Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Italiaanse nationale carrier ITA Airways biedt inmiddels een aardig netwerk binnen en buiten Europa. Eerder maakten we al een mooie vlucht in de gloednieuwe Airbus A321neo met lie-flat Business Class stoelen. De ITA A320 Business Class is dan wel een flinke tegenvaller. Is de Italiaanse A320neo dan wel de moeite? In deze review lees je alles over onze Business Class ervaring met de ITA Airbus A320neo.
Boeking via Flying Blue
De ITA vlucht van Rome naar Amsterdam is onderdeel van een boeking met meerdere vluchten. Ik reserveerde de Business Class reward tickets vooraf via Flying Blue. De boeking bevat de vlucht van Schiphol (AMS) naar Rome-Fiumicino (FCO) en daarna door naar Tunis-Carthage (TUN). De retourvluchten zijn uiteraard in omgekeerde volgorde. Deze review gaat dus over de Business Class vlucht van Rome naar Amsterdam in de Airbus A320neo.
Hieronder vind je het volledige reisschema. Ik betaalde voor de totale boeking 70.000 miles. Daar kwam nog ongeveer € 135 aan belastingen en toeslagen bij. Dit is relatief veel, maar de tickets los boeken kostte me nog een stuk meer. De keuze voor een reward ticket was dan ook snel gemaakt.
Route | Vluchtnummer | Toestel |
Amsterdam-Rome | AZ107 | Airbus A321neo |
Rome-Tunis | AZ866 | Airbus A320 |
Tunis-Rome | AZ863 | Airbus A320 |
Rome-Amsterdam | AZ110 | Airbus A320neo |
Benieuwd naar onze ervaringen met ITA? Check dan eens de Business Class review van de gloednieuwe Airbus A321neo. Of de Business Class review van de ITA Airbus A320 in de oude Alitalia livery.
In deze review gaan we in op de ITA Business Class ervaring in de Airbus A320neo op de route Rome-Amsterdam.
ITA Lounge Rome-Fiumicino
Na een wat tegenvallende vlucht vanuit Tunis Carthage International (TUN) komen we met een kleine vertraging aan op de luchthaven Leonardo da Vinci-Fiumicino (FCO). Alhoewel het leuk was om weer eens de oude Alitalia livery te zien leek de cabin crew nog in de tijd van de failliete maatschappij te blijven hangen. Zowel de service als het eten was ondermaats. Absoluut een gemiste kans omdat een eerdere ITA vlucht wel goed was bevallen.
Na aankomst in Rome gaan we per bus naar het gebouw van Terminal 3. Hier volgen we de borden voor Europese doorverbindingen. Er is zowel een security check als een paspoortcontrole. Al met al zijn we best nog wat tijd kwijt om uiteindelijk in terminal 1 te belanden.
Er is dan helaas nog maar weinig tijd over om de ITA The Hangar lounge te bezoeken. Het is er overigens ook erg druk en het eten wordt helaas niet zo snel aangevuld. We grijpen dus mis. Het ontwerp van de lounge dan wel weer aardig te noemen. Het valt ook op dat de medewerkers erg vriendelijk zijn en plezier in hun werk lijken te hebben
De lounge is dagelijks geopend van 6.00 tot 23.00 uur. Er zijn ook toiletten en douches aanwezig. Naast de bar en het buffet met ontbijt/lunch/diner is er ook een VIP ruimte. Tussen 17.00 en 19.00 uur is er ‘Campari Aperitime’ met Italiaanse aperitieven en verse pizza. Gasten hebben verder nog beschikking over gratis WiFi en digitale kranten en tijdschriften.
Boarding
Na het bliksembezoek aan de lounge gaan we naar de boarding gate voor ons vlucht naar Amsterdam. De vlucht AZ110 staat gepland voor vertrek om 14.35 uur, maar is vertraagd doordat het toestel pas later binnenkwam in Rome. Boarding start dus ook iets later dan verwacht.
ITA heeft netjes een boarding via zones. Als Business Class passagiers mogen wij aan boord in Zone 1. Zone 2 is voor Flying Blue/SkyTeam Elite (Plus) leden. Alles staat duidelijk aangeven en wordt ook gecontroleerd door de ground crew.
Als we eenmaal aan boord mogen gaan we via de jet bridge de Airbus A320neo met registratie EI-HOI in. Het vliegtuig is trouwens nog geen jaar oud. In tegenstelling tot de vorige ITA vlucht is het ontvangst bij het aan boord gaan deze keer wel vriendelijk. We nemen plaats op de 2e rij in Business Class. Voor de welcome drink service krijgen we een flesje bruisend of normaal bronwater aangeboden.
Na de flight safety demonstration vertrekken we om 15.11 uur vanuit ons parkeerpositie. Dit is 36 minuten later dan gepland. Het is mooi weer vandaag, dus we genieten tijdens het opstijgen van het uitzicht over de luchthaven en de omgeving van Rome.
ITA Business Class cabine in de A320neo
De cabine van de A320neo van ITA ziet er netjes uit. De crèmekleurige lederen stoelen zijn voorzien van een blauwe hoofdsteun en de zitting zijn ook blauwe accenten aangebracht. Deze vlucht zijn de eerste 3 rijen bedoeld voor Business Class, maar dit is flexibel in te regelen middels een verschuifbaar gordijntje. De eerste 9 rijen hebben een ruimere seat pitch van 74 cm. In de A320 is dat een halve cm meer. Rij 1 is een uitzondering met nog iets meer beenruimte, maar daar kun je natuurlijk je benen of bagage niet kwijt onder de stoel voor je.
Business Class is ingedeeld in 3-3, net als de rest van het toestel. In Business wordt echter de middenstoel vrijgehouden voor extra comfort en privacy. Iedere stoel is voorzien van zowel USB-A als USB-C poorten voor het opladen van bijvoorbeeld je mobiele telefoon. De USB-C poort biedt de mogelijkheid om tot 60W op te laten. Het is dus ook mogelijk om een tablet of laptop aan te sluiten.
Het uitschuifbare tafeltje is van een standaard formaat. Er is ook een gedeelte om je glas of bekertje weg te zetten. Boven de stoel zijn de individuele in te stellen ventilatie en leeslampen te vinden, evenals de crew call button.
De recline van de stoel is 3 inch (omgerekend iets minder dan 8 cm). Die is overigens niet anders dan in Economy Class. De stoelen zien er netjes uit met deze neutrale kleuren. Maar het zitcomfort vind ik weet tegenvallen. Vooral het zitvlak van de stoel voelt al snel hard aan, weinig comfortabel dus. De verstelbare hoofdsteun kan dat gebrek aan comfort helaas niet goedmaken.
Maaltijden en service aan boord
In deze review over de ITA Business Class vlucht van Rome naar Amsterdam in de Airbus A320neo zullen we ook de maaltijden en service aan boord bespreken. De vlucht van Rome naar Amsterdam duurt zo’n 2,5 uur. We krijgen dan ook een warme lunch geserveerd. Op een dienblad treffen we een warm pizzabroodje, salade met olijfolie, warm broodje met roomboter en als dessert een lekkere Siciliaanse cannoli. Als drankje kiezen we voor een Aperol Spritz met ijs.
Na de maaltijd krijgen we nog koffie en thee aangeboden. De flight attendant komt ook langs met een fles limoncello. En om een refill hoeven we niet te vragen! Even voor de aankomst krijgen we nog een lekker Italiaanse chocolaatje.
De maaltijd is een stuk beter in vergelijking met de vorige ITA vlucht die we maakten van Tunis naar Rome. Het broodje smaakt deze keer prima en de salade is ook prima. De cannoli is een leuke Italiaanse toevoeging. De keuze qua dranken (inclusief enkele Italiaanse wijnen) is ook uitgebreid te noemen. Het is dan wel weer jammer dat de limoncello geserveerd wordt in een plastic beker. Wat betreft service is het deze keer wel in orde. De cabin crew is vriendelijk en komt af en toe vragen of we nog wat willen drinken.
Toiletten
De toilet voorin het toestel is gereserveerd voor Business Class passagiers. En dat is ideaal, want je hoeft daardoor eigenlijk lang te wachten. Het formaat en de indeling van de toilet is standaard. Er is voorzien in handzeep en papieren handdoekjes. Verder is alles schoon en netjes.
Aankomst Amsterdam Airport Schiphol
Na een mooie reis is het toch altijd weer fijn om te landen op het oude vertrouwende Schiphol. Bijna een half uur na schematijd komen we dan ook aan in Amsterdam. Deze vlucht van ongeveer 1.300 km duurde 2 uur en 21 minuten.
Als Business Class passagier mogen we als eerste uitstappen. We worden nog even vriendelijk gedag gezegd en gaan dan op zoek naar de bagageband!
Bron foto’s Review ITA Business Class Airbus A320neo Rome-Amsterdam: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie