Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het Spaanse Air Europa vliegt momenteel met een vloot bestaande uit 2 verschillende soorten vliegtuigen. De Spaanse airline heeft ook een bestelling uitstaan voor een aantal nieuwere en modernere vliegtuigen. Air Europa is namelijk in afwachting van de eerste Boeing 737 MAX 8. Omdat dit langer duurt dan verwacht kan Air Europa deze Boeing 737 MAX 8 nu nog niet inzetten op de route naar Schiphol.
Air Europa vloot
De vloot van Air Europa bestaat op dit moment uit 53 vliegtuigen. 27 hiervan zijn van het type Boeing 737-800. Een deel van deze toestellen wordt gebruikt voor vluchten van Air Europa (19) en een deel van Air Europa Express (8). De Boeing 737-800 wordt ingezet op binnenlandse en regionale routes. Ook vliegt de Boeing 737 van Air Europa naar onder andere Parijs, Brussel en Schiphol.
Naast dit type narrow-body vliegtuig, heeft Air Europa ook de Boeing 787 Dreamliner in de vloot. Van de 787-8 variant zou de maatschappij er 11 moeten hebben, al staan er hier 2 van aan de grond. Van de grotere variant heeft de maatschappij er momenteel 15. De laatste Boeing 787-9 Dreamliner is deze week ontvangen door de maatschappij. In totaal heeft de maatschappij dus 26 Dreamliners. Hiermee vliegt het voornamelijk naar verdere bestemmingen zoals Buenos Aires, Cancun, Lima en Punta Cana. Ook naar Schiphol zet de maatschappij de 787 Dreamliner in vanuit Madrid.
Voor een binnenlandse vlucht tussen Madrid en Barcelona vlogen we in Economy in de 787-8, waarvan je hier de review kunt lezen.
Bestelling
Air Europa wil haar vloot verder vergroten en duurzamer maken. Daarvoor staat er nog een bestelling uit bij Boeing. Air Europa heeft een order uitstaan van 13 Boeing 787-9 Dreamliners. Ook staat er een bestelling uit van in totaal 20 Boeing 737 MAX 8 vliegtuigen. De Spaanse maatschappij zou het toestel al eerder ontvangen, maar annuleerde deze door allerlei problemen bij onder andere Boeing. Inmiddels is het eerste vliegtuig nog niet geleverd aan de maatschappij, en daardoor is de dienstregeling wederom aangepast.
Dienstregeling Madrid naar Schiphol
De bedoeling was dat de eerste Boeing 737 MAX 8 van Air Europa al naar verschillende bestemmingen in Europa zou vliegen. Maar dat is tot op heden niet gelukt. Op dit moment heeft Air Europa twee vluchten per dag tussen Madrid en Amsterdam Airport Schiphol. Op de meeste dagen wordt de Boeing 787-8 of 787-9 ingezet, behalve op maandag. De andere vlucht wordt uitgevoerd met een Boeing 737-800.
De dienstregeling tussen Madrid en Amsterdam is momenteel als volgt:
Dagen van de week | Van | Naar | Vertrek (lokale tijd) | Aankomst (lokale tijd) | Vluchtnummer | Vliegtuig type |
Ma, za | Madrid | Schiphol | 7.05 uur | 09.40 uur | UX 1091 | Boeing 737-800 |
Schiphol | Madrid | 11.00 uur | 13.40 uur | UX 1098 | ||
Di, Woe, Do, Vr, Zo | Madrid | Schiphol | 7.05 uur | 09.40 uur | UX 1091 | Boeing 787-8 / Boeing 787-9 |
Schiphol | Madrid | 11.00 uur | 13.40 uur | UX 1098 | ||
Ma, di, woe, do, vr, zo | Madrid | Schiphol | 15.00 uur | 17.35 uur | UX 1093 | Boeing 737-800 |
Schiphol | Madrid | 19.00 uur | 21.40 uur | UX 1094 | ||
Za | Madrid | Schiphol | 15.00 uur | 17.35 uur | UX 1093 | Boeing 787-9 |
Schiphol | Madrid | 19.00 uur | 21.40 uur | UX 1094 |
De Boeing 737 MAX 8 van Air Europa zou initieel vanaf 14 augustus 2024 ingezet worden. Dit gaat niet lukken omdat de eerste 737 MAX 8 nog niet geleverd is. De verwachting is nu dat de eerste vlucht van Air Europa met de 737 MAX 8 op 30 maart 2025 zal plaatsvinden. Volgens Aeroroutes zal de eerste MAX 8 ingezet worden op de routes:
- Madrid – Tenerife
- Madrid – Venetië
- Tenerife – Bilbao
Uit gegevens van Aeroroutes valt verder op te maken dat Air Europa op de route Madrid – Schiphol pas op 2 april 2025 de 737 MAX 8 inzet. Het is dus nog even wachten voordat we het nieuwste toestel mogen verwachten op Nederlandse bodem.
Foto’s: InsideFlyer
Geef een reactie