Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Mijn korte bezoek aan de Britse hoofdstad zit er alweer op. Een goede vriend van me brengt me naar London City Airport. Ik reis met British Airways Economy Class in de Embraer 190 weer terug naar Amsterdam en in deze review lees je alles over mijn ervaringen.
Locatie
London City Airport (LCY) is mijn favoriete vliegveld in de stad. Het is kleinschalig en de wachttijd voor een vlucht is kort. Het vliegveld bevindt zich in het oosten van de stad en het is erg populair bij zakenreizigers die naar het financiële district in Canary Wharf moeten. Maar ook reizigers die naar het oosten en centrum van London moeten reizen graag via London City Airport.
Inspiratie nodig voor een leuk verblijf in Londen? Check onze dan hotels reviews voor deze stad. Bijvoorbeeld het prachtige 100 Queen’s Gate Hotel (Curio Collection by Hilton), Sonder Edgware Road en het ibis Styles London Gloucester Road.
Vervoer
Ik neem afscheid van de vriend, op de parkeerplaats voor het vliegveld. Je vindt er ook een parkeerplaats voor taxi’s, een busbalte en naast de entree is een halte van de Dockland’s Light Railway (DLR), een type metro, gelegen. Een onderdeel van het Londense openbaar vervoer-netwerk. Mocht je de binnenstad van Londen in willen reizen, dan is de DLR een prima optie. Deze brengt je tot aan de halte ‘Bank’. Onderweg passeer je o.a. het Financiële district, Millennium Dome en de Emirates Kabelbaan. Vanaf hier is het b.v. circa 10 minuutjes lopen naar Saint Paul’s Cathedral; een van Londen’s bekendste bezienswaardigheden.
Bagage-afgifte, check-in en security check
LCY heeft 1 vertrekhal waar alle airlines hun balies hebben. Ik reis vandaag Economy Class met British Airways. Op de heenreis werd meerdere reizigers bij de gate alsnog vriendelijk verzocht om de handbagage in te checken. Ik besluit om nu maar gelijk mijn bagage af te leveren. Ik heb al ingecheckt met de BA App en ik kan dus zo mijn koffer bij een van de 1e balies inchecken. Er is een aparte rij voor BA Club Europe, de Business Class van BA’s Europese vluchten. Medewerkers kijken je paspoort en boarding pass na. Vervolgens ga je naar een selfservice punt en lever je je bagage af.
Faciliteiten luchthaven
In deze review van de British Airways Economy Class vlucht zullen we ook de faciliteiten op de luchthaven LCY behandelen. Op de begane grond vind je ook nog gemakswinkels, pinautomaat, service desk van airlines en een koffiebar. Reizigers nemen na het inchecken de roltrap naar de 1e verdieping. Hier ga je door de security. Er is vandaag 1 rij open maar het is zondagmiddag. Het is dus vrij rustig. Medewerkers zijn vriendelijk en beleefd. Reizigers kunnen alles in hun handbagage laten zitten terwijl deze door de scanner gaat. Al met al duurt deze procedure me 5 á 10 minuten.
Na deze procedure loop je door het gebied met winkels, toiletten en restaurants. LCY biedt bekende winkels zoals WH Smith, AELIA Dutyfree met o.a. parfums en zonnebrillen, maar ook een restaurant, koffiebar en apotheek. Alle faciliteiten zijn kleinschalig opgezet. Het is dus zeker geen groots vliegveld met ruim opgezette faciliteiten.
Reizigers kunnen plaatsnemen in de wachtruimte waar gratis WiFi wordt aangeboden en men kan telefoons, tablets en laptops opladen. Wel weer jammer als blijkt dat deze stopcontacten niet werken. Op dit moment wordt London City Airport verbeterd en verbouwd. Het kan zijn dat verschillende faciliteiten inmiddels verbeterd zijn.
De meeste gates zijn aan één lange gang gesitueerd. Hier controleert men het ticket en paspoort waarna de reiziger via een trap naar beneden naar het tarmac loopt, om vervolgens het vliegtuig in te gaan. Weet dat er echter een aantal gates aan een andere gang gesitueerd zijn.
Ik wacht netjes het nummer van de gate af. Die wordt namelijk om 15.00 uur aangekondigd. Rond 14.45 uur wordt duidelijk dat de vlucht helaas zo’n drie kwartier is vertraagd.
LCY kent een mix van zakelijke bestemmingen en vakantiebestemmingen. Denk aan steden zoals Amsterdam, Zürich en Dublin, maar ook zonbestemmingen zoals Mykonos en Palma de Mallorca. British Airways vliegt vanuit LCY naar Schiphol, maar uiteraard ook vele andere bestemmingen.
Boarding
Ik reis vandaag met een Embraer 190 en het betreft een vlucht van max. 40 minuten. Een vrij korte reis voor British Airways om qua service echt indruk te maken. Vooralsnog heb ik inmiddels een half uur vertraging. De vlucht vertrekt vanaf gate 24 en dit is in een kleiner gedeelte van het vliegveld. Het is kleiner opgezet met nauwere gangen waardoor passagiers dichter op elkaar moeten wachten. Ook is de geluidsinstallatie niet super, je moet goed luisteren om de instructies te kunnen verstaan.
Vanaf rij 12 wordt men vriendelijk verzocht om het vliegtuig vanuit de achteringang te betreden. Om zo het boarden te versnellen. Net als op de heenreis is de vlucht volgeboekt. Passagiers wordt gevraagd om alsnog trolleys af te geven.
Wanneer het tijd is om te boarden wordt eerst groep 1 en reizigers met kinderen, jonger dan 5 jaar, uitgenodigd om te boarden. Vervolgens komende de andere groepen, eindigend met groep 5. LCY gebruikt geen jetbridge. Reizigers lopen vanaf de gate over het tarmac naar het vliegtuig. Er is een medewerker van het vliegveld die ervoor zorgt dat je naar het juiste vliegtuig loopt. Het boarden verloopt vlot. De cabin crew verwelkomt me netjes aan boord.
British Airways Economy Class & stoel
In deze review over de Economy Class van British Airways in de E190 zullen we ook de rest van het toestel kort bespreken. De Business Class seating is 2-2 en telt 2 rijen. De rest van het vliegtuig is bestemd voor de Economy Class. De meeste bagage kan in de bagagebakken geplaatst worden. Uiteraard wetende dat menig reiziger wel voor aanvang de trolley heeft afgegeven. Het design van de stoelen is eenvoudig. Er is geen verstelbare hoofdsteun. Het tafeltje biedt voldoende ruimte voor een snack en een drankje. Er zijn geen faciliteiten om b.v. de telefoon op te laden en er is ook geen inflight entertainment aanwezig. Ook bevat de stoelzak alleen de kaart met veiligheidsinstructies. Er is ook geen inflight magazine aanwezig maar ik betwijfel ook wie deze nog echt mist. Wellicht vindt een reiziger dit interessant tijdens een langere vlucht.
Service
De cabin crew demonstreert veiligheidsinstructies op een opgewekte manier. En na het opstijgen wordt de catering gelijk geregeld. Men kan kiezen tussen chips of een Shortbread koekje en een drankje. Ik ga voor een Coca-Cola met een zakje chips. Prima voor een korte vlucht als deze.
Algauw zet men de daling in en ondertussen komt de cabin crew langs om alles op te ruimen. Ook delen de piloten wat nieuws m.b.t. het weer en mogelijke turbulentie. Omdat het bewolkt is valt er weinig te zeggen over het uitzicht. Wanneer er geen bewolking is kan je genieten van vergezichten over de kustlijn.
Aankomst
Algauw landt het vliegtuig en arriveren we bij gate D18. Alwaar de jetbridge aan het vliegtuig wordt gekoppeld. Dit proces verloopt vlot en alle reizigers begeven zich algauw naar de aankomstgate. Houders van een EU paspoort hebben een andere rij dan de overige paspoorten. Priviumreizigers, diplomaten en crew hebben hun eigen rij.
Een wachttijd van 5 a 10 minuten is de belofte. Dit blijkt te kloppen want binnen 6 minuten loop ik naar bagagecaroussel 6. Na 15 minuten arriveert ook hier de bagage en loop ik naar het treinstation. De driekwartier vertraging is zeker jammer. Maar qua service aan boord en bagage leverde British Airways een net product. De vlucht was te kort om een groot, positief verschil te maken. Maar de korte reistijd en correcte service droegen bij aan een fijne reiservaring.
Bron foto’s Review British Airways Economy Class: InsideFlyer – Christiaan
Geef een reactie