Review: Vietnam Airlines Business Class | Boeing 787-9 Dreamliner | Busan – Ho Chi Minhstad26 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eén van de SkyTeam leden die we wat minder vaak voorbij zien komen is Vietnam Airlines. Hoog tijd dus om een keertje met de nationale airline van Vietnam te vliegen. Na onze roadtrip door Zuid-Korea kiezen we dan ook Vietnam Airlines om naar Kuala Lumpur te reizen, met een overstap in Ho Cho Minhstad. Check deze review voor een uitgebreid verslag van de Vietnam Airlines Business Clas vlucht van Busan naar Ho Cho Minhstad in de Boeing 787 Dreamliner. 

Boeking via Vietnam Airlines

De vluchten had ik direct bij Vietnam Airlines via de website geboekt. Hiervoor betaalde ik een bedrag van ongeveer € 460 per ticket. Het vliegticket omvat dus 2 vluchten: van Busan naar Ho Chi Minhstad en van Ho Chi Minhstad naar Kuala Lumpur. Zie ook de tabel hieronder. 

RouteVluchtnummerToestel
Busan-Ho Chi MinhstadVN432Boeing 787-9
Ho Chi Minhstad-Kuala LumpurVN677Airbus A321

Het Business Classic ticket is inclusief stoelselectie, 2 stuks handbagage en een accessoire (ieder maximaal 10 kg) en 2 stuks ruimbagage (ieder maximaal 32 kg). Normaal krijg je 1 stuk ruimbagage, maar omdat k Flying Blue Platinum lid ben kwam daar eentje bij. Met het Business Classic tarief is wijzigen en annuleren mogelijk, maar wel tegen een bijbetaling. Bij het Business Flex tarief is wel gratis, maar voor annuleren is er nog steeds een fee (hoeveel dat is kan ik niet terugvinden).

Roadtrip Zuid-Korea

Deze herfst maakte ik met de familie een prachtige roadtrip door Zuid-Korea. De start was in Antwerpen waar we met de Eurostar richting Schiphol (AMS) gaan. Hier stapten we over op de Boeing 777-200ER van KLM die ons in Premium Comfort naar Seoul (ICN) vloot. Na een kort bezoek aan hoofdstad Seoul en verblijf bij het Grand Mercure Ambassador Seoul Yongsan haalden we de huurauto op bij Avis en kon de roadtrip echt starten. De route ging van Seoul naar onder meer Sokcho, Andong, Daegu, Gyeongju en eindigde in Busan. De reis is echt een mix van stad en natuur, waarbij de Koreaanse Indian Summer één van de hoogtepunten is.

Amnam Park, Busan, Zuid-Korea

Na onze Koreaanse roadtrip hebben we nog een paar dagen Kuala Lumpur op het programma staan. We vliegen in Business Class met Vietnam Airlines van Busan (PUS) naar Ho Chi Minhstad met de Boeing 787-9 Dreamliner en in deze review lees je er alles over.

Check-in en bagage-afgifte Busan Gimhae International Airport

Na een prachtige roadtrip door Zuid-Korea is dus het tijd om verder te reizen naar Maleisië. Hier zullen we nog een paar dagen een bezoek brengen aan Kuala Lumpur, waarna we met KLM weer huiswaarts gaan. De reis is dus gelukkig nog niet voorbij!

Vroeg in de ochtend nemen we vanuit het ibis Ambassador Busan de taxi naar de internationale luchthaven van Busan. De rit duurt ongeveer 20 minuten, maar op andere tijdstippen kan dit afhankelijk van het verkeer tot wel 50 minuten duren. 

Ingang van het Ibis Ambassador Busan City

Eenmaal aangekomen bij Terminal 1 voor internationale vluchten laden we onze bagage uit en gaan we op zoek naar de check-in desks van Vietnam Airlines. Bij binnenkomst zien we die gelijk tegenover de ingang. Er staat echter een flinke rij voor de paspoort- en securitycontrole waar we eerst nog een weg door moeten banen om bij de desks te komen. 

Voor Business Class passagiers heeft Vietnam Airlines speciale counters helemaal links van het check-in gebied. Hier zijn we vrijwel direct aan de beurt, ondanks de lange rij bij Economy Class. De rij voor Business Class passagiers kan ook gebruikt worden door passagiers die niet in Business reizen, maar wel SkyPriority hebben. Denk bijvoorbeeld aan Flying Blue Gold, Platinum en Ultimate leden. 

De dame bij de check-in is zeer vriendelijk en helpt ons goed. Het duurt wel iets langer dan verwacht omdat er een verschil lijkt te zijn met de voornamen in de boeking en het paspoort. Gelukkig is dit middels een getekend formulier op te lossen. Daarna gaat de bagage met Priority label op de band en krijgen we de boarding passes. De rij voor de paspoort- en securitycontrole is inmiddels al iets korter geworden. Met een kleine 25 minuten staan we airside.

Van deze review van Business Class vlucht in de Dreamliner van Vietnam Airlines hebben we ook een videoreview gemaakt. Deze bekijk je hieronder of op ons kanaal. InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol met reviewsInsideLooks en trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Korean Airlines Lounge

Onze vlucht VN423 van Busan Gimhae (PUS) naar Ho Chi Minh Stad (SGN) heeft een kleine vertraging van 30 minuten. Dat geeft ons mooi nog wat extra tijd om de airport lounge te bezoeken. Vietnam Airlines heeft op het vliegveld van Busan zelf geen lounge. We krijgen bij de check-in een uitnodiging om de Korean Airlines Lounge (KAL) te bezoeken. Deze is vlakbij de boarding gates te vinden op de 3e verdieping. 

Gimhae Busan Airport airside

Het ontvangst is erg vriendelijk en na controle van de lounge-uitnodiging en boarding pass mogen we naar binnen. De lounge is niet heel groot, maar wel mooi ingericht. Links achterin is het buffet. En rechts zijn de ruime toiletten. Er zijn geen gelegenheid om te douchen.

Na het loungebezoek gaan we richting Gate 6. Initieel stond er Gate 1 gepland, maar dat werd last minute gewijzigd. Gelukkig werd dit duidelijk kenbaar gemaakt op de monitoren met vluchtinformatie.

Van ons bezoek aan de KAL Lounge hebben we ook een video review gemaakt. InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol met reviewsInsideLooks en trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Boarding

Als we bij de gate aankomen staat er al een flinke rij. Business Class passagiers mogen gebruik maken van SkyPriority boarding, dit is een aparte (veel kortere) rij. Na nog een controle van het paspoort en boarding pass gaan we naar een bus die ons naar het vliegtuig brengt. De eerste bus vervoert de Business Class passagiers en reizigers met SkyTeam Elite Plus status. 

SkyPriority boarding voor Vietnam Airlines Business Class passagiers in Busan

Ik moet zeggen dat het boarding process heel netjes is georganiseerd. Alles wordt duidelijk omgeroepen en gecontroleerd. Daar kunnen sommige airlines nog een puntje aan zuigen. Als we aan komen rijden bij de Dreamliner gaan we met een trap het toestel in. Daar staat de crew al klaar om de passagiers hartelijk te verwelkomen. Ik word meteen naar mijn stoel 4A in de Business Class begeleid. 

Rond 10.30 uur stijgen we op en vliegen we over het laagland van Busan, met op de achtergrond de heuvels en bergen. Vanuit de lucht is goed zichtbaar hoe groot Busan en de voorsteden zijn, met veel hoogbouw. We vliegen in zuidwestelijke richting over het eiland Jeju en gaan daarna langs de oostkust van China en Hong Kong naar Ho Chi Minh Stad. 

Uitzicht op de omgeving van Busan

Vietnam Airlines Business Class cabine in de Boeing 787-9

De Business Class cabine is in de Boeing 787-9 Dreamliner ingedeeld in 1-2-1. Hierdoor hebben alle passagiers direct toegang tot het gangpad. De 7 Business Class rijen bieden dus een totale capaciteit van 28 passagiers. 

Vietnam Airlines Boeing 787-9 Business Class indeling

Elke Business stoel kan volledig plat, waardoor een bed van 198 cm ontstaat. De stoel is verder voorzien van een deken, los hoofdkussen en pantoffels. Links in de stoel is een uitklapbaar tafeltje te vinden. Het tafeltje is helaas niet verschuifbaar naar voren of achteren en het formaat is ook wat klein voor Business Class als je het mij vraagt. Dit zijn wel minpunten is als je aan het eten bent of wat werk wil doen. Het is overigens wel mogelijk de stoel wat naar voren te verzetten zonder dat de rugleuning plat gaat.

De stoel is gemakkelijk te verzetten middels het bedieningspaneel links in de stoel. Dit is op 8 manieren in te stellen. Er zijn ook 3 knoppen voor een snelle wijziging naar bijvoorbeeld het bed of juist de stand voor het opstijgen en landen. Het bedienen van de stoel gaat wat langzaam, maar werkt wel prima. 

Vietnam Airlines Boeing 787-9 Business Class bedieningspaneel

Ik vind de Dreamliner Business Class stoel van Vietnam Airlines prima zitten. Een medepassagier klaagde wel over de hardheid van het zitkussen. Daar had ik zelf geen last van. Maar bij mij zat weer het kussen van het voetenbankje los, wat het lastig maakt mijn voeten hierop te rusten.

Verder heeft deze Boeing 787-9 Dreamliner individueel dimbare ramen. Hierdoor is het gemakkelijk om zelf in stellen hoeveel licht je door wil laten. Ook is er een leeslampje met meerder standen en individueel in te stellen luchtventilatie.

Vietnam Airlines Boeing 787-9 Business Class fully flat seat

Vietnam Airlines Business Class Amenitiy kit

Elke Business Class passagier krijgt een grijze Samsonite amenity kit. Hierin zitten verzorgingsproducten van Sprekenhus Oslo. Denk bijvoorbeeld aan lippenbalsem. Verder vind je in de kit een slaapmasker, kam, oordopjes, tandenborstel met tandpasta en sokken. De kit is eventueel opnieuw te gebruiken als toilettasje.

Vietnam Airlines Business Class Amenity kit van Samsonite
Vietnam Airlines Business Class Amenity kit van Samsonite

Maaltijden en service aan boord

Wanneer de eerste Business passagiers goed en wel aan boord zitten volgt een welkomstdrankje. Er is keuze uit water, sinaasappelsap en champagne. Ook krijgen we een koud handdoekje. Kort na het opstijgen volgt een amuse met diverse crostinis van verse groentes en meloen. Het ziet er leuk uit, maar het smaakt niet heel bijzonder moet ik zeggen. 

Mijn vegetarische hoofdgerecht had ik vooraf besteld. Dit betreft een rijstgerecht met broccoli en tofu. Dit smaakt prima, maar is verder ook niet heel bijzonder. Als dessert volgt de keuze uit een kaasplankje met noten en druiven, vers fruit of Haagen-Dasz ijs. De maaltijdservice wordt afgesloten met koffie of thee. Daarbij is ook keuze uit Vietnamese koffie, die heel erg goed smaakt. 

Van de maaltijden had ik eigenlijk wel wat meer verwacht. Het ziet er qua presentie prima uit, maar de smaak van mijn hoofdgerecht laat absoluut te wensen over. Hier moet Vietnam Airlines wel op verbeteren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een medepassagier had ook een speciale maaltijd met vis, deze smaakte overigens wel erg goed. 

Na de maaltijd heb ik nog verschillende keren groene thee en snacks besteld. De crew reageerde snel op calls en serveerde ook snel uit. Daarbij vind ik de vriendelijkheid en service van de cabin crew in het algemeen heel erg sterk. Het zit hem in kleine dingen, zoals het aanbieden om het leeslampje aan te zetten als je aan het werk bent en het netjes afruimen van het tafeltje.

Vietnam Airlines Boeing 787-9 Business Class IFE scherm Met Vietnamese koffie

Inflight Entertainment

In deze Business Class review over de Dreamliner van Vietnam Airlines zal ik ook het Inflight Entertainment systeem bespreken. De naam is LotusStar. Hierop kun je films, series en tv kijken, evenals muziek luisteren en spelletjes spelen. Je kunt zelfs boeken op het 15,4 inch (39 cm) scherm lezen. Verder is er een kindergedeelte met films, muziek, tv en spelletjes geschikt voor de jongere reiziger. Tot slot is er natuurlijk de interactieve Skymap / 3DMaps om de voortgang van de vlucht te volgen (voor de rawdogging liefhebbers). Het systeem werkt prima en snel, maar is qua ontwerp zeker niet het meest moderne dat ik gezien heb. 

Vietnam Airlines Boeing 787-9 Business Class IFE scherm

Tip voor de filmfanaat: wil je de aangeboden films per genre zien, in plaats van één lange lijst? Tik dan op het knopje ‘List All’. Je krijgt dan alle genres te zien, zodat je sneller een keuze kunt maken. Ik kwam hier zelf pas na heel wat scrollen achter.

Het grote scherm is helder en werkt ook qua touchscreen goed. De aanraakgevoeligheid is prima ingesteld. Je hoeft dus niet ‘hard’ op het scherm te tikken. Naast het touchscreen is het ook mogelijk om het IFE te bedienen met de afstandsbediening links in de stoel. Het scherm is standaard ingeklapt in de stoel voor je. Middels een knopje kun je het uitklappen en eventueel verder naar voren halen. Hierdoor wordt wel één raam geblokkeerd. 

Voor het beluisteren van de content is er ook een bedrade koptelefoon. Deze werkt prima en sluit het geluid van de cabine aardig af. De volumeknop zit op de koptelefoon zelf, wat eigenlijk heel handig werkt. Het is niet mogelijk om draadloos met je eigen koptelefoon te verbinden.

Vietnam Airlines bedrade hoofdtelefoon voor het IFE

In de stoel is ook voorzien van wat lectuur. Het gaat om het inflight magazine (verschillende edities) en de flight safety card over de Boeing 787-9 Dreamliner. Ook zijn er nog 2 misselijkheidszakjes.

Onder de aansluiting voor de bedrade koptelefoon is ook een USB-A poort voor het opladen van mobiele apparaten. En onderin de stoel is nog een internationaal stopcontact. Er is op dit toestel helaas geen WiFi beschikbaar. 

Boeing 787-9 van Vietnam Airlines opbergruimte, lectuur en stopcontact.

Toiletten

Voorin de Business Class cabine zijn er 2 toiletten. Deze hebben een standaard formaat. Eén toilet is iets ruimer en heeft ook een babyverschoontafel. De toiletten zijn voorzien van amenities als handzeep, handcrème, body mist en scheermesjes. En er staat een kunstbloem in een vaasje, wat een leuk detail is. In mijn ervaring zijn de toiletten verder schoon en netjes.

Aankomst Tan Son Nhat International Airport (Ho Chi Minh Stad)

Het is tegen 14.30 uur als de landing voor de luchthaven Tan Son Nhat, beter bekend als Saigon Airport, wordt ingezet. De cabin crew maakt de cabine gereed voor landing en haalt het serviesgoed netjes op. Niet veel later landen we met een vertraging van ongeveer 30 minuten op de luchthaven SGN.

Boeing 787-9 van Vietnam Airlines gereed voor landing

Ook hier parkeert de Dreamliner op het platform. De bussen staan al klaar om ons naar het terminal gebouw te brengen. Voor Business Class passagiers is er een speciale bus met luxe stoelen. Deze rijdt als eerste richting Terminal 2. Eenmaal aangekomen vervolgen we onze weg naar International Transfers. We vliegen vanmiddag namelijk met Vietnam Airlines verder naar Kuala Lumpur. Weer in Business Class, maar wel in de kleinere Airbus A321neo. Gelukkig kunnen we nog even in de Vietnam Airlines Lotus Lounge 1 vertoeven. 

Boeing 787-9 van Vietnam Airlines staat geparkeerd op het platform

Vietnam Airlines, de nationale carrier van Vietnam

In deze review over de Vietnam Airlines Dreamliner Business Class vlucht van Busan naar Ho Chi Minh Stad zal ik ook kort wat vertellen over de achtergrond van de maatschappij. Vietnam Airlines (VN) is een relatief jonge maatschappij. De airline werd namelijk pas in 1993 opgericht door de Vietnamese overheid. Ruim 6 jaar later volgde het frequent flyer programma Vietnam Airlines Lotusmiles. In 2015 werd de maatschappij het 10e lid van luchtvaartalliantie SkyTeam. Daarmee is het naar eigen zeggen ook het eerste Zuid-Aziatische lid. Inmiddels krijgt de Vietnamese nationale maatschappij 4 sterren van SkyTrax en 5 sterren van APEX.

Boeing 787-9 van Vietnam Airlines staat geparkeerd op het platform

Vietnam Airlines beschikt over een moderne vloot van zowel long als medium en shorthaul toestellen. In 2003 ontvangt de maatschappij haar eerste Boeing 777-200ER. En in 2015 volgden de Airbus A350-900XWB en de Boeing 787-9 Dreamliner. Daarnaast vliegt VN nog met de Airbus A321, A321neo en ATR 72-500.

Bron foto’s Review Vietnam Airlines Business Class Boeing 787-9 Dreamliner: InsideFlyer – Christian

Overzicht

Publicatie Datum

1 December 2024

Voordelen

- Goed georganiseerd boarding proces
- Zeer vriendelijke crew aan boord
- Uitgebreid nagerecht met kaasplankje, vers fruit en Haagen-Dazs ijs

Nadelen

- Geen Vietnam Airlines lounge op de luchthaven, in plaats daarvan toegang tot kleinere Korean Airlines Lounge
- Tafeltje aan de kleine kant voor Business Class
- Maaltijden aan boord laten qua smaak te wensen over
- IFA voelt wat ouderwets qua ontwerp

Reisklasse

Stoel

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Vietnam Airlines mag dan niet het meest moderne Business Class product bieden, de service is erg goed van de vertrek tot aankomst. De cabine en stoel zien er netjes uit en bieden een goed comfort. IHet IFE heel prima content, maar mag wel een update gebruiken als het om design gaat. De vegetarische maaltijden zijn helaas geen aanrader. Maar de Vietnamese koffie smaakt dan weer wel goed.

26 min leestijd">
3.9