Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De tweejaarlijkse airshow van Parijs – Le Bourget zit er stilaan weer op. Vandaag is de laatste dag voor het grote publiek, nadat het professionele gedeelte reeds op 23 juni afgelopen was. Een overzicht van de belangrijkste nieuwtjes en bestellingen tijdens het 52ste Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace.
Hoewel er heel wat toestellen besteld werden, lijken de hoogdagen van een paar jaar geleden, toen er aan de lopende band widebody toestellen besteld werden, wat voorbij. Dit jaar gingen in een tropisch Le Bourget, waar de temperaturen dagelijks vlot boven de 30 graden gingen, vooral de single aisle toestellen met het gros van de orders lopen.
Boeing vs Airbus
Het is een traditie op elke grote luchtvaartbeurs. Wie van de twee grote constructeurs, Boeing & Airbus, kan pronken met de meeste bestellingen? Boeing kwam dit jaar als duidelijke “winnaar” naar voren, met maar liefst 571 nieuwe bestellingen of verbintenissen. Het gros hiervan ging naar de nieuwe Boeing 737 MAX 10. Kanttekening hierbij is dat heel wat van de bestellingen voor de MAX 10 kwamen van maatschappijen die hun bestellingen van andere 737 toestellen omzetten naar dit nieuwe model, iets waar concurrent Airbus maar al te graag de aandacht op vestigde. Naast het succes van de 737 kon Boeing ook nog 56 bestellingen voor de 787 in de wacht slepen.
Airbus kon uiteindelijk 326 nieuwe bestellingen aankondigen. De Europese vliegtuigmakers stelde op Le Bourget hun A321NEO voor. NEO staat hier voor New Engine Option. Van de NEO familie werden er 257 exemplaren besteld, terwijl er van de CEO familie (u raadt het al, Classic Engine Option) er nog 49 verkocht werden. Daarnaast kreeg Airbus nog 10 bestellingen voor de A330 en eveneens 10 voor de A350.
En de rest…
Vanwege de strijd tussen de twee titanen was het soms moeilijk voor de kleinere constructeurs om opgemerkt te worden. Het Braziliaanse Embraer, dat op de beurs hun E195 E2 voorstelde, mocht 51 bestellingen aankondigen. Onder andere KLM bestelde twee extra E190 toestellen.
Het Frans-Italianse ATR kon 15 nieuwe bestellingen binnenrijven voor hun ATR72 & ATR42 toestellen.
De Canadezen van Bombardier brachten 64 Dash 8 Q400 turboprops aan de man. Maar voor de CS familie kwam er geen enkele nieuwe bestelling binnen.
Ook aanwezig op Le Bourget was Superjet, pronkend met een gloednieuwe SSJ100 die de komende dagen aan het Mexicaanse Interjet geleverd wordt. Ook voor de SSJ100 werden er geen nieuwe bestellingen opgetekend.
A380 plus
Letterlijk de grootste nieuwigheid op de airshow was weggelegd voor Airbus. De Europese vliegtuigbouwer aanvaardt niet dat de markt voor hun A380 toestellen verzadigd is en stelde de A380 plus voor. Met nieuwe winglets en maar liefst 80 extra stoelen hoopt Airbus dat de extra besparingen die zo geleverd worden, nieuwe klanten over de streep kan trekken. Maar dit houdt wel in dat je aan boord in economy met maar liefst 11 passagiers op een rij zit.
De A380 die op Le Bourget stond, en dankbaar gebruikt werd door bezoekers die schaduw zochten, had trouwens een niet functionele mock-up van de nieuwe winglets. Ze werden voor de demonstratievlucht verwijderd en nadien teruggeplaatst.
De Airbus A350-1000 stond niet opgesteld in het voor bezoekers toegankelijke gedeelte, maar maakte wel een demonstratievlucht. Het valt telkens op hoe stil de nieuwe generatie van toestellen is.
Boeing 797
Om het gat tussen de 737 en de 787 op te vullen liet Boeing verstaan te werken aan een nieuw toestel. Veel is er nog niet bekend, en ook de afbeelding die de maatschappij liet zien lijkt eerder bedoeld als concept. Het zal in ieder geval nog enkele jaren duren alvorens we dit nieuwe toestel in het echt kunnen bewonderen.
Boeing stelde in Parijs ook de nieuwe 787-10 voor. De langere versie van de 787, die pas op 31 maart van dit jaar zijn eerste testvlucht maakte, werd trouwens 4 jaar geleden op Le Bourget gelanceerd.
Aanschuiven voor Qsuites
Qatar Airways liet haar recente problemen achter zich en stelde haar Qsuites aan het grote publiek voor. Het was lang aanschuiven alvorens je de Boeing 777 binnenmocht, maar alleen al de heerlijk frisse airco aan boord maakte het de moeite waard.
Qatar Airways had de Qsuites uitgedost zoals ze er “in flight” uitzien. Je kon de unieke setup zien waar je tot 4 personen samen kan dineren. Ook kon je de bedden testen en je vergapen aan de heerlijke maaltijden die opgediend stonden.
En wie even terug naar de realiteit wou kon ook eens rondlopen in economy. Het verschil met de uber luxueuze business klasse is hemelsbreed.
Binnenkort terug supersonisch vliegen?
Eerder hadden we het op InsideFlyer al over de Amerikaanse start-up Boom, die werkt aan een nieuw supersonisch toestel. Vliegen we over een aantal jaar terug in 3 uur tussen Londen en New York? Virgin Atlantic is alvast geïnteresseerd. Afwachten, maar het beloven boeiende tijden te blijven in de luchtvaartwereld!
Bob zegt
Op zaterdag 24/6 was QR/777/Q-suite in ieder geval niet meer te zien.. Daarbij is de daadwerkelijke vliegshow op Za/Zo een stuk minder spectaculair dan vorige edities.
Boeing laat zich in de weekends sowieso helaas nooit zien en dat geldt voor zowel Le Bourget als voor Farnborough.