Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een van de leuke dingen aan de ‘miles and points’ hobby is het feit dat je gespaarde punten kan besteden aan zaken die je normaal niet zo snel zou boeken. Denk aan een First Class ticket met het vliegtuig of een verblijf in een luxe 5-sterren resort. Hilton Honors is mijn primaire hotelprogramma en het heeft vaak lucratieve promoties waarbij je snel extra bonuspunten spaart. Inmiddels had ik een behoorlijke sloot punten die ik graag wilde besteden aan een mooi hotel. Het Waldorf Astoria Ras al Khaimah in de Verenigde Arabische Emiraten stond al lang op mijn wensenlijstje. Dit hotel wordt gezien al een van de beste ketenhotels in de VAE in zijn klasse, en zeker in Ras al Khaimah. Deze locatie had mijn voorkeur boven het Waldorf op The Palm in Dubai omdat het een veel ruimer opgezet resort is. Bovendien was het op mijn reisdata goedkoper qua punten (RAK is sowieso goedkoper dan Dubai door minder overheids- en toeristenbelasting). Voor 59k Hilton Honors punten per nacht boekte ik drie nachten in het Waldorf Ras al Khaimah.
Waldorf Astoria Ras al Khaimah – Locatie
Het hotel ligt in het Al Hamra gedeelte van het Emiraat Ras al Khaimah (RAK), op ongeveer een uur rijden van de luchthaven van Dubai. Dit is een soort leisure enclave met ook het Ritz Carlton, Hilton Al Hamra Resort en Al Hamra Village & Beach Resort. De stad zelf ligt nog eens 30km verder noordwaarts. Hierdoor ben je aangewezen op de faciliteiten van het hotel of de buren, of de taxi. De bescheiden Al Hamra Mall ligt op loopafstand en biedt wat winkels, restaurants, cafés en een supermarkt. In tegenstelling tot Dubai is het in RAK overigens mogelijk om zonder vergunning alcohol te kopen. Naast het hotel ligt de Al Hamra Golf Club met 18-holes wat voor vele gasten een aantrekker is.
Hotel – Entree
Voorafgaand aan mijn verblijf in RAK verbleef ik in het Fairmont Ajman. Rond 1 uur ’s middags namen we de taxi naar het Waldorf. Het complex is al van ver te zien. Het is werkelijk waar een imposant gebouw. Het complex is gebouwd in opdracht van de sheikh van het Emiraat en moest ook een paleis voorstellen. Naast het Waldorf zijn er ook residenties in hetzelfde gebouw.
Via een oprijlaan kom je bij de metershoge entree. Hier werden onze koffers al snel in ontvangst genomen.
Bij binnenkomst valt de signature klok, die elk Waldorf Astoria heeft, op. Deze in RAK is de duurste van alle Waldorf hotels ter wereld; wat ze in de vestiging in Dubai natuurlijk niet leuk vinden. 😉
We begaven ons naar de receptie. Hier waren we na even wachten aan de beurt. Aangezien we een kamer met twin beds nodig hadden, was een upgrade naar de volgende categorie, een junior suite, niet mogelijk. We kregen daarom dezelfde categorie die we geboekt hadden; een Family Classic Room. De categorieën kamers zijn in dit hotel ingedeeld naar uitzicht en niet zo zeer oppervlakte. We kregen dus wel een grotere kamer maar officieel met hetzelfde uitzicht. De kamers starten bij 56 vierkante meters dus dat is al uitstekend! Op conto van Hilton Honors Gold status kregen we bovendien ontbijt voor twee in het restaurant en gratis wifi. Verder kregen we nog een brochure met het maandprogramma van de restaurants en entertainment, en plattegrond.
En paar dagen voor aankomst krijg je bij Waldorf Astoria een persoonlijke conciërge toegewezen die per mail contact opneemt of op dag van aankomst belt. Deze conciërge kan je helpen met speciale verzoeken of bijvoorbeeld restaurantreserveringen. Na de check-in formaliteiten begeleidde onze conciërge ons ook naar de kamer op de 7e verdieping. Onderweg vielen de erg ruime gangen op. Loze ruimte was blijkbaar geen issue!
Family Classic Room
Eenmaal in de kamer kregen we een korte rondleiding. Gelijk bij de ingang rechts is de prachtige zwart marmeren badkamer. Deze was erg ruim, met aparte inloopdouche, bad, toilet en twee bassins. De amenities waren van Salvatore Ferragamo.
Links in de hal, tegenover de badkamer, was de dressing room met kofferrek, kastruimte, kluisje en dergelijke.
En toen kwam de rest van de kamer… Wauw! Ik was echt onder de indruk van de ruimte en inrichting. Van de foto’s online had ik eerst nog de verwachting dat het té klassiek en oubollig zou zijn, maar de inrichting was chique, licht en uitstekend onderhouden. Normaal gesproken zou ik een hertengewei als lamp afzichtelijk vinden maar hier werkte het toch.
Links waren twee grote, comfortabele bedden.
Hier tegenover was een grote TV op een dressoir dat de kamer in tweeën deelde. Aan de andere kant was een zitgedeelte met bank en meerdere stoelen, en nog een tweede TV. Er was ook nog een apart bureau.
De kamer was uitgerust met een Nespresso apparaat (en originele cups in plaats van de gebruikelijke huismerk capsules) en waterkoker. Aan flesjes water was geen tekort; ik telde er wel 12 en bij elke servicebeurt werd het weer aangevuld. Ook een goed gevulde minibar ontbrak niet.
Naast het bureau was ook nog de deur naar het balkon in L-vorm met twee stoeltjes. Het uitzicht was geen volledig zeezicht maar om de hoek kon je het zwembad gedeelte zien. Dat maakte tijdens ons verblijf niet uit aangezien het toch veel te heet was om op het balkon te zitten!
Junior Suite
Tijdens mijn verblijf had ik de kans om ook een junior suite te bezoeken. Zoals gezegd zijn de kamers ingedeeld op uitzicht en niet op oppervlakte. Eerlijk gezegd had de classic kamer mijn voorkeur. Deze leek groter omdat het niet één vierkante ruimte was. Qua oppervlakte maakte het ook weinig verschil; onze kamer was zelfs groter. De junior suite had wel direct zeezicht.
Zwembad, strand en resort
Het Waldorf is écht een strandresort. Het buitengedeelte, een verdieping lager dan de lobby, was dan ook erg ruim en uitgebreid opgezet. Direct bij het hotel was het (gekoelde) hoofdzwembad met voldoende ligbedden en ook (gratis) cabana’s met meer schaduw.
Erg fijn, en ook duurzaam, waren de waterstations die rondom het zwembad stonden. In plaats van plastic wegwerpflesjes kon je hier een herbruikbaar plastic glas vullen met gekoeld (infused) water en ijsblokjes. Dat was in oktober ook wel nodig met de temperatuur! Maar zo bespaart het hotel al flink wat afval.
Bij dit zwembad was ook de swim-up bar. Het viel wel op dat dit een echt familie resort is met, zeker tijdens de vakantie, ook jonge kinderen. Naast toeristen uit voornamelijk het VK waren er ook veel expats op een weekendje weg. Het zwembad was dus niet echt rustig en op sommige momenten ook vol met opblaasspeeltjes.
Verderop het resort is er ook een adult-only infinity pool. Hiernaast was net voor onze aankomst de Siddharta Lounge geopend; een soort beachclub. In plaats van kindergeschreeuw zal je hier dus luide muziek moeten aanhoren 😉 . Er zijn hier ook gratis cabana’s maar voor de rest is er weinig schaduw. We maakte dus toch voornamelijk gebruik van het hoofdzwembad.
Alle gebieden in de tuin waren schoon en goed bijgehouden.
En dan was er nog het prachtige en brede, 350m lange strand.
Restaurants, cafe’s en bars
Er is een ruime verscheidenheid aan eetgelegenheden in het hotel. Zoals te verwachten zijn deze ook behoorlijk geprijsd, maar de kwaliteit is er ook naar.
Op de begane grond heb je de Lexington Grill voor vleesspecialiteiten. Dit restaurant is uitgeroepen tot het beste steakhouse van het Midden-Oosten en is geïnspireerd op een klassiek New Yorks steakhouse.
Bij UMI kun je genieten van (op sommige dagen speciaal ingevlogen uit Tokyo) vis, sushi en teppanyaki. Marjan serveert Midden-Oosterse cuisine en biedt bovendien een mooi uitzicht vanuit een van de hoogste verdiepingen.
Qasr al Bahar is het buffet restaurant waar ook ontbijt wordt geserveerd. Dit restaurant was verrassend ingetogen qua formaat. Je kunt binnen of buiten zitten. De selectie bij het ontbijt was niet enorm, maar de kwaliteit was uitstekend. Vooral de koffie en sapjes waren echt een tandje beter dan wat je normaal gesproken krijgt.
Gasten die half board hebben geboekt kunnen hier ook het diner nuttigen. Op sommige avond is er een thema. Wij hebben hier één keer gedineerd en net als bij het ontbijt gold: de selectie is niet mega maar de kwaliteit is zeer hoog. Er zijn verschillende live cooking stations en de chefs kunnen op verzoek ook andere dingen klaarmaken. De service was over het algemeen ook top! Alles werd snel afgeruimd en herhaaldelijk werd gevraagd of alles in orde was. Op sommige momenten was het restaurant wel echt vol en sommige gasten moesten wachten tot een tafel vrijkwam.
Overdag kun je bij Azure Italiaans lunchen op het terras, in het restaurant of aan het zwembad.
Verder is er in de lobby nog de Peacock Alley gevestigd waar je ’s middags een high tea kunt nuttigen of ’s avonds een cocktail. Camelia is nog een tea lounge met een buitenterras.
Le Diwan specialiseert zich in shisha en 17Squared serveert cocktails en andere alcoholische drankjes.
Faciliteiten
Het hotel heeft vanzelfsprekend een spa, op de begane grond vlakbij het zwembad.
Ook zijn er een business center, gym en verschillende winkeltjes. Naast de nabij gelegen golfclub zijn er ook eigen tennisvelden. Verder is er een kids club. Er worden dagelijks verschillende activiteiten georganiseerd zoals movie night en een valkeniersshow op het strand. ’s Avonds is er live muziek in de verschillende bars, van piano en jazz in de lobby tot een DJ bij de Siddharta Lounge.
Service
Gedurende mijn gehele verblijf viel de service positief op. Overal ging het personeel net een stapje verder dan in andere vijf-sterren hotels. Bijvoorbeeld vergeleken met het Fairmont Ajman waar ik net vandaan kwam. Bij het Waldorf krijg je bij het zwembad niet zomaar een handdoek mee. Het personeel loopt daarentegen met je mee om een plekje te vinden en maakt de strandstoel op. Op het heetst van de dag werd rondgegaan met waterijsjes. In het restaurant herkende ze ons bij naam en naar het kamernummer werd alleen op dag 1 gevraagd. De service bij het ontbijt en diner was snel en secuur en de manager kwam geregeld langs om te vragen of alles in orde was. Ook al waren we ’s avonds een uurtje weg om te eten, na terugkomst had de kamer weer een opfrisbeurt gekregen inclusief turndown service en compleet met dadel op het hoofdkussen. Voor reserveringen had je de persoonlijke conciërge als aanspreekpunt maar via de Hilton Honors app kon je ook tekstberichten sturen naar de receptie. Zo was een late check-out vanaf het zwembad geregeld…
Al met al was de service in het Waldorf, bij bijna alle onderdelen, merkbaar vriendelijker, pro-actiever en uitgebreider dan andere vijf-sterren hotels die ik heb bezocht. Hierdoor onderscheidt Waldorf Astoria zich wel van de andere luxe Hilton merken.
Miya zegt
Erg mooi hotel, zelf mogen verblijven in Feb 2021 en veel herkenbaar dat je schrijft. Een kleine correctie op voor alcohol, in Dubai mag je tegenwoordig als toerist (met geldig toeristen visa), overal alcohol kopen en heb je geen licentie nodig. Je moet wel je paspoort laten zien.