Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM verhoogt per 1 januari 2025 de SAF-bijdrage waardoor de maatschappij de mogelijkheid krijgt om meer duurzame brandstaf in te kopen. Eerder dit jaar besloot KLM al samen met Air France om in de toekomst extra SAF in te gaan kopen.
KLM verhoogt SAF-bijdrage
De SAF-bijdrage is standaard opgenomen in de ticketprijzen. Volgens KLM gaat deze dan ook volledig naar de duurzamere brandstof. Naast deze verplichte bijdrage kunnen reizigers ook nog vrijwillig bijdragen aan de duurzamere brandstof. SAF staat voor Sustainable Aviation Fuel en heeft in tegenstelling tot normale brandstof een veel lagere CO2-uitstoot. De bijdrage varieert echter wel veel. Vanaf 1 januari a.s. betaal je op tickets in Economy class binnen Europa en naar verre bestemmingen ongeveer € 2,- tot € 10,-. In Premium Comfort zal dit vanaf volgend jaar € 6,- tot € 14,- zijn en in business class varieert deze bijdrage dan van € 3,- tot € 30,-.
Dat zijn uiteraard hele variabele prijzen. In 2022 begon Air France-KLM met het opnemen van een vaste SAF-bijdrage in de standaard ticketprijs. De groep had hiermee een primeur te pakken aangezien dit nog niet het geval was bij andere luchtvaartmaatschappijen.
Verplichte SAF-bijdrage
De komende jaren geldt er voor luchtvaartmaatschappijen een plicht om een deel van hun kerosineverbruik te laten bestaan uit SAF. De duurzamere brandstof is op dit moment in vergelijking tot normale brandstof vrij duur. Bovendien is de SAF mogelijk te verkrijgen. Desalniettemin hanteert KLM een streng inkoopbeleid waar geen ontbossing en concurrentie met voedselketens aan te pas komt.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie