Schiphol investeert 10 miljard in nieuwe terminal en meer comfort voor reizigers3 min leestijd

Schiphol nieuwe merkuitstraling

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Schiphol trekt de komende jaren 10 miljard euro uit om de luchthaven klaar te maken voor verdere groei in de toekomst. Zo komt er een nieuwe terminal en krijgen ook de pieren de nodige upgrades om het comfort voor reizigers te vergroten. Verder komt er een speciale metrolijn die het centrum van Amsterdam direct met Schiphol zal verbinden. Om dit alles te realiseren zal KLM enkele gebouwen moeten sluiten. 

Nieuwe terminal en pieren

Om de groei van het aantal reizigers de komende jaren op te kunnen vangen moet Schiphol flink aan de slag. Daar is tot 2035 een bedrag van zeker 10 miljard euro mee gemoeid. Een groot deel van dat geld zal worden gebruikt voor de nieuwe vertrekhal van Schiphol Terminal Zuid. De Amsterdamse luchthaven wil hier een gebouw ‘… met veel licht, ruimte en rust’ neerzetten. 

Schiphol opent de eerder aangekondigde A-pier in 2027. Tegelijkertijd worden ook de pieren B, C, D en H/M gerenoveerd. Denk daarbij aan het verbeteren van de energievoorzieningen en klimaatbeheersing. Ook moet er meer ruimte voor zowel de reizigers als de vliegtuigen komen. Voor de grootste vliegtuigen zijn zelfs extra gates voorzien. Uiteraard voegt Schiphol op deze plekken ook nieuwe winkels en horeca toe. Daarbij moet de nieuwe Lounge 1 als voorbeeld dienen. 

Amsterdam Airport Schiphol in 2050 visuele impressie

Betere bereikbaarheid 

Het blijft niet bij alleen een nieuwe terminal op Schiphol. Ook de bereikbaarheid moet beter. De luchthaven is al goed bereikbaar per auto en openbaar vervoer. Maar als er meer reizigers komen dan moeten er nog meer en frequentere opties voorhanden zijn. In samenwerking met de overheid zal er dan ook gewerkt worden aan de wegen rondom het vliegveld. Maar ook het openbaar vervoer moet beter. Zo zijn er plannen voor een uitbreiding van de Noord/Zuid metrolijn tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. 

Om de plannen van Schiphol uit te kunnen voeren zal KLM wel enkele gebouwen op moeten geven. Het gaat om andere catering- en vrachtactiviteiten. De definitieve overeenkomst daarvoor volgt naar verwachting in het tweede kwartaal van volgend jaar. KLM krijgt hiervoor een vergoeding om te investeren in nieuwe gebouwen. Hoewel KLM de plannen van Schiphol verwelkomt blijft de maatschappij kritisch op de stijging van de havengelden, die weer zijn weerslag op de ticketprijzen heeft. 

Duurzaamheid hoog in het vaandel

Hoewel duurzaamheid een lastig onderwerp is voor een luchthaven wil Schiphol ook hier een steentje bijdragen. Het vliegveld wil dan ook dat alle activiteiten op de grond in 2030 90% minder uitstoot veroorzaken dan in 2019. Bijvoorbeeld door minder gas te verbruiken en meer elektrische voertuigen in te zetten. Maar ook de nieuwe gebouwen op Schiphol, zoals de nieuwe Terminal, A-pier en de te renoveren C-pier, gasloos en volgens de laatste duurzaamheidsinzichten te bouwen. 

Strategie 2050

Het lijkt nog erg ver weg, maar Schiphol kijkt al uit naar 2050. Met deze ‘stip op de horizon’ wil de luchthaven de plannen tot 2035 concreet maken. In de laatste plannen wordt gewerkt met zes speerpunten. De belangrijkste daarvan is dat Schiphol weer een plaats moet krijgen in de top 3 van Europese hub-luchthavens. Verder moet de relatie met de omgeving verbeteren (en die is niet altijd even goed geweest). In het plan staat ook dat er aandacht moet zijn voor betere arbeidsomstandigheden, ontwikkeling van regionale luchthavens en internationale samenwerking. Dit alles kan alleen als Schiphol een financieel sterke positie behoudt.

Bron foto’s: Schiphol

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *