Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het beloofd een mooie zomer te worden op Schiphol. De eerste Airbus A321neo van KLM wordt namelijk de 2e helft van augustus op Schiphol verwacht. De gloednieuwe toestellen gaan onder meer vliegen op Kopenhagen, Stockholm en Rome.
Eerste A321neo in aantocht
De langverwachte Airbus A321neo zal in de tweede helft van augustus haar intrede gaan doen bij KLM. Dat betekent dat er gelukkig geen verdere vertraging is van de eerste levering. Dit bevestigt een woordvoerder van de Nederlandse maatschappij tegenover InsideFlyer. Het vliegtuig zal waarschijnlijk groots onthaald worden. Afgelopen dinsdag kondigde KLM via social media de aankomst van het nieuwe vliegtuig ook al aan. Een ludieke video laat een ingepakte A321 zien die naar de luchthaven wordt vervoerd.
De eerste 2 nieuwe A321s hebben registratie PH-AXA en PH-AXB. De 2 volgende toestellen krijgen, niet geheel verrassend, registratie PH-AXC en PH-AXD en zouden ook nog dit jaar operationeel kunnen zijn. Volgens diverse bronnen zou het toestel 30 Europe Business Class/Economy Comfort en 197 Economy Class stoelen krijgen. Dat zijn in totaal 227 zitplaatsen. Net als bij de andere narrowbody vliegtuigen zet KLM de Business en Economy Comfort cabine flexibel in. Afhankelijk van de vraag kan het aantal Business Class rijen aangepast worden.
De Business Class en Economy Comfort stoelen in de A321neo krijgen een recline van 3 inch. De resterende Economy Class stoelen hebben geen recline. Verder hebben de stoelen in Business een beweegbare hoofdsteun en is er meer ruimte tussen de rijen.
KLM A321 bestemmingen
Het is de verwachting dat KLM snel met de A321 gaat vliegen. Eerst was dat eind augustus, maar waarschijnlijk wordt dat begin september. Het eerste toestel komt namelijk iets later aan dan verwacht. Bestemmingen waarop KLM het nieuwe vliegtuig in gaat zetten zijn onder meer Kopenhagen, Berlijn, Stockholm en Rome Fiumicino.
Transavia had de primeur
Transavia vliegt al met de Airbus A321neo. December vorig jaar kwam de eerste A321neo in dienst bij de low cost carrier. Inmiddels zijn er 5 van dit type vliegtuig in de vloot. De Economy configuratie biedt 232 Recaro stoelen in een 3-3 opstelling. Dit is 22% meer dan in de Boeing 737-800. Elke stoel biedt een USB-poort voor het opladen van mobiele apparaten. De A321neo biedt ook een rolstoelvriendelijk toilet.
Bron foto’s: Air France-KLM
Jack zegt
Lekker rekensommetje: 30 euro business stoelen + 197 economy= 127 stoelen… waar blijft de rest???
Overigens Qatar plaatst in hetzelfde toestel 176 pax.
Daar zit je toch wel beter dan blij ‘klem’.
Van Gooiland zegt
30 J stoelen staat gelijk aan vijf rijen van zes, en dat is niet veel. De 739 heeft er tien en de 738 zes. Nu stelt die zogenaamde J klasse bij KLM natuurlijk niks voor, met het is in ieder geval een beetje beter dan in de rest van het toestel, en de pitch is ook beter dan bij AF. Daar moeten we dan maar blij mee zijn.
Het zal mij overigens benieuwen hoe het straks met de punctualiteit zal gaan. KLM heeft nu al grote problemen met de turnaround times op Europa vluchten, ook (of eigenlijk vooral) op Schiphol. Als ze A321s gaan inzetten zonder het vluchtschema aan te passen, dan zullen in hetzelfde tijdsbestek tot 40 meer pax moeten uitstappen, en 40 meer pax moeten instappen. Ook moeten er meer koffers worden uit- en ingeladen, meer stoelen worden schoongemaakt, en meer gecatered worden. Gaat ze dat lukken? Ik heb er een hard hoofd in.
En andere maatschappijen? Tja . . . de goede hebben natuurlijk een echte 2+2 of 2+1 business class in hun narrowbody vliegtuigen.
Jan Gooiland zegt
30 J stoelen staat gelijk aan vijf rijen van zes, en dat is niet veel. De 739 heeft er tien en de 738 zes. Nu stelt die zogenaamde J klasse bij KLM natuurlijk niks voor, met het is in ieder geval een beetje beter dan in de rest van het toestel, en de pitch is ook beter dan bij AF. Daar moeten we dan maar blij mee zijn.
Het zal mij overigens benieuwen hoe het straks met de punctualiteit zal gaan. KLM heeft nu al grote problemen met de turnaround times op Europa vluchten, ook (of eigenlijk vooral) op Schiphol. Als ze A321s gaan inzetten zonder het vluchtschema aan te passen, dan zullen in hetzelfde tijdsbestek tot 40 meer pax moeten uitstappen, en 40 meer pax moeten instappen. Ook moeten er meer koffers worden uit- en ingeladen, meer stoelen worden schoongemaakt, en meer gecatered worden. Gaat ze dat lukken? Ik heb er een hard hoofd in.