Zwanenburgbaan gaat maanden dicht voor onderhoud2 min leestijd

Baanonderhoud-Schiphol-Heijmans

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Zwanenburgbaan op Amsterdam Airport Schiphol gaat van begin januari tot half april dicht voor groot onderhoud. Tijdens de werkzaamheden is de start- en landingsbaan niet beschikbaar. Hierdoor zijn de andere banen vaker in gebruik.

De luchthaven werkt niet alleen aan het baanonderhoud, maar is ook druk bezig de vernieuwing van Lounge 1. Dit is het gebied van de veiligheidscontrole voor passagiers naar een Schengenbestemming.

Zwanenburgbaan dicht voor groot onderhoud

De Zwanenburgbaan is in de jaren ’60 opgeleverd. Tijdens het groot onderhoud worden er werkzaamheden uitgevoerd die eens in de 40 tot 60 jaar noodzakelijk zijn. Tijdens het onderhoud zal het asfalt vervangen worden. Markeringen, goten en uitgangen op en rond de baan worden ook vervangen.

De baan krijgt ook een nieuwe duurzame led-installatie voor al het verlichting. In totaal gaat het om bijna 6.400 lampen en 450 kilometer aan kabels. Het hemelwaterafvoersysteem is ook onderhevig aan een renovatie.  Dagelijks werken er ongeveer 166 mensen aan de Zwanenburgbaan.

Als alternatief worden de Buitenveldertbaan, Oostbaan en Kaagbaan ingezet als start- en landingsbaan. De Aalsmeerbaan kan indien noodzakelijk ook ingezet worden.

Banenstelsel Schiphol (Bron: Schiphol)
Banenstelsel Schiphol

Werkzaamheden landingssysteem ILS

Tijdens en na het onderhoud wordt het Instrument Landingssysteem (ILS) van de Zwanenburgbaan vervangen. Dit systeem moet zorgen dat een piloot een precies beeld krijgt van de locatie van het toestel ten opzichte van de koerslijn en de daalhoek van de landingsbaan. Het systeem is bijzonder belangrijk als de weersomstandigheden slecht zijn. Het toestel kan dan met behulp van ILS landen op de landingsbaan.

De werkzaamheden voor het ILS lopen langer door dan het groot onderhoud. In de eerste periode kan de Zwanenburgbaan dan ook niet ingezet worden bij slecht zicht. Tot eind juni kunnen vliegtuigen ook niet vanuit het zuiden landen.

De werking van het ILS en de afstellingen kunnen pas gebeuren als de baan weer open is. De verwachting is dat dit medio mei 2023 in gebruik genomen kan worden.

Eindhoven Airport heeft ook vaak last van mist waardoor vliegtuigen niet kunnen landen. Deze luchthaven heeft nog geen ILS. In 2025 krijgt deze luchthaven ook de beschikking tot dit systeem. Dan staat er ook groot onderhoud gepland aan de landingsbaan op Eindhoven Airport.

Eindhoven Airport last van mist, tijd voor nieuw landingssysteem?
Hoe werkt het ILS systeem? Bron: airservice

Afbeeldingen ©Schiphol/Airservice

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *