Eindhoven Airport last van mist, tijd voor nieuw landingssysteem?

Eindhoven Airport last van mist, tijd voor nieuw landingssysteem?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De afgelopen tijd heeft de Eindhovense luchthaven weer enkele malen stilgelegen door de dichte mist op de luchthaven. Je vraagt je wellicht hoe dat kan? Een beetje mist gooit ook geen roet in het eten op de luchthavens van Rotterdam en Schiphol, maar wel Eindhoven Airport? Is die mist zo anders dan elders in het land? Nee is daarop het antwoord. In Eindhoven werkt men met een ander landingssysteem en daar ligt dan ook de oplossing.

Instrument Landing System

Het landingssysteem heet Instrument Landing System kortweg ILS. Dit systeem moet ervoor zorgen dat een piloot een precies beeld krijgt van de locatie van het toestel ten opzichte van de koerslijn en daalhoek in de richting van de landingsbaan. Het ILS landingssysteem is zeer handig in weersomstandigheden zoals ook afgelopen week weer op Eindhoven Airport. Het helpt piloten om dan toch te kunnen landen. Echter is dit ILS systeem nog niet aanwezig op de luchthaven van Eindhoven Airport. Uit een interview met de NOS blijkt dat de ondergrens die op Eindhoven Airport gehanteerd wordt ligt op een zicht van 550 meter. Is het zicht minder dan kunnen er geen toestellen meer landen.

Eindhoven Airport last van mist, tijd voor nieuw landingssysteem?
Hoe werkt het ILS systeem?
Bron: airservice

Gevolgen

Afgelopen week bleek maar weer hoe welkom het ILS systeem zou zijn. Honderden passagiers bleven slapen op veldbedden in de terminal van de luchthaven. Sommige kwamen niet of niet op tijd aan op hun eindbestemming. Het was ook nog eens de dag van oud en nieuw. Hoe vervelend is het dan om niet daar te zijn waar je graag wilt. Er waren zelfs vluchten die op Eindhoven Airport zouden landen maar uitgeweken zijn naar Keulen en Brussel, niet bepaald ideaal.

Gewenste oplossing

De oplossing lijkt duidelijk maar is nog niet zo gemakkelijk. Het vliegveld van Eindhoven Airport is een militaire luchthaven en is dus van Defensie. Als daar iets mee moet gebeuren dan moet dat in overleg met Defensie. Daarnaast kost een upgrade naar het Instrument Landing System een hoop geld en een nauwkeurige planning om het te installeren. Overal moeten sensoren andere systemen worden aangebracht. De start- en landingsbaan van Eindhoven Airport zou daar voor dicht moeten en geheel worden aangepakt. De discussie is in ieder geval weer opgelaaid na de verschillende dagen met mist. Wellicht wordt er op korte termijn toch een knoop doorgehakt en zullen er in de nabije toekomst minder of zelfs geen vertragingen meer zijn door mist op Eindhoven Airport.

Bron & Beeldmateriaal: NOS, SKYbrary, airservice

Reacties

  1. The Flying Dutchboy zegt

    Eindhoven Airport heeft op beide banen al een ILS, maar dit is categorie I dat inderdaad een hogere mate van zicht vereist. Bij categorie II en III kan het zicht minder zijn om nog steeds te kunnen landen. Het systeem is er dus al maar heeft een upgrade nodig naar een preciezere variant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *