Ultieme Airline Elite Status4 min leestijd

airline elitestatus

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Silver, Gold, Platinum en soms Diamond. Dat zijn de elite-status niveaus waar je normaal aan denkt bij een frequent flyer programma, dat zijn immers de niveaus voor ‘de gewone passagier’. Veel airlines hebben echter nog een hoger, meer exclusief, level voor hun allerbelangrijkste klanten. Deze niveaus worden vaak niet publiek bekend gemaakt en zijn in bijna alle gevallen ‘by invitation only’. Hoe kom je in deze hoogste kringen van airline elite-status terecht? Dat kan, afhankelijk van de airline, op twee manieren.

Veel Vliegen

De eerste is véél meer vliegen dan voor het reguliere hoogste niveau benodigd is en/of véél uitgeven aan je vliegtickets. Voorbeelden van eliteniveaus waar je door deze criteria wordt uitgenodigd zijn SAS Pandion en United Mileage Plus Global Services. SAS Pandion status wordt (naar verluid) ieder jaar door de CEO van SAS aan de top 1500 frequent fliers uitgereikt. Hiervoor ‘moet je meer vliegen dan de crew zelf’.

United Global Services is een van de invitation-only niveaus waar het meest over bekend is, United is er ook vrij open over. Zo staat Global Services ook op de borden bij de gate en inchecken vermeld. Bij de meeste andere invitation-only niveaus is dat niet het geval. Net als bij SAS wordt Global Services ieder jaar uitgereikt aan de reizigers met uitzonderlijk veel mijlen en/of uitgaven bij United. De voordelen zijn onder meer toegang tot de First Class lounge, hogere prioriteit bij upgrades, escorte door de security rij en, zoals bij vrijwel alle invitation-only statussen het belangrijkste voordeel is, de hoogste prioriteit en service.

airline elitestatus
Global services is geen geheim meer – (c) Forbes

Andere airlines die op basis van uitzonderlijke ticket uitgaven of gevlogen mijlen een uitnodiging versturen zijn American Airlines met Concierge Key, Delta met Delta 360, Cathay Pacific met Diamond Plus en Qantas met Chairmans Lounge.

Delta porsche
Delta 360 leden kunnen een transfer met een Porsche krijgen – (c) USAToday

Commercially Important

De tweede naar een invitation-only elite-niveau is om een CIP te zijn, oftewel Commercially Important Person. Dit zijn personen die persoonlijk misschien niet super veel vliegen,  maar wel veel invloed hebben over de reiscontracten van een bedrijf. Denk dus aan CEO’s, captains of industry of bv. het hoofd travel-management van zeer grote multinationals.

Bij Air France KLM Flying Blue is Club 2000 het exclusiefste niveau, bedoeld voor diegenen die AF-KLM aan zich wil binden. Denk aan de CEO’s van Total, Shell, Heineken, KPN en Philips. Maar ook bekende personen kunnen in aanmerking komen. Leden die door KLM uitgenodigd zijn, heten ‘Skipper of Flying Dutchman’ (Flying Dutchman is de naam van KLM’s loyaliteitsprogramma voor Flying Blue). De voordelen van C2000/Skipper zijn vooral een hogere prioriteit en service, voorrang bij upgrades en een onbeperkte gastentoelage voor de lounge. Verder zijn de voordelen gelijk aan Platinum en hebben ze Skyteam Elite Plus status.

airline elitestatus
Club 2000

Maar niet alleen CIPs komen in aanmerking voor Club 2000. In Frankrijk zijn het vooral hooggeplaatste (inter)nationale politici. Zo is er zelfs een speciale versie van de kaart voor parlementariërs in het Franse en Europese parlement.

airline elitestatus
De speciale kaarten voor leden via KLM, en voor Franse parlementariers

AF is niet de enige die dit geeft aan politici. In Duitsland krijgen parlementariërs Senator status van Lufthansa en Gold status bij Air Berlin. Mij is niet bekend of ook Nederlandse politici een Skipper kaart krijgen.

Het equivalent bij British Airways is Premier. Deze status is veel exclusiever dan C2000. Voor Premier moet elk nieuw lid door de board of directors worden goedgekeurd. Lidmaatschap is voorbehouden aan het Britse Koninklijk Huis, beroemdheden, hooggeplaatste beleidsvoerders, CXO’s en CIPs. Voordelen zijn een escorte van/naar het vliegtuig (en natuurlijk de rijen overslaan), persoonlijke service en begroeting aan boord en een private lounge (naast de reguliere OneWorld Emerald voordelen).

Bij Emirates is iO (yup, dat staat voor invitation Only) het summum. Ook hier kunnen leden rekenen op persoonlijke service, de allerhoogste prioriteit en transfers per speciale auto van/naar het vliegveld.

De Emirates iO kaart (afb.: Flyertalk)
De Emirates iO kaart (afb.: Flyertalk)

Dit is een selectie uit de invitation-only lidmaatschappen van airlines. De voordelen zijn grotendeels hetzelfde als de top-tier elite-status, maar met betere, meer persoonlijke service en de allerhoogste prioriteit. Sommige airlines gaan daar nog over heen met speciale loungetoegang of transfers. Meestal is lidmaatschap dus voorbehouden aan bekende, invloedrijke of belangrijke personen. En anders moet je zoveel vliegen dat het waarschijnlijk niet meer leuk is. 😉

Ken jij nog andere invitation-only statussen?

Reacties

  1. Musliston zegt

    Dat CEO’s zulke kaarten krijgen, ok, maar politici en ambtenaren zouden een dergelijke kaart niet mogen aannemen imho.

  2. Leo van de Haterd zegt

    Ik heb dit jaar ook een skipper kaart van KLM gekregen. als ik dit artikel lees begrijp ik niet waarom?
    Ongeveer gelijktijdig kreeg ik een mail, dat ik GEEN gebruik meer mocht maken van PA afdeling omdat ik te weinig had gevlogen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *