Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Airbus A321XLR maakt volgend jaar zijn debut bij Saudia. De SkyTeam maatschappij zet het toestel namelijk vanaf mei 2026 in op diverse bestemmingen in Europa, Afrika en India. Het vliegtuig krijgt zowel een Business als Economy Class cabine. In de Business Class hebben passagiers beschikking over een full-flat stoel.
Vlootvernieuwing
Saudia vliegt met een aardige vloot van meer dan 160 vliegtuigen. De long haul vloot bestaat voornamelijk uit Boeing 777, 787 Dreamliner en Airbus A330 toestellen. Op short haul vliegt de Airbus A320 en A321. Vanaf volgend jaar komt daar de nieuwe generatie Airbus A321XLR bij.
De A321XLR is een populaire keuze voor medium haul bestemming, maar vooral voor de relatief korte long haul routes. De XLR kan namelijk afstanden tot 8.700 kilometer afleggen (tot 11 uur vliegen). Een dergelijk vliegtuig maakt het voor airlines interessant om routes te bedienen waar te weinig vraag voor is om grote toestellen op in te zetten. Maar ook de efficiëntie en kosten zijn ook gunstiger in vergelijking met veel wide bodies.
Saudia zal in de A321XLR zowel Business als Economy Class aanbieden met in totaal 144 plaatsen. De 24 Business Class suites hebben een 1-1 configuratie. De suites zijn van het type VantageSOLO van fabrikant Thompson Aero. Business passagiers kunnen hun stoel omtoveren tot een bed van bijna twee meter en hebben beschikking over een 18 inch inflight entertainment systeem. Aan privacy is ook gedacht: elke stoel heeft een eigen schuifdeur. In Economy Class hebben passagiers een ruime recline en een 13 inch inflight entertainment systeem. Deze cabine is vergelijkbaar met die van ITA.
Saudia Airbus A321XLR bestemmingen
De grote vraag is natuurlijk op welke bestemmingen we de nieuwe Airbus van Saudia kunnen verwachten. Bij de aankondiging in 2023 werden Milaan, Barcelona, Brussel, Rome, de Malediven en Dakar als kandidaten genoemd. Uit een recente wijziging in de dienstregeling van Saudia blijkt de lijst er echter iets anders uit te zien. Hieronder een overzicht van wat nu bekend is.
| Route | Startdatum | Frequentie | Vervanging van |
| Jeddah – Barcelona | 27 oktober 2026 | 3x / week | Boeing 787 Dreamliner |
| Jeddah – Genève | 1 september 2026 | 4x / week | Airbus A330 |
| Jeddah – Madrid | 1 augustus 2026 | 4x / week | Boeing 787 Dreamliner |
| Jeddah – Malé (Malediven) | 1 juli 2026 | 3x / week | Boeing 787 Dreamliner |
| Jeddah – Mauritius | 25 oktober 2026 | 3x / week | Boeing 787 Dreamliner |
| Jeddah – Wenen | 1 juli 2026 | 3x / week | Airbus A320 |
| Riyad – Athene | 5 augustus 2026 | 1x / week | Airbus A320 |
| Riyad – Genève | 2 september 2026 | 3x / week | Airbus A330 |
| Riyad – Moscow Sheremetyevo | 3 juli 2026 | 3x / week | Airbus A320 |
| Riyad – Jeddah | 1 juli 2026 | Beperkt | Diversen |
Saudia zet de gloednieuwe Airbus A321XLR dus in naar Barcelona, Genève, Madrid, Malé, Mauritius, Wenen en Moskou. Maar ook voor de relatief korte vlucht tussen Riyad en Jeddah. Helaas staan Amsterdam, Brussel en Düsseldorf nog niet in het lijst. Maar daar komt wellicht begin volgend jaar verandering in.
Bron omslagfoto: InsideFlyer / Bron foto’s artikel: Saudia









Geef een reactie