Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het komt soms voor dat luchtvaartmaatschappijen hun wide-body’s zoals de Airbus A330 en Airbus A350 inzetten op korte routes. Zo zette Lufthansa vorig jaar een Boeing 747 in op een aantal vluchten binnen Duitsland.
Wide-body’s op korte routes
Normaliter zetten luchtvaartmaatschappijen zogeheten narrow-body toestellen zoals de Airbus A320 en Boeing 737 in op korte routes. Vaak nemen deze korte routes niet meer dan 3 tot 4 uur in beslag. Wide-body toestellen zoals de Airbus A330 en Boeing 787 Dreamliner worden normaliter ingezet op long-haul routes. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de route vanuit Amsterdam naar New York of Dubai. Het komt in een aantal zeldzame gevallen soms voor dat een luchtvaartmaatschappij long-haul toestellen inzet op korte routes. Zo vloog Finnair een tijdje geleden met een Airbus A350 tussen Amsterdam en Helsinki. In dit geval werd het toestel eerst op een korte route ingezet omdat het toestel pas nieuw was. Zo kon de bemanning gewend raken met het nieuwe type toestel om deze vervolgens later op een long-haul route in te zetten.
Wereldwijd lopen de redenen van inzet van long-haul toestellen op korte routes nogal uiteen. In Europa en de Verenigde Staten zijn deze redenen meestal een verhoogde vraag naar vliegtickets. Denk hierbij vooral aan populaire vakantiebestemmingen. Zo zette Lufthansa bijvoorbeeld vorig jaar ook een Boeing 747 op de route tussen Frankfurt en Mallorca. Ook vloog Air France vorig jaar met een Airbus A330 naar Nice en Bastia, op Corsica. Naar deze bestemmingen is er in het hoogseizoen vooral veel vraag naar vliegtickets in economy class.
Midden-Oosten
Anders is dit bijvoorbeeld in het Midden-Oosten waar ook Qatar Airways regelmatig long-haul toestellen inzet op korte routes. Naast vele Boeing 787 Dreamliners en Airbus A350 toestellen beschikt de maatschappij namelijk ook over een redelijke hoeveelheid short-haul toestellen. Denk bij de routes aan bijvoorbeeld Doha-Dubai of Doha-Muscat. In het Midden-Oosten speelt cargo echter een belangrijkere rol. Ook is er tussen die bestemmingen natuurlijk een grotere vraag naar premium tickets waardoor maatschappijen al sneller geneigd zijn om grotere en dus comfortabelere toestellen in te zetten.
Uitgelichte afbeelding: Air France
Van Gooiland zegt
“Zo vloog Finnair een tijdje geleden met een Airbus A350 tussen Amsterdam en Finnair.”
Voorwaar een indrukwekkende prestatie die navolging verdient. Hopelijk vliegt KLM al snel met een Airbus A350 tussen Helsinki en KLM.
RuudHier zegt
Gaan we wellicht meer van zien op termijn als het aantal vliegbewegingen wordt beperkt: meer mensen in één vliegtuig ipv meer kleinere vliegtuigen.