Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het is nog geen maand 2015 en het is nu al het jaar van de grote wijzigingen in frequent flyerprogramma’s: Delta Airlines is per 1 januari volledig overgestapt op een revenue-based model en United volgt per 1 maart. Maar niet alleen Amerikaanse airlines brengen grote wijzigingen aan in hun frequent flyerprogramma’s: British Airways kondigde vandaag op haar website aan dat er per 28 april flinke wijzigingen doorgevoerd worden in hun Executive Club, het frequent flyerprogramma van die maatschappij. We vatten de wijzigingen samen en geven we aan wat dit voor de Nederlandse en Belgische frequent flyer betekt.
Een waarschuwing vooraf: de meeste veranderingen zijn negatief!
Redeemable Miles Verdienen
Allereerst zijn er grote veranderingen in het verdienen van redeemable miles. British Airways was nog één van de weinige programma’s die zelfs op de allergoedkoopste Economy class-tickets nog 100% van de gevlogen afstand aan redeemable miles gaf. Dat gaat veranderen: op de goedkoopste tickets ga je aanzienlijk minder miles verdienen, terwijl je er met de duurste tickets op vooruit gaat qua verdiende miles.
Zoals te zien is, ga je er in alle First Class tarieven en flexibele Business Class of Premium economy-tarieven op vooruit. Bij ‘gewone’ Business Class en Premium economy-tarieven en flexibele Economy-tarieven blijft het verdienmodel gelijk en met de laagste (premium-) economy-tarieven ga je er op achteruit.
Maar dat is niet alles: BA geeft op dit moment een bepaald minimumaantal miles dat je gegarandeerd krijgt voor een vlucht. Vlieg je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Londen, dan vlieg je weliswaar maar 231 miles, maar je krijgt in Economy class gegarandeerd 500 miles. Ook dat gaat veranderen, kijk maar naar het overzicht dat British Airways heeft gepubliceerd:
Hier is de samenvatting weer hetzelfde: de goedkoopste tickets gaan er op achteruit, terwijl de duurdere tickets erop vooruit gaan. Al kan je hier vraagtekens zetten bij het nut in de praktijk: hoeveel First Class-vluchten van minder dan 1500 mijl zijn er bijvoorbeeld? Voor British Airways is de kortste First Class-vlucht de vlucht naar Moskou, die net iets langer dan 1500 mijl is – aan dat gegarandeerde minimum heb je dus niets in de praktijk. Voor Business Class-vluchten in de duurdere tariefklassen zal dit minimumaantal in veel gevallen wel positief uitpakken.
Ook wordt er specifiek voor Silver members van de Executive Club een erg nadelige wijziging doorgevoerd: op dit moment krijgen Silver members nog een bonus van 100% op de gevlogen afstand, maar vanaf 28 april zal dat nog maar 50% zijn. De bonus voor Bronze (25%) en Gold (100%) members blijft gelijk.
Status Verdienen
Natuurlijk zijn de meeste frequent flyers niet alleen geïnteresseerd in het verdienen van redeemable miles, maar willen ze ook graag (en snel!) status bij een luchtvaartmaatschappij verdienen. De British Airways Executive Club werkt met zogenaamde Tier Points die je nodig hebt om een bepaalde status te behalen. Op dit moment zijn dat voor Bronze status (OneWorld Ruby) 300 Tier Points, voor Silver status (OneWorld Sapphire) 600 Tier Points en voor Gold status (OneWorld Emerald) 1500 Tier Points. Voor de benodigde aantallen Tier Points zijn (gelukkig!) nog (?) geen wijzigingen aangekondigd.
Echter, het gemak waarmee je deze Tier Points kunt behalen gaat wel veranderen: iedere vlucht heeft een standaardaantal Tier Points dat vermeerderd of verminderd wordt afhankelijk van je boekingsklasse. Op dit moment krijgen de goedkoopste Economy class-tarieven 50% van het standaardaantal Tier Points. Vanaf 28 april 2015 wordt dat nog maar 25% van dat aantal – in de goedkoopste Economy class wordt het dus 2 keer zo lastig om je Tier Points te behalen.
Daarnaast kan je op dit moment met de ‘bankiers-shuttle’ tussen London City en New York maar liefst 210 Tier Points krijgen in Business Class – het aantal Tier Points dat gelijk staat aan het aantal dat je normaal gesproken (bijvoorbeeld tussen London Heathrow en New York) alleen voor First Class zou krijgen. Dat gaat ook veranderen op 28 april: dan krijg je het ‘normale aantal’ Tier Points: 140.
Miles Inwisselen
Tot zover de wijzigingen in het verdienen van miles en status. Maar dat is helaas niet alles: ook het inwisselen van miles gaat anders worden bij de Executive Club van British Airways. Deze wijzigingen pakken deels gunstig en deels ongunstig uit. De grootste wijziging is waarschijnlijk het toekomstige onderscheid tussen ‘peak’ en ‘off-peak’ travel. Tickets in het hoogseizoen worden eenvoudigweg duurder dan in het laagseizoen. Een groot voordeel van boeken met frequent flyer miles is vaak dat je zelfs in duurdere periodes voor een relatief laag bedrag kunt vliegen – dat gaat dus veranderen! BA kiest ervoor om niet (zoals American Airlines dat doet) een eenvoudig onderscheid te maken tussen hoog- en laagseizoen, maar gaat ieder jaar een kalender met hoog- en laagseizoendata publiceren. Grofweg zijn vakanties en feestdagen hoogseizoen en is de rest laagseizoen. De kalender voor 2015 vind je onder deze link.
Hoeveel kost een rewardvlucht boeken dan precies vanaf 28 april? Awardtickets blijven -net zoals nu- geprijsd per vlucht en op basis van de afstand die je vliegt (ingedeeld in zones). Vanaf 28 april ziet het inwisselen bij de Executive Club er als volgt uit:
Als je het vergelijkt met het huidige inwisselmodel, dan zijn er de volgende verschuivingen te zien:
- Alle Economy-vluchten in het laagseizoen worden goedkoper dan ze nu zijn;
- Alle Economy-vluchten in het hoogseizoen blijven qua prijs gelijk;
- Alle Premium economy-vluchten in het laagseizoen worden goedkoper dan ze nu zijn;
- Premium economy-vluchten tot en met zone 3 in het hoogseizoen blijven qua prijs gelijk;
- Premium economy-vluchten vanaf zone 3 in het hoogseizoen worden duurder;
- Business Class-vluchten tot en met zone 3 in het laagseizoen worden goedkoper;
- Business Class-vluchten tot en met zone 3 in het hoogseizoen blijven qua prijs gelijk;
- Business Class-vluchten boven zone 3 (ongeacht de periode) worden duurder;
- Alle First Class-vluchten worden duurder.
Een paar positieve veranderingen, maar overwegend dus negatief. Zeker als je je bedenkt dat alle partnervluchten als hoogseizoensvluchten gerekend worden. Op die manier blijft alleen in Economy Class en in Business Class tot en met zone 3 de prijs voor partnervluchten gelijk en worden alle andere awardboekingen bij partnerairlines duurder dan ze nu zijn. Zo kost een First Class-vlucht met Cathay Pacifc tussen Hong Kong en Tokyo op dit moment slechts 30.000 miles (klik hier voor de review van die vlucht), maar zal na de wijziging maar liefst 50.000 miles kosten – bijna het dubbele aantal!
Een andere negatieve verandering is dat je vanaf 28 april geen gratis binnenlandse vlucht in het Verenigd Koninkrijk meer bij je Europese awardboeking krijgt. Vlieg je nu bijvoorbeeld van Amsterdam naar Londen op een awardboeking, dan kost een aansluitende binnenlandse vlucht met British Airways naar een bestemming naar keuze je geen extra miles. Dat is altijd een geweldige deal! Helaas gaat dat dus veranderen per 28 april 2015 en betaal je voor de binnenlandse vlucht gewoon het aantal miles afhankelijk van de zone waarin je bestemming ligt (dat zal eigenlijk altijd zone 1 zijn). Dit geldt alleen voor Europese awardboekingen, op intercontinentale awards krijg je de binnenlandse vlucht er nog wél gratis bij.
Een voordeel is dat British Airways garandeert dat op alle vluchten in Business Class 2 awardstoelen en in Economy Class 4 awardstoelen beschikbaar worden gemaakt op 355 dagen voor de vlucht. Op dit moment kan het op sommige routes lastig zijn om awardstoelen te vinden omdat er überhaupt geen (of pas vlak voor vertrek) awardstoelen worden vrijgegeven. Dat gaat als het goed is dus veranderen.
Een Rekenvoorbeeld
Een rekenvoorbeeld om het één en ander te verduidelijken: stel dat je een Executive Club Silver member bent en je boekt tijdens de sale van British Airways een goedkoop ticket naar Johannesburg voor ongeveer €450,=. Deze vlucht boekt in de goedkoopste Economy klasse (laten we die ‘O’ noemen). Op dit moment krijg je daarvoor de volgende miles:
- 500 minimum miles voor Amsterdam – Londen
- 500 Silver bonusmiles voor Amsterdam – Londen
- 5640 miles voor Londen – Johannesburg
- 5640 Silver bonusmiles voor Londen – Johannesburg
Per enkele reis krijg je op die trip dus 12.280 redeemable miles – een totaal van 24.560 miles op je retourtje. Daarnaast krijg je voor deze trip ook nog eens 90 Tier Points. Na 28 april 2015 ziet het verdienmodel er als volgt uit:
- 231 miles voor Amsterdam – Londen
- 116 Silver bonusmiles voor Amsterdam – Londen
- 1410 miles voor Londen – Johannesburg
- 2820 Silver bonusmiles voor Londen – Johannesburg
Per enkele reis krijg je na 28 april voor dezelfde trip dus nog maar 4577 miles – een totaal van 9154 miles. Daarnaast krijg je 45 Tier Points voor deze trip. Veel minder miles en Tier Points dus, terwijl het inwisselen een stuk duurder wordt!
Ben je echter Executive Club Gold member en boek je deze vlucht in (volledig flexibele) First Class, dan ziet het verdienplaatje er als volgt uit. Eerst weer vóór 28 april 2015:
- 750 miles voor Amsterdam – Londen (geen First Class op deze route, dus we nemen de miles voor Business Class)
- 750 Gold bonusmiles voor Amsterdam – Londen
- 11280 miles voor Londen – Johannesburg
- 5640 Gold bonusmiles voor Londen – Johannesburg
Een totaal van 18420 per enkele reis en dus 36840 miles per retour. Na 28 april 2015 wordt dat als volgt:
- 1250 miles voor Amsterdam – Londen
- 1250 Gold bonusmiles voor Amsterdam – Londen
- 16920 miles voor Londen – Johannesburg
- 5640 Gold bonusmiles voor Londen – Johannesburg
Dat is een totaal van 25060 miles per enkele reis en maar liefst 50120 miles voor het retourtje. Mocht je dus veel vliegen op (erg) dure tickets, dan pakken deze wijzigingen voor het verdienen van miles positief uit. Het uitgeven van miles blijft helaas relatief nadelig na 28 april aanstaande.
Boeken vóór 28 april
Het is verstandig om er bij stil te staan dat deze wijzigingen pas gelden voor alle tickets die op of na 28 april 2015 zijn uitgegeven. Mocht je dus vóór die tijd nog een ticket boeken (ook al vlieg je op een datum daarna), dan zijn de huidige verdienmodellen en regels van toepassing. Hetzelfde geldt voor awardtickets: boek je nu een awardticket en je wijzigt het ticket na 28 april, dan blijven de huidige tarieven van toepassing en hoef je niet bij te betalen voor je wijziging na 28 april. Het is dus verstandig om even goed te kijken of je nog verwacht te reizen met BA in dit jaar – als dat zo is, dan kan het verstandig zijn om je tickets voor 28 april te boeken, zodat je nog naar de huidige maatstaven miles krijgt. Tenzij je natuurlijk in één van de duurdere boekingsklasses reist: dan kan het lonen om het boeken nog even uit te stellen tot na 28 april.
Conclusie
Het komt niet als een verrassing dat een groot frequent flyerprogramma wijzigingen aanbrengt in de voorwaarden. Toch vind ik het persoonlijk verrassend dat British Airways nu alweer wijzigingen doorvoert: een paar jaar geleden ging het programma flink op de schop en werd de Executive Club van één van de waardevolste programma’s (met zeer voordelige inwisseltarieven en onbeperkt stopovers) ineens een stuk beperkter van waarde. Nu iedereen weer min of meer gewend is aan de awardvluchten die geprijsd worden op basis van de afgelegde afstand (een wijziging die gelukkig hand in hand ging met een zeer royaal verdienmodel van 100% van de gevlogen afstand met de goedkoopste Economy class-tarieven), wordt de Executive Club weer aangepast: dit keer aanzienlijk nadeliger!
Voor de meeste mensen zullen deze wijzigingen negatief uitpakken, maar als je veel op relatief dure tickets vliegt – kan het één en ander gelukkig gunstig uitpakken. Inwisselen zal vrijwel altijd negatiever worden, tenzij je ervoor kiest om je miles te gebruiken voor economy class-vluchten met British Airways in het laagseizoen: dan wordt het een stukje voordeliger.
Wat vind jij van de aangekondigde wijzigingen? Blijf je trouw lid van de Executive Club of maak je snel je Avios op en zoek je een alternatief programma?
Laat je reacties achter in de comments of discussieer mee op het forum!
Kevin van Dun zegt
Het stukje over UK domestic klopt niet helemaal:
Changes to UK domestic connecting reward flights.
To bring the UK in line with the rest of the world, you will now be required to pay for any UK domestic connecting reward flights to and from your final European destination. This does not apply to connecting reward flights on long haul, which will remain included.
Valentijn Kuperus zegt
Bedankt, ik heb het in het artikel aangepast!
Kevin van Dun zegt
Your welcome :).
Kevin van Dun zegt
De veranderingen gelden ook voor Iberia, wat ook Avios gebruikt:
http://www.iberia.com/web/program.do?menuId=PROGRAMA2015
Reda zegt
Ik vlieg op 29 april met hun naar Londen. Geldt dit dan ook voor mij??
Reda zegt
Oeps. Heb niet zo goed gekeken
Kevin van Dun zegt
Als je al een ticket hebt niet. Alleen voor tickets afgegeven op of na 28 april gelden de nieuwe regels.
jhk zegt
het wordt minder en minder. alles, de stoelen de service en nu de punten ontvangen en of uitgeven. dan ook nog even als toetje de silver pas minder extra geven. ba heeft ook geen creditcard koppel. kortom tijd voor een andere. eigenlijk erg slecht!!! zij boden vroeger iets aan terwijl alles nu minder wordt.
Alias zegt
Zoals er op de voorpagina valt te lezen heeft BA een promotie lopen waarbij je 50% extra over je aangekochte Avios krijgt. Met de aanstaande wijzigingen van hun beloningsprogramma op komst vraag ik mij af loont het nog om Avios te kopen, loont het voor mij om Avios te kopen? Het overgrote deel van mijn vliegreizen gaan richting Azië en hun vertrek-/aankomsttijden uit/in Nederland van BA zijn voor mij niet ideaal. Afhankelijk van waar ik moet zijn in Azië en de prijs van de vlucht, is het vanaf AMS een rechtstreekse vlucht of een via FRA/MUC dan wel HEL. Een ander ding dat mij tegenstaat, zijn de vaak genoemde exorbitante toeslagen bij Award tickets. Omdat ik toch wel benieuwd ben hoe de businessclass van BA is de vraag, kopen of niet kopen? Hoe denken jullie hier over?
Valentijn Kuperus zegt
Ik zou persoonlijk geen Avios kopen als je geen specifiek awardticket in gedachten hebt. Je zou met de boekingsmodule van British Airways kunnen kijken of er tickets zijn die je zou kunnen/willen boeken en dan kan je de benodigde Avios daarvoor kopen. Persoonlijk denk ik dat een ticket met Cathay Pacific naar Azië een betere besteding van Avios is: de toeslagen zijn lager en het product is naar mijn mening ook beter. Als je beschikbaarheid kunt vinden op passende vluchten, kan dat zeker het kopen van Avios waard zijn – maar puur op de gok kopen zou ik niet doen.
Alias zegt
Valentijn, wat aan de late kant maar desondanks toch bedankt voor het reageren. De laatste paar reviews die ik heb gelezen over First Class waren niet echt positief en heb mede daardoor de Avios gelaten voor wat het is. Misschien dat Business wel waar voor z’n geld/punten biedt…