Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Over iets meer dan een week breidt American Airlines uit op Amsterdam. Vanaf 6 mei begint een seasonal lijndienst naar Dallas Fort Worth (DFW), Texas, uitgevoerd met een Boeing 767-300. ’s Werelds grootste vliegmaatschappij zet gelijk groot in met een dagelijkse vlucht. Tot nu vloog American alleen nog naar Philadelphia (een overblijfsel van US Airways) met een Boeing 757-200. Tijdens de presentatie van de nieuwe verbinding sprak Insideflyer.nl met Rick Mobach, Sales Manager Nederland van American, over de uitbreiding.
Hubfunctie
Dallas Fort Worth is American Airlines’ grootste hub. In 2015 vervoerde AA maar liefst 56 miljoen passagiers via de Texaanse luchthaven, 83% van het totaal. Passagiers kunnen vanuit de intercontinentale vlucht overstappen op ruim 800 connecties, zowel binnenlands als regionaal of naar Zuid-Amerika. Op de vraag of American Airlines niet liever naar een populaire bestemming zoals New York of Miami zou willen vliegen vanaf Amsterdam reageerde Mobach met een duidelijk nee; ‘De hubfunctie op Dallas is echt key. We sluiten Amsterdam liever op ons brede netwerk aan dan dat we gaan vliegen op een bestemming die al meermaals per dag wordt bediend.’ Na aankomst vanuit Amsterdam kunnen passagiers overstappen op een flinke ‘bank’ connecties. Ook naar de populaire westkust zijn er verschillende doorverbindingen die de reistijd niet heel erg verlengen.
American Airlines 767
Op de route zal American een vernieuwde Boeing 767-300 inzetten met een capaciteit van 209 stoelen. Hiervan bestaat de business class uit 28 full-flat stoelen in 1-2-1 opstelling. Elke passagier heeft dus directe toegang tot het gangpad. Samsung Galaxy tablets zijn beschikbaar voor entertainment en de menu’s zijn samengesteld in samenwerking met de Britse Michelin-sterrenchef Mark Sargeant. Verder is er voor alle passagiers wifi beschikbaar.
Achter de business class cabine zijn er 21 ‘Main Cabin Extra’ stoelen die 18cm extra beenruimte bieden. Deze stoelen zijn voor een toeslag te boeken. Oneworld Sapphire en Emerald leden, en tot 8 medereizigers, kunnen de stoelen kosteloos reserveren.
American Airlines investeert momentaal 3 miljard dollar in haar product in onder andere nieuwe stoelen, wifi, stopcontacten en meer entertainmentopties. Ook de lounges worden aangepakt en door het fleet renewal programma is de vloot van AA de jongste in de VS. Mede hierdoor is American begin dit jaar tot Airline of the Year 2017 verkozen door Air Transport World.
Dallas
Dallas wordt sinds 2015 niet meer direct via Amsterdam aangevlogen, toen KLM zich terugtrok. De vlucht naar een megahub van Oneworld zonder veel doorverbindingen met partner Delta bleek niet houdbaar. Hierin heeft American Airlines een flink voordeel. Dallas en de regio staan bekend om rodeo, de mooie stadsparken maar ook musea en culturele activiteiten. Naast doorverbindingen is er dus ook voldoende reden om Dallas zelf te bezoeken. Tevens wonen er zo’n 12.000 mensen met Nederlandse achtergrond in het omringende gebied. Verder is de regio Noord-Texas belangrijk voor verschillende soorten bedrijven, voornamelijk in het MKB. Mobach verwacht dan ook dat de ratio leisure-business op 50-50 ligt. In de zomermaanden worden natuurlijk meer toeristen verwacht die zo ideaal het zuiden van de VS kunnen bereiken.
Roeland zegt
Komende 17 mei vlieg ik met deze vlucht. Dit zal voor mij de derde keer zijn dat ik naar Dallas vlieg. Voorheen altijd vanaf Londen gedaan. Ik was altijd erg te spreken over deze vluchten, want zelfs in economy was alles zeer goed geregeld. Vooral het entertainment systeem was fijn, maar ook de ‘southern-hospitality’ was altijd direct bij het instappen merkbaar. Ook de indeling, stoelen en personeel waren goed.
Ik ben dus benieuwd hoe dit vanuit Amsterdam zal zijn met een ander toestel (vanaf Londen de 777-300). Binnenkort dan hopelijk ook business class uitproberen
The Flying Dutchboy zegt
In Economy zit je helaas wel zonder eigen IFE scherm.