Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds november dit jaar lanceerde AA een vernieuwde economy plus klasse. Het gaat hier om de American Airlines Premium Economy klasse. Deze stoelen zijn voorlopig enkel te vinden op de nieuwe Boeing 787-9 Dreamliner toestellen. En dit op routes van Dallas (VS) naar Madrid (Spanje) en Sao Paolo (Brazilië). Vanaf januari en februari 2017 gaan ze ook naar Parijs en Seoul met deze toestellen.
Ik had de kans om een goedkoop ticket te boeken. Met dit ticket zou ik vliegen vanaf Madrid naar Dallas en vervolgens naar Sao Paolo. Na een stop van 12 uur in Sao Paolo zou ik dezelfde route weer terug vliegen. Op een paar dagen tijd vloog ik 4 keer in American Airlines Premium Economy. Met andere woorden genoeg ervaring opgedaan om deze via een review te delen.
Stoelen
Door mijn huidige Platinum status kon ik gratis de premium economy stoelen kiezen. Voor de eerste vlucht koos ik voor stoel 9A, een stoel naast het raam. Voor de vlucht van Dallas naar Sao Paolo koos ik voor stoel 9J. Dit was een stoel aan het gangpad aan de andere kant van het vliegtuig. Op de terugweg, had ik precies dezelfde stoelen, 9J en 9A.
Degelijke foto’s van de stoelen vanuit een andere hoek heb ik niet. Dit komt door het feit dat ik elke keer nog een extra check mocht ondergaan voor het boarden. Desondanks elite status met priority boarding, mocht ik aan de kant voor screening. Ik zal er hebben uitgezien als een crimineel. Of de route die ik vloog was verdacht? Hierdoor was het premium economy vol met andere passagiers tegen de tijd dat ik aan boord stapte.
Tijdens de vlucht van Dallas naar Sao Paolo had ik het geluk dat de passagier op 9L te laat was. Hierdoor kon ik alsnog naast het raam zitten en had niemand naast me zitten.
De stoelen op rij 9 hebben een zogenaamde bulkhead, maar er is voldoende beenruimte. Zelfs voor iemand als mezelf met een lengte van bijna 2 meter. Aangezien het om nieuwe Dreamliners ging, zijn de stoelen gelukkig nog niet ingezeten. Dit betekende dat ik gedurende de 10 uur durende vluchten nooit last van m’n zitvlak kreeg! Bij sommige airlines krijg je na een uur al last en begin je te verzitten.
Amenity Kit
In de American Airlines Premium Economy klasse krijg je zelfs een kleine amenity kit. Hij stelt niet veel voor, maar het gebaar is wel leuk. Alles zit ingepakt in een plastic zak, wat niet echt aantrekkelijk is. Er zitten een deken en kussen in samen met een geluidsonderdrukkende koptelefoon. Tevens zit er een klein rood tasje in, wat goedkoop aanvoelt. Hierin zitten een oogmasker, een paar sokken en oordoppen in.
Service
Uit ervaring weet ik dat de service bij American Airlines afhangt van de crew. Zij maken het verschil. Op 3 van de 4 vluchten viel het tegen. Slechts op 1 vlucht, die van Dallas naar Sao Paolo, stond de hele crew met een glimlach aan boord.
Op de eerste vlucht werd een menukaart uitgedeeld. Tijdens de andere vluchten werd de menukaart net na boarding uitgedeeld. Voor een economy product is dit mooi meegenomen. Het eten ziet er op papier smakelijk en uitnodigend uit. Maar…
De maaltijd tijdens de eerste vlucht smaakte me het beste. Alles zag er netjes verzorgd uit. De zalm was lekker en de salade was vers. De steak was smaakvol in combinatie met de saus en groenten. Ook het dessert ging zonder problemen naar binnen.
Maar de crew… Het was teveel moeite om het plateau op m’n tafeltje neer te zetten. Ik kreeg het in m’n handen geduwd. Ondanks het feit dat er een echt wijnglas aanwezig was, kreeg ik m’n witte wijn in een plastic beker?! Er kon ook echt geen glimlach van af bij de stewardess.
Toen ik na het eten om een extra drankje vroeg, moest ik zelf naar achteren lopen. De drank service was voorbij volgens haar. Voor mij geen probleem, maar de manier waarop het werd gezegd. Zo maakte ik tijdens de eerste vlucht op een gegeven moment gebruik van de WC in business class.
Ik werd er op een stewardess op gewezen dat dit niet mocht: “U weet toch dat je niet in een andere cabine naar de WC mag gaan?”. “Ja, dat weet ik…”, “En toch doet u het!”. “Moet ik anders in een half donkere cabine naar achteren lopen terwijl jullie drankjes serveren?”. Ik kreeg een diepe zucht als laatste repliek.
De lunch op één van de vluchten stelde ook niet veel voor. Alles geserveerd op echte bordjes en niet in van die aluminium bakjes met folie erover. Maar de sla had z’n beste tijd gehad, ik heb enkel de garnalen en blokjes geitenkaas opgegeten.
Als warme maaltijd kon je kiezen uit de steak of een vegetarische lasagna. Ik ben elke keer voor de steak gegaan, omdat ik slechte ervaringen heb met airline pasta. Maar de steaks op de 3 andere vluchten bevielen me minder. Alledrie zo doorbakken dat ik er met mijn mes amper doorkwam. De combinatie met de uitgedroogde quinoa en asperges was geen succes.
IFE
Het In Flight Entertainment (IFE) systeem heeft een ruim aanbod. Je hebt de keuze uit films, TV series, muziek en documentaires. Aan boord van deze Dreamliner toestellen is er WiFi beschikbaar. Dit wordt verzorgd door Panasonic. Het werkte op de vluchten iets beter dan de beroerde GoGo service die AA voordien gebruikte. De kostprijs voor internet gedurende de hele vlucht bedroeg 19 USD.
Op rij 9 zaten de IFE schermen weg gewerkt tussen de stoelen. Via een druk op een slotje kon het worden ontgrendeld. Nadien kon je het scherm naar boven halen. Het scherm kon bediend worden via een afstandsbediening of door het scherm aan te raken.
Conclusie
Al bij al is American Airlines premium economy een goed product. Alles voelt nieuw aan. De Dreamliner is een bijzonder stil toestel. Ik heb zonder problemen 40 uren doorgebracht aan boord. Maar de service van de crew haalt de score gewoon omlaag. Wat jammer is eigenlijk, het zou zo’n verschil maken. Indien je kans krijgt om in deze klasse te vliegen, zeker doen!
Loek Jansen zegt
40 uur achter elkaar vliegen…pppfffttt.. Maar je hebt in ieder geval wel de Dreamliner kunnen bewonderen. En ach, op een volgende vlucht heb je allemaal lachende en vriendelijke crews..
Jacob zegt
Ik snap niet dat je op 40u tijd geen enkele goeie foto hebt kunnen trekken.
Lionell Jansen zegt
Omdat de accu van m’n camera leeg was en ik alles met m’n iphone heb getrokken waarvan de lens vuil bleek te zijn. Ik weet dat beeld voor zichzelf spreekt, mijn excuus daarvoor.