Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Alhoewel een oplossing voor de problemen met de Boeing 737 MAX in zicht lijkt, kost het Boeing toch nog miljarden dollars om alles in goede banen te leiden. Er staan namelijk wereldwijd zo’n 400 737 MAX toestellen aan de grond. De vliegtuigbouwer moet dus flink wat geld in reserve houden om alle airlines te kunnen compenseren. Waarschijnlijk zal Boeing het geld hard nodig hebben. Zeker nu het scenario om tijdelijk met de productie te stoppen steeds reëler wordt.
Federal Aviation Agency
Boeing werkt nauw samen met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. De oplossing ligt in een update van de software van de Boeing 737 MAX. Deze update is volop in ontwikkeling en wordt regelmatig getest. Als de update gecertificeerd is en geïmplementeerd kan worden zullen piloten hoogstwaarschijnlijk ook getraind gaan worden. De exacte timing van een groen licht voor de inzet van dit toestel blijft nog onzeker. Airlines met dit toestel in de vloot schuiven de datum waarop de MAX weer ingezet kan worden steeds verder op.
Miljarden
Boeing maakte afgelopen kwartaal een verlies van zo’n 3 miljard Amerikaanse dollar. Dit komt grotendeels door een reservering van 5 miljard dollar voor het 737 MAX debacle. Wereldwijd zijn diverse airline gedwongen om de Boeing 737 MAX aan de grond te houden. Zo worden bijvoorbeeld Norwegian, TUI en Southwest Airlines zwaar getroffen. TUI maakte eerder bekend miljoenen kwijt te zijn aan het leasen van vervangende toestellen. Overigens deed Jet Airways ook een flinke bestelling van zo’n 125 737 MAX 8 toestellen. Boeing zal deze toestellen hoogstwaarschijnlijk niet meer afleveren.
Doordat de productie steeds verder afneemt kan Boeing onderdeling steeds ongunstiger inkopen. Hierdoor nemen de productiekosten alleen maar meer toe. Het is dan ook mogelijk dat de productie van dit toestel (tijdelijk) wordt stilgelegd.
Vertrouwen
Tijdens de Paris Air Show tekende IAG een ‘Letter of Intent’ om 200 737 MAX toestellen aan te schaffen. Evenals enkele widebody toestellen. De 777-X kent nog wat uitdagingen. Het toestel zal niet voor begin 2020 de eerste commerciële vluchten kunnen uitvoeren.
Dreamliner
Alhoewel de 737 momenteel wat minder geld binnenbrengt doet de Dreamliner het juist beter. Boeing verwacht namelijk meer te verdienen aan de 787 dan eerder werd gedacht.
Geef een reactie