Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Binnen enkele jaren is het mogelijk gebruik te maken van wifi op Europese vluchten bij Lufthansa. De Duitse maatschappij is een samenwerking aangegaan met satellietbedrijf Inmarsat om in de A320 familie voor korte en middellange afstand breedband satelliet internet mogelijk te maken via de zogenaamde Ka-band. Deze technologie biedt niet alleen de mogelijkheid voor ‘basic’ internet voor bijvoorbeeld websurfen of e-mailen, maar maakt ook het streamen van video mogelijk.
Uitrol
In juni is het eerste vliegtuig van Lufthansa uitgerust met de benodigde apparatuur. De technische dienst, Lufthansa Technik, is als eerste MRO in Europa gecertificeerd door de Europese luchtvaartdigheidsautoriteit EASA om deze modificaties uit te voeren. Het vliegtuig wordt nu nog gebruikt om de verbinding en stabiliteit te testen. Vanaf oktober wordt verwacht dat passagiers er gebruik van kunnen maken. Daarna wordt de gehele A319, A320 en A321 vloot uitgerust. Geschat wordt dat dit medio-2018 compleet is. Hierna volgen vliegtuigen van andere maatschappijen uit de Lufthansa Group. Naast toegang tot wifi zijn er ook plannen om passagiers via hun eigen provider te laten internetten en SMS-en.
Conclusie
Lufthansa is voorloper op het gebied van onboard-internet, met het grootste aantal longhaul vliegtuigen dat internettoegang biedt. Het is interessant dat Lufthansa ook de investering maakt dit op vrijwel alle korte en middellange vluchten. Hiervan zou je zeggen dat passagiers wel een uur of twee zonder internettoegang zitten. Bij een longhaul vlucht is dat anders; zakenreizigers kunnen productiever zijn en overige passagiers kunnen zo de tijd doorkomen, zeker als streamen mogelijk is. Het zal voornamelijk van de prijs afhangen of dit een succes wordt en of het de passagiers kan overtuigen ook op een korte vlucht internet te kopen. Op dit moment is er nog niks bekend over de kosten. Wellicht kan Lufthansa een tarief voor onbeperkt internet gedurende een hele maand beschikbaar stellen voor frequente reizigers.
Zou jij betalen voor internet op een Europese vlucht?
Jaap zegt
Flinke unit op het dak van het vliegtuig. Ongetwijfeld zal dat uitgebreid in de windtunnel zijn getest, ben wel benieuwd of zoiets de vliegeigenschappen beïnvloed zo vlak voor de staart (met name het roer).. Je zou zeggen dat het nogal een effect zal hebben op de luchtstroom naar het roer toe.. Weet iemand hier iets over?
The Flying Dutchboy zegt
Dit zal inderdaad uitgebreid getest zijn om ook gecertificeerd te worden. De aanwezigheid van de ontvanger en behuizing (radome) zorgt natuurlijk ook voor extra weerstand en gewicht, wat brandstof kost. Hiervoor zal de vorm ook ontworpen zijn om dit te minimaliseren. Op dit type zit de radome inderdaad wel erg dicht bij de staart; op de 787 zit deze bijvoorbeeld nog voor de vleugel. De vorm van de radome (het profiel, te vergelijken met de bolling van een vleugel) zal zo ontworpen zijn dat de luchtstroom zo geleidelijk mogelijk er overheen vloeit en er bijna ‘aan plakt’. Dit heet ‘laminar flow’. Zo stroomt de lucht na de antenne alsof er niks tussen zat en zal er vrijwel geen effect zijn op de besturingsmechanismes. Als dit niet goed gedaan was en de flow ‘turbulent’ zou zijn – geen mooie gelijkmatig stroming meer, maar kriskras – dan zou dit wel voor een effect kunnen zorgen op de werking van het roer. Net als de normale vleugel moeten mechanismen als het roer en de ailerons lift genereren om een moment te krijgen en zo het vliegtuig de sturen. Als de luchtstroom niet vloeiend over een vleugel gaat kan er een ‘stall’ optreden waardoor het vliegtuig oncontroleerbaar wordt.