Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Onze studiereis in Spanje zit erop en we reizen dan ook terug naar Amsterdam. Het eerste gedeelte is met Air France naar Parijs. Onze tweede vlucht wordt uitgevoerd door de nieuwste Airbus A321neo van KLM. We reizen in Economy tussen Parijs en Amsterdam. Deze review zal dan ook gaan over een stoel bij de nooduitgang in de A321neo van KLM tussen Parijs en Amsterdam.
In KLM Economy Class naar Amsterdam
De studiereis naar Spanje was gepland. We reizen met KLM & Air France af naar Madrid. Retour reizen we via Parijs vanuit Sevilla. We boeken de volgende tickets binnen één enkele boeking:
- Amsterdam Airport Schiphol (AMS) -> Adolfo Suárez Madrid–Barajas Airport (MAD)
- Aeropuerto de Seville (SVQ) -> Parijs Charles de Gaulle (CDG)
- Parijs Charles de Gaulle (CDG) -> Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
We betalen slechts €165,97 per persoon voor deze boeking. Het levert 15XP op en voor een Flying Blue Platinum lid een magere 500 Miles. Vanwege mijn Platinum status kan ik kosteloos 2 stuks ruimbagage inchecken. Dat komt voor onze groep prima uit. We kopen geen extra ruimbagage bij. Een voordeligere prijs voor het ticket is natuurlijk belangrijk, maar gezien de hoeveelheid vluchten, comfort en handbagage die mee mag vind ik dit in de tegenwoordige tijd van de dure ticketprijzen, een redelijke prijs. Ter vergelijking, bij Transavia betaal je voor een enkele reis tussen Amsterdam en Sevilla vanaf €79 exclusief trolley. Tegenwoordig mag je hier kosteloos enkel nog een rugzak meenemen.

Aanvang van de reis
Onze reis terug naar Amsterdam start dus op de luchthaven van Sevilla. Ondanks de vertraging in Sevilla, hebben we een prima vlucht met Air France. Een uitgebreide review van deze vlucht tussen Sevilla en Parijs CDG lees je hier op InsideFlyer.
Onze vlucht naar Amsterdam heeft helaas wat meer vertraging. Daardoor hebben we voldoende tijd om de Air France Salon Lounge te bezoeken. Niet dat we daar deze keer heel blij van moeten worden. Het is er namelijk ontzettend druk. Eten en drinken zijn niet goed aangevuld en ook gebruikt servies is nog overal terug te vinden. We vinden uiteindelijk een plekje in een veel te warme lounge en genieten er van een lekker stukje kaas met wat drinken.

Terminal 2F is opgedeeld in 2 gedeeltes. Check dus goed je instapkaart in welk deel je moet zijn. Onze vlucht vertrekt vandaag bij gate F49. Het is er erg druk en je kunt hier onmogelijk een rij vormen. Dit heeft ook te maken met het feit dat er meerdere vluchten tegelijk boarden, waardoor er veel mensen zijn. Ondanks dat, is Terminal 2F veel te klein voor de hoeveelheid mensen die hier vertrekken.
Uiteindelijk mag ik instappen via zone 1 & 2. Deze mogen tegelijk aan boord. In de brug naar het vliegtuig toe, worden we verzocht nog even te wachten. De bemanning is nog niet klaar met de voorbereiding.
Boarding KL1412 van Parijs CDG naar Amsterdam
Wanneer het zover is, kunnen we aan boord. Zone 1 en 2 mogen tegelijk aan boord. Bij binnenkomst staan er twee medewerkers klaar om je te begroeten en ook verderop in de cabine staan er medewerkers klaar om je te begroeten.

Ondanks dat er veel vertraging is, vind ik de medewerkers soms wat afwachtend. Men zou actiever passagiers kunnen helpen, zodat het toestel alsnog zo snel mogelijk kan vertrekken.
Het aan boord gaan duurt uiteindelijk zo’n half uur. Persoonlijk vind ik dat wat lang. Zodra de laatste bagagebakken dicht zijn, gaat ook de voordeur dicht. De veiligheidsprocedure volgt waarna we kunnen vertrekken, op naar Amsterdam!
KLM A321neo Cabine & stoel
De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij heeft inmiddels een handje vol Airbus A321neo-toestellen mogen ontvangen. Deze keert brengt de eerste telg van de familie, ons naar Nederland. De cabine bestaat uit 38 rijen in een 3-3 configuratie. De eerste 5 rijen zijn voor reizigers in Business Class, gevolgd door reizigers in Economy Comfort en daarna Economy. Rij 1 t/m 6 bieden meer beenruimte en een grotere recline dan de overige stoelen, met uitzondering van de nooduitgang stoelen.
En over deze rij stoelen gaan we verder op in in deze review. Op het moment van boeking waren er geen Economy Comfort stoelen meer beschikbaar. Desondanks wilde ik graag een stoel selecteren met meer beenruimte. Daarom boekte ik de stoel bij de nooduitgang: 26A.

De soort stoel is hetzelfde als de overige Economystoelen van rij 7 t/m 39. Echter heeft deze stoel geen recline en is ook het tafeltje opgeborgen in de armleuning. Hierdoor kun je de armleuning niet verplaatsen, maar is er ook minder (bewegings)ruimte bij het zitvlak.

De beenruimte is ruim te noemen, je kunt ze eenvoudig strekken.

Nadeel vind ik het miniraampje waardoor je naar buiten kunt kijken bij de nooduitgang. Wil je tijdens je vlucht dus genieten van de uitzichten, ga hier dan niet zitten.

Het tafeltje in de armleuning is trouwens gemakkelijk te gebruiken. Wanneer je het voor de helft ingeklapt, kun je ook gebruikmaken van uitklapbaar vlak, waar je je telefoon of tablet tegenaan kunt zeggen.

Tot slot vind je voorin de cabine één toilet, voor reizigers in de Business Classcabine. De overige twee toiletten vind je achter in de cabine. Ik vind de ruimte erg claustrofobisch. Ook het miniwastafeltje is niet handig in gebruik. Wil je je handen wassen, dan zit alsnog overal water en zeep.
InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol met reviews, InsideLooks en trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Van de vlucht in Economy Class in de Airbus A321neo van KLM tussen Parijs en Amsterdam hebben we ook een mooie videoreview gemaakt. Deze bekijk je hieronder of op ons kanaal.
Comfort en service in de KLM Economy Class
Dit is het laatste onderdeel van onze KLM review in de Airbus A321neo tussen Parijs en Amsterdam.
Er is WiFi-beschikbaar op de vlucht. Ik heb hier geen gebruik van gemaakt en weet dan ook niet wat de kosten zijn. KLM biedt in ieder geval een gratis pakket aan. Daarbij kun je kosteloos berichten via bijvoorbeeld Whatsapp, Messenger of Berichten versturen. Ik kan verder niets benoemen over de stabiliteit en snelheid van deze services.
De Recaro stoelen zitten niet zo comfortabel als de oudere dikkere stoelen bij KLM. Echter is het ook geen plank zoals weer bij andere maatschappijen het geval is. Er is dus nog wel enig comfort te bespeuren, wat voor kortere vluchten prima is.

Persoonlijk vind ik het fijn dat KLM nog drankjes en een snackje serveert. Het is soms wel erg karig, zo ook deze keer. Voor het drinken is er keuze uit verschillende warme en koude dranken. Je kunt er ook twee bestellen. Het snackje bestaat uit een zakje met een soort toastjes met tomatensmaak. Smaakt prima, maar de verpakking is groter dan de inhoud.

Gedurende de vlucht komt het personeel her en der nog een praatje maken met de reizigers. Het geven van attentie aan de reizigers vind ik een pluspunt. Dit zie je niet altijd, zowel bij KLM als andere maatschappijen.

De vlucht zit er weer bijna op. De medewerkers maken de cabine in gereedheid en er volgen nog een paar mededelingen door het vliegtuig.

Voor we het weten staan we aan de grond en is het nog een stukje taxiën naar de gate. We komen best wat later aan dan gepland, maar desondanks hebben we een prima vlucht gehad in dit nieuwe toestel van KLM. Wat zeker opvalt is dat vliegtuig het stiller is dan de oudere Boeing-toestellen.
Foto’s review KLM Economy Class Airbus A321neo Parijs CDG – Amsterdam: InsideFlyer – Marco