Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eind vorig jaar berichtten verschillende media over de slechte arbeidsomstandigheden in de bagagekelders van Schiphol. Bagagepersoneel heeft allerlei klachten die ontstaan zijn door het tillen en slepen van koffers. Hulpmiddelen worden beperkt gebruikt en Schiphol werd dan ook flink op de vingers getikt door de Arbeidsinspectie. Schiphol is daarom aan de slag gegaan en test nu de eerste robot en tilhulp die het werk met bagage moeten verlichten in de bagagekelders.
Klachten in de bagagekelder
Al langere tijd geven medewerkers in onder andere de bagagekelders aan dat het werk fysiek te zwaar is. Koffers moeten met de hand in- en uitgeladen worden. Ook in de bagagekelders is het werk zwaar. Ondanks allerlei hulpmiddelen, die ook niet altijd werken, blijven klachten aanwezig. Ook is de concurrentie tussen de bagageafhandelaren groot, waardoor regelmatig de juiste werkwijzen worden genegeerd om sneller te kunnen werken.
Naar aanleiding van de uitzending van Nieuwsuur in 2022 is de Arbeidsinspectie na een afwezigheid van 12 jaar opnieuw onderzoek gaan doen. Het was al snel duidelijk dat de verantwoordelijke bedrijven aan de slag moeten om de werkomstandigheden te verbeteren. De Arbeidsinspectie geeft Schiphol 2 jaar de tijd om alles te automatiseren en mechaniseren.
Testen van de eerste nieuwe bagagerobots
Schiphol test de komende maanden verschillende nieuwe technologieën. Deze nieuwe technologieën, waaronder een robot en tilhulp, moeten er uiteindelijk aan bijdragen dat bagagemedewerkers ontzien worden in het tillen van de bagage van reizigers op Schiphol. Uiteindelijk zal er geëvalueerd worden welke systemen het beste werken en deze zullen dan verder ingezet gaan worden in de bagagekelder en op de platforms.
Het werk in de bagagehallen en op het platform is ontzettend belangrijk om alle reizigers op reis te laten gaan. Wij willen dat iedereen op Schiphol een goede werkplek heeft en willen met nieuwe technologie de arbeidsomstandigheden van bagagemedewerkers verbeteren. In de komende periode zullen we nog minstens vijf andere tilhulpen en een aantal volledig geautomatiseerde oplossingen testen, waarvan een aanzienlijk deel in de luchtvaart nieuw is.
Sybren Hahn, directeur asset management bij Royal Schiphol Group
Robot uit de bakkerij
Als eerst zet men een robot in van het Deense Cobot Lift. Zij maken doorgaans robots voor andere bedrijven zoals een bakkerij. Deze Deense robot is verder doorontwikkeld. Men onderzoekt of deze robot uiteindelijk ingezet kan worden in de kelders van Schiphol. Tijdens het testen werkt de robot samen met een medewerker. De verwachting is dat de robot nu 80% van de bagagestukken tilt. In de toekomst moet dat 90% zijn.
Ook test men nu een tilhulp systeem (transferbelt). Omdat er nog geen goed systeem was voor het lossen van bagage van overstappende passagiers, is er gekeken wat hierin kan helpen. De zogenoemde transferbelt helpt bij het lossen van bagage van de bagagekarren. Hierdoor kan Schiphol op korte termijn met een tilhulp het werk al verlichten voor de medewerkers op de luchthaven.
Bron & Beeldmateriaal: Schiphol
Geef een reactie