Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Regelmatig vlieg ik naar Madrid, een van mijn favoriete steden in Europa. Deze keer kon ik voor een zeer aantrekkelijk tarief upgraden naar business class. In dit artikel een review van de vlucht van Amsterdam naar Madrid. De vlucht werd uitgevoerd door Iberia Express.
Boeken
Ik boek eigenlijk altijd een economy class ticket op vluchten binnen Europa. Dit gezien de hoge kosten voor een business class ticket en de beperkte meerwaarde. Ook speelt mee dat ik vanwege mijn status bij British Airways ook regelmatig een gratis upgrade naar business class krijg. Zo werd ik onlangs op een vlucht van Granada naar Madrid geupgraded naar business class.
Deze keer had ik een enkele reis Amsterdam – Madrid in economy class aangeschaft via de website van Iberia. Van en naar Schiphol worden de vluchten uitgevoerd door Iberia Express, een low-cost dochter van Iberia. De vluchten boek ik echter altijd via de website van Iberia. Dit omdat ik dan meer heb aan de frequent flyer voordelen van British Airways. Vanwege mijn status kan ik immers gratis een stoel selecteren en krijg ik bonus avios. Overigens speelt ook mee dat ik een hekel heb aan de veelal slecht functionerende website van Iberia Express. De prijs tussen Iberia en Iberia Express verschilt minimaal. Meestal is het ticket 3-5 euro duurder via de website van Iberia, al is het tijdens actieperiodes ook wel eens andersom. Het ticket heeft mij 48 euro gekost.
Inchecken
Aangezien ik direct bij het boeken een gratis stoel kan selecteren biedt Iberia ook de mogelijkheid direct in te checken. Dit doe ik eigenlijk nooit. Veelal check ik circa 24 uur voor de vlucht in. Ik heb ervaren dat je bij later inchecken meer kans hebt op een upgrade tegen een aantrekkelijk tarief. Bij het inchecken werd dan ook een upgrade naar business class (inclusief loungebezoek, maar exclusief aanvullende bagage) aangeboden voor 50 euro. Dit heb ik meteen geaccepteerd. Na het voldoen van de 50 euro met mijn splinternieuwe Lufthansa Visa Card kon ik meteen een andere stoel selecteren in business class.
Na aankomst op de luchthaven heb ik mijn boarding pass laten printen. Dit doe ik eigenlijk altijd, aangezien ze bij de incheckbalie de boarding pass nog uitprinten op dikker papier. Aangezien ik business class vloog kon ik gebruik maken van de priority security op Schiphol.
Lounge
Iberia maakt op Schiphol gebruik van de Aspire lounge. Deze lounge is onlangs vernieuwd. De lounge vond ik ruim opgezet met een moderne uitstraling. Het was er niet al te druk. Al vrij snel had ik een zitplaats. De lounge biedt voor mij gevoel in vergelijking met de British Airways lounge meer selectie qua eten en drinken. Helaas had ik geen tijd om de lounge te reviewen.
Vlucht
Aan boord werd ik vriendelijk welkom geheten. In de airbus A320 zitten 8 business class stoelen, waarvan er 4 bezet waren. Zoals gewoonlijk in Europa is de stoel gelijk aan economy class. De stoel in het midden wordt uiteraard wel vrijgehouden.
Na het plaatsnemen (stoel 2A) kreeg ik een krant aangeboden. Na een kort woordje van de captain was het tijd om te vertrekken. Eenmaal airborne begon de crew met de maaltijdservice. Eerst een drankje en aansluitend een lunch. Er was slechts één keuzemogelijkheid en er was geen menu beschikbaar.
Al weet ik niet meer precies wat het hoofdgerecht was. Het smaakte zeer goed. Evenals de broodjes die werden geserveerd en de salade met geitenkaas. De crew was erg vriendelijk en gul met drankjes. Deze werden constant bijgevuld.
Toen ik aangaf dat ik het dessert graag mee wilde nemen kreeg ik spontaan nog een dessert aangeboden. Na het afruimen van de maaltijd werd de landing alweer ingezet richting Madrid. Een kleine 20 minuten later stonden we aan de grond. Al met al een efficiente en aangename vlucht.
Sander zegt
Mooie foto, die eerste! Komt me bekend voor 😉
Sanne zegt
Dus eigenlijk betaal je een premium van 50 euro voor een betere maaltijd op een Euro business class stoel? Lounge access had je al? stoel is hetzelfde …. had je dat geld dan niet beter kunnen besteden aan een 5 gangen menu in Spanje?