schiphol Airside runway

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Nederland krijgt de komende jaren meer te vertellen in het wereldwijde luchtvaartbeleid. Ons land krijgt namelijk voor drie jaar een vaste zetel in de VN luchtvaartorganisatie ICAO. Een grote meerderheid van de huidige leden stemde afgelopen weekend voor het lidmaatschap van Nederland. De delegatie zet in op meer aandacht voor veiligheid en duurzaamheid in de luchtvaart. Dit meldt onder meer NRC.

Veiligheid en duurzaamheid

Rondom duurzaamheid in de luchtvaart is veel te doen. De groei van diverse Nederlandse luchthavens is bijvoorbeeld beperkt om de overlast voor mens en milieu zoveel mogelijk te beperken. Vliegvelden proberen ook hun steentje bij te dragen. Zo wil Schiphol naar 100% elektrisch op basis van eigen groene stroom. Ook de gebouwen worden zo duurzaam mogelijk ontworpen en gebouwd. Ook luchtvaartmaatschappijen komen niet meer weg met het scheiden van afval alleen. Het stimuleren van CO2-compensatie door passagiers en (bijmengen van) biobrandstof zijn voorbeelden. KLM is een Nederlandse airline die beide voorbeelden inzet vanuit het duurzaamheidsbeleid. Maar zal dit genoeg zijn volgens de ICAO?

Duurzaamheid in de luchtvaart
Boeing 747 van KLM waarvan de brandstof wordt bijgemengd met duurzamere alternatieve brandstoffen (Bron: KLM)

CO2-compensatie

Het ICAO is momenteel bezig met een wereldwijde standaard regeling CO2-compensatie en beperking, dit in het kader van duurzaamheid in de luchtvaart. Er zou dan wereldwijd hetzelfde systeem gelden voor het berekenen, beperken en compenseren van vervuilende uitstoot door de luchtvaart. Niet iedereen is voorstander van dit systeem. Zo zou het fraudegevoelig zijn en de definitie voor biobrandstof te ruim. Nederland wil nu meer betekenen in de wereldwijde luchtvaart. Naast het eigen land zal Nederland ook vertegenwoordiger zijn voor België, Luxemburg, Ierland, Kroatië, Oostenrijk, Portugal en Zwitserland.

Airlines zouden veel actiever kunnen zijn in het stimuleren van bijvoorbeeld CO2-compensatie. KLM verdubbelde tijdens de recente Werelddealweken alle compensatie die door passagiers was gedaan. Het geld wordt geïnvesteerd in herbebossing in Latijns-Amerika. Het was echter voor het eerst dat de airline zo nadrukkelijk deze mogelijkheid onder de aandacht bracht. Onder de noemer van ‘Fly Responsibly’ wil KLM nu passagiers aanzetten om meer over duurzaamheid na te gaan denken. Op deze speciale website vertelt KLM meer over de visie op duurzaamheid in de luchtvaart.

KLM moedigt passagiers aan om ‘verantwoord’ te vliegen (Bron: KLM)

Frequent flyers

Alhoewel ook KLM meer zou kunnen doen zijn er genoeg Europese airlines die hierin nog flink achterlopen. Sommigen bieden bijvoorbeeld geen CO2-compensatie aan. Een kans zou wellicht liggen bij frequent flyers. Door deze groep bewuster te maken van de mogelijkheden heeft een airline al een segment trouwe klanten te pakken. Het kan extra interessant worden als er ook beloningen in de vorm van privileges of Miles tegenover zouden staan. Maar zoals het er nu naar uitziet is dat nog toekomstmuziek. Wellicht dat de Nederlandse deelname aan ICAO daar (snel) verandering in gaat brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *