Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het zal niemand zijn ontgaan dat Alaska Airlines vorige week een ernstig incident had met een Boeing 737 MAX 9. Een deel van de romp van een MAX 9 kwam los waardoor het toestel een noodlanding moest maken. Gelukkig kwamen alle passagiers met de schrik vrij. Op dit moment verplicht de Amerikaanse luchtvaartautoriteit luchtvaartmaatschappijen alle MAX 9 kisten in het land aan de grond te houden. De vraag rijst wat er nu weer aan de hand is met de MAX en of het toestel weer langere tijd aan de grond moet blijven.
Wat gebeurde er met de Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines?
Afgelopen vrijdag 5 januari 2024 moest vlucht AS1282 van Alaska Airlines een noodlanding maken. De piloten slaagden er gelukkig in het vliegtuig veilig aan de grond te zetten op de luchthaven van Portland International Airport (PDX) in de Amerikaanse staat Oregon. De reden hiervoor was dat een deur van één van de nooduitgangen vlak na vertrek was losgekomen. Hierdoor viel de druk van de cabine weg en ontstond een zeer gevaarlijke situatie. Alle 171 passagiers en 6 crew leden konden na de noodlanding het toestel veilig verlaten.
De nooddeur was overigens niet in gebruik als nooddeur. Dit komt doordat de configuratie van de Alaska Airlines cabine deze nooduitgang niet vereist. Het vliegtuig met registratie N704AL maakte vorige jaar oktober haar eerste vlucht. Het gaat dus om een gloednieuw toestel. Naar aanleiding van het incident houdt Alaska Airlines voorlopig haar volledige vloot van 65 Boeing 737 MAX 9 vliegtuigen voorlopig aan de grond. Alle 737 MAX 9s worden technisch geïnspecteerd voordat ze weer de lucht in gaan.
Wat doet de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA?
De Amerikaanse Federal Aviation Agency houdt de MAX vliegtuigen van Boeing nauw in de gaten. Eerder was de MAX 8 al onderwerp van onderzoek na twee fatale ongelukken. In december werden opnieuw onregelmatigheden met de MAX gevonden. Na het incident van vorige week vrijdag heeft de FAA alle Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen opgedragen de Boeing 737 MAX 9 aan de grond te houden. Het is niet bekend hoe lang dit zal duren. De FAA heeft in ieder geval aangeven dat eerst duidelijk moet worden wat de oorzaak van het incident is. Vervolgens dienen alle betreffende MAX vliegtuigen nagekeken te worden. De Europese luchtvaartautoriteit heeft bekend gemaakt deze instructies te volgen.
Alaska Airlines en United Airlines vliegen beiden met de Boeing 737 MAX 9 in de specifieke configuratie waar het probleem zich voordoet. Niet alle MAX 9 vliegtuigen hebben namelijk dit probleem.
Zijn er gevolgen voor Europese vluchten?
Alhoewel de Europese luchtvaartautoriteit bekend heeft gemaakt de instructies van de FAA op te volgen zijn de gevolgen in Europa naar verwachting beperkt. Er zijn op dit moment namelijk geen Europese maatschappijen bekend die met dit type 737 MAX 9 met deze specifieke configuratie. Zo verwacht Corendon geen gevolgen voor haar nieuwe Boeing 737 MAX 9 vliegtuigen. Datzelfde geldt voor Flydubai. Turkish Airlines zet haar MAX 9 toestellen daarentegen wel in de hangar.
Moet de Boeing 737 MAX 8 ook weer aan de grond gehouden worden?
De MAX vliegtuigen van Boeing hebben helaas niet de beste naam. De MAX 8 mocht na twee fatale ongelukken in 2018 en 2019 ook geruimde tijd niet vliegen. Het incident bij Alaska Airlines betreft echter de Boeing 737 MAX 9 en niet de MAX 8. De MAX 8 zal dus gewoon kunnen blijven vliegen.
Bron foto’s: Alaska Airlines
Geef een reactie