Verhoging vliegtax brengt Brussels Charleroi in lastig parket3 min leestijd

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Nederlandse overheid maakte een tijdje terug bekend de vliegtaks verder te willen verhogen. Tot grote frustratie van onder meer Schiphol en KLM. Zij redeneren dat een duurder vliegticket de reiziger de grens over dwingt, bijvoorbeeld naar Düsseldorf en Brussel. Echter blijken de Belgische vliegvelden ook niet immuun voor een verhoging van de vliegtaks die in het nieuwe jaar in moet gaan. De luchthaven Charleroi was er dan ook als de kippen bij om hier zijn beklag over te doen. Staat de toekomst van Brussels Charleroi echt op het spel?

Beperking of uitbreiding?

Dat vliegen niet goed is voor het milieu zal voor niemand meer een verrassing zijn. En als het aantal vluchten toeneemt zal ook de overlast voor de omgeving groter worden. Twee zaken waar nationale overheden flink mee in hun maag zitten. Het beperken van de groei van de commerciële passagiersluchtvaart kan middels extra regels en hogere belastingen gerealiseerd worden. Er zijn echter ook gevolgen voor de kosten van vliegtickets voor consumenten en de groei van de economie. En al die onderwerpen staan op nationaal niveau op gespannen voet met elkaar. 

Daar komt nog eens bij dat in andere landen, met name het Midden-Oosten, juist flink geïnvesteerd wordt in de luchtvaart. Bijvoorbeeld door de uitbreiding van bestaande en aanleg van nieuwe luchthavens. En zelfs de oprichting van nieuwe maatschappijen. Deze ontwikkelingen maken dat er een groot risico is voor de Europese positie in de internationale luchtvaart. Hubs als Dubai, Doha en Jeddah spelen hier maar al te graag op in. 

KLM & KLM Asia - Wat is het verschil?

Verhoging vliegtaks België 

In Nederland wordt vaak gezegd dat door de extra belastingen het vliegen steeds duurder wordt. Maatschappijen en vliegvelden moeten zich hierdoor uit de markt prijzen om nog winst te kunnen maken. Denk aan de hoge havengelden van Schiphol en de ticketprijzen bij KLM. Echter is dat niet alleen het geval in Nederland. Ook in België gaan de belastingen voor de commerciële luchtvaart omhoog. 

De Belgische federale overheid is voornemens de vliegbelasting per 2027 te gaan verdubbelen. Dat betekent dat elk vliegticket dan met € 10 zal worden belast, terwijl dat nu nog € 5 is. Alhoewel de plannen nog niet definitief zijn hebben sommige vliegvelden al flink te vrezen. Voor de luchthaven Charleroi (CRL) komt er namelijk nog een extra belasting bij, en die geldt al vanaf volgend jaar. Het gaat om € 3 per vertrekkende passagier. Dit is een belasting die de stad zelf heft. Het gaat jaarlijks om een kleine € 17 miljoen, aldus het vliegveld. 

Als we CRL mogen geloven zou dit zelfs de winstgevendheid serieus in gevaar brengen. De belastingen maken het vliegveld ook minder interessant voor low cost carriers die er actief zijn. Ryanair zou al aangegeven hebben diverse routes te heroverwegen als de extra belastingen erdoor komen. De lagekostenmaatschappij staat erom bekend niet te schromen om routes te schrappen als de kosten te hoog worden. 

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau

Einde in zicht voor Charleroi?

Het gaat wat ver om Charleroi door de vliegtaks al ten dode op te schrijven. Maar als alle extra belastingen erdoor komen én Ryanair vertrekt dan is het wel snel gedaan met de bedrijvigheid op Charleroi. Vooral omdat low cost carriers hier de meeste passagiers vertegenwoordigen. De roep van de luchthaven aan de politiek om de belastingen te herzien is dan ook niet geheel onterecht. De tijd zal ons leren welk besluit er wordt genomen en hoe de toekomst van Charleroi eruit zal zien. Maar dat het einde in zicht is lijkt voorlopig gelukkig nog niet aan de orde. 

Bron foto’s: InsideFlyer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *