Wat bepaalt een Vluchtschema?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Voor mij is een van de belangrijkste dingen als ik een ticket boek op welke tijd mijn vlucht vertrekt. Die tijden zijn onderdeel van een vluchtschema, dat voor airlines nogal complex kan zijn om samen te stellen. Het schema is afhankelijk van meerdere factoren, waar we hieronder naar gaan kijken.

Wens van de Passagier

Als ik zelf naar een Europese bestemming vlieg, ga ik graag vroeg in de ochtend, om zo nog de hele dag door te brengen op plaats van bestemming. Maar als ik bijvoorbeeld een vlucht naar Azië boek, vertrek ik liever in de nacht, zodat ik aan boord kan (proberen te) slapen om de volgende ochtend fris in Azië te staan. Maar ik ben niet de enige passagier aan boord; er zijn genoeg andere passagiers met andere wensen: misschien moet er een overstap gehaald worden om bv. door te vliegen naar Australië.

Hub & Spoke

Airlines proberen bestemmingen en vluchtschema’s zo goed mogelijk af te stemmen op elkaar. Via het Hub & Spoke model worden veel transfer-passagiers gegenereerd die de hele wereld gevlogen. In dit model worden met ‘spoke’-vluchten (ook wel feeder-vluchten genoemd) passagiers vervoerd naar de hub, om vanuit daar verder vervoerd te worden. Een hub maakt het mogelijk om met minder vluchten meer verbindingen aan te bieden en komen genoeg passagiers samen om een groot toestel voor een lange afstand te vullen.

Bekende hubs in Europa zijn Amsterdam, Frankfurt en London Heathrow. Vanuit deze airports worden voor een groot gedeelte transferpassagiers van Europa naar Azie vervoerd. Deze traditionele Hubs staat wel steeds meer markt af aan de Midden-Oosten airports, vanuit waar ook veel verkeer plaats vindt tussen Azië en Europa.

2015-01-31 17.06.45
Vanaf hubs Amsterdam en Parijs verbinden AFKL passagiers naar verdere hubs in Amerika.

Overstaptijd

Sommige passagiers maken van een lange overstap een reisje op zich (Valentijn bijvoorbeeld (klik)), maar anderen willen zo snel mogelijk weer in de lucht zijn. Het is dus moeilijk om de overstap-tijd voor iedereen goed te krijgen. Het is wel zo dat als een overstap te krap is  volgens de regels, dat deze dan niet verkocht mag worden.

De minimale overstaptijd, of minimum connecting time (MCT), verschilt per luchthaven en type connectie die aangeboden wordt zoals domestic to domestic of domestic to international. Ter illustratie: voor AMS is de MCT van Domestic (Europa) naar International 50 minuten en voor BKK is diezelfde MCT al snel twee uur. Veel wordt bepaald door de efficiency van de luchthaven.

De overstap is dus een wezenlijk onderdeel van het vluchtschema, en als de aangeboden verbindingen niet aansluiten op de behoefte van de passagier, dan kiest deze mogelijk een andere airline. Het is van belang om een connectie kort te houden, maar ook weer niet zo kort dat een passagier uit angst bij een andere airline boekt. Hier is een wisselwerking met de Hub-airport nodig.

Omgeving

De omgeving van een airport (klik) bepaalt deels wat voor soort vluchten worden gevlogen. Waar de luchthaven van London City (LCY) veel zakenreizigers als publiek mag rekenen door het naastgelegen zakendistrict, is de airport van Malaga (AGP) een bekende leisure airport waar toeristen naartoe vliegen om een vakantie aan de Spaanse kust door te brengen. De vestigingsplaats beïnvloed het schema, zodat deze op de wensen van de passagier kunnen worden ingespeeld en zo meer connecties kunnen aanbieden.

2015-01-27 21.37.13
Landt je liever op een leisure airport of zakelijke airport?

Conclusie

Voor het bepalen van een vluchtschema komen veel elementen samen: de behoefte van de passagier, of het een business of leisure passagier betreft, de locatie van luchthavens in het hub & spoke model, hoe efficient een airport kan werken om de MCT te halen – het telt allemaal mee.

Wat is voor jou belangrijk bij het kiezen van een vlucht?

Reacties

  1. Marcel zegt

    Ik vlieg regelmatig naar San Francisco en het liefst zo goedkoop mogelijk.
    Dat houdt dus in dat ik altijd 1 of 2 overstappen heb, meestal maar 1.
    Dat betekent vrijwel altijd een vlucht met United Airlines, te boeken via World Ticket
    Center in Amsterdam.
    Goedkoper heb ik het nog nooit kunnen boeken dan met United Airlines en via WTC.
    Wat voor mij dan belangrijk is, is om zo makkelijk mogelijk over te stappen en dat kan ik
    realiseren door een transfer te maken op een HUB van United zelf, bijvoorbeeld
    Washington of Houston.
    Ik hoef dan geen bagage te claimen en weer in te leveren. Tot nu toe is dat nog nooit
    misgegaan

    Groet Marcel.

    • delany zegt

      ”Wat voor mij dan belangrijk is, is om zo makkelijk mogelijk over te stappen en dat kan ik
      realiseren door een transfer te maken op een HUB van United zelf, bijvoorbeeld
      Washington of Houston”

      .Als je vanuit Europa naar de VS vliegt en in de VS een overstap maakt, dan moet je ALTIJD je bagage van de band halen en terug indienen. Het maakt niet uit of je nu via de hub van United vliegt of een andere maatschappij of luchthaven.

      • Marcel zegt

        Bij mijn laatste vlucht afgelopen maart had ik een vlucht geboekt AMS-SFO met twee tussenlandingen. Ik heb mijn koffer pas In San Francisco weer in handen gekregen (eindbestemming).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *