Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
SAS heeft besloten om weer business class op Europese vluchten aan te bieden. Deze moeten de huidige SAS Plus product vervangen. Eerder deze maand werd ook al bekend dat de Scandinavische maatschappij gaat uitbreiden met 14 bestemmingen.
SAS komt met business class op Europese vluchten
Alhoewel business class op Europese vluchten eigenlijk niet veel voorstelt is dit toch een vooruitgang te noemen. Het is niets meer dan een economy class stoel waarbij de middelste stoel geblokkeerd is en dienst doet als tafeltje. Echter kunnen business class passagiers wel gebruikmaken van alle business class faciliteiten zoals priority check-in, loungetoegang, priority boarding en extra service aan boord. Zo hebben zij in het vliegtuig toegang tot een toilet voor alleen business class passagiers en serveert de crew ook maaltijden en dranken aan boord. SAS Plus biedt in tegenstelling tot de business class echter geen geblokkeerde midden stoel. Passagiers hebben ook geen toegang tot een toilet die alleen maar voor SAS Plus passagiers toegankelijk is.
Het is op dit moment nog niet precies bekend wanneer SAS deze wijziging doorvoert. Zoiets hoeft uiteraard niet lang te duren aangezien dit slechts enkele aanpassingen vergt.
Reden voor business class
De precieze reen hierachter is niet bekend. Echter heeft Air France-KLM onlangs wel flink in de Scandinavische maatschappij geïnvesteerd en het is natuurlijk goed in te denken dat beide maatschappijen een business class service aan willen bieden op Europese vluchten. Zeker als je bedenkt dat SAS in de toekomst zal toetreden tot SkyTeam en in een later stadium zelfs deel zal uitmaken van de trans-Atlantische joint venture.
Uitgelichte afbeelding: SAS
Van Gooiland zegt
“Zo hebben zij in het vliegtuig toegang tot een toilet voor alleen business class passagiers”.
In theorie misschien wel, maar de praktijk is vaak een ander verhaal. Er zijn inderdaad luchtvaartmaatschappijen die ervoor zorgen dat economy pax geen toegang krijgen tot het voorste toilet. De brutale onder hen die dwars door het gordijn heen naar voren marcheren worden zonder pardon naar achteren gestuurd. Toevallig zijn dit de maatschappijen die er ook voor zorgen dat Economy pax tijdens het boarden niet hun hutkoffer en keukenaanrecht in de Business Class bagagebakken plaatsen, en bij aankomst de Business Class pax daadwerkelijk als eerste laten uitstappen door het gangpad fysiek te versperren.
Bij KLM vinden ze natuurlijk alles best, de Economy pax mogen voordringen, hun inboedel overal inproppen, en zelf kiezen naar welke plee ze gaan. Ik twijfel er niet aan dat SAS dit goede voorbeeld zal volgen, die Scandinaviërs zijn sowieso nogal egalitair.
Van Gooiland zegt
“Het is op dit moment nog niet precies bekend wanneer SAS deze wijziging doorvoert. Zoiets hoeft uiteraard niet lang te duren aangezien dit slechts enkele aanpassingen vergt.”
Ja hoor, dat is wel bekend: met ingang van S25, dus over ruim een half jaar.
Tom zegt
Ik ben vooral benieuwd of passagiers die al Plus tickets gekocht hebben een stoel in business krijgen (oftewel: worden die tickets naar business geconverteerd?) en of dit dan business class XP gaat opleveren voor Flying Blue Frequent Flyers?